Atšķirības starp "Berdjajevs Nikolajs" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m (Resursi internetā par šo tēmu)
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
[[Attēls:Nikolai_Berdyaev_1912.jpg‎‎|right|thumb|200px|Nikolajs Berdjajevs 1912. gadā]]
 
[[Attēls:Nikolai_Berdyaev_1912.jpg‎‎|right|thumb|200px|Nikolajs Berdjajevs 1912. gadā]]
'''Nikolajs Berdjajevs''' (''Бердяев Николай Александрович'', 1874.-1948.) – filosofs, mistiķis, eksistenciālists, [[Vehisms|vehisma]] ideologs. Dzimis 1874. gada 6.(18.) martā Kijevā, [[Krievijas impērija|Krievijas impērijā]], (kavaliergvarda un Kijevas apriņķa [[muižniecība]]s deputāta Aleksandra Berdjajeva un Alīnas, dzimušas kņazienes Kudaševas) ģimenē. Pamatizglītību ieguvis mājas apmācībā, pēc tam mācījies Kijevas kadetu korpusā. 1894. gadā uzsāka studijas Kijevas universitātē - sākumā dabaszinātņu fakultātē, pēc gada pārgāja uz juridisko fakultāti. 1898. gadā par piedalīšanos kreiso studentu nelegālo pulciņu darbībā, izslēgts no [[universitāte]]s, tiesāts un izsūtīts uz Vologdas [[Guberņa|guberņu]]. Pēc tam dzīvoja Pēterburgā un Maskavā. 1898. gadā sāka publicēties. 1922. gadā (pēc vairākkārtējiem arestiem) emigrēja uz Berlīni, 1924. gadā uz Parīzi.
+
'''Nikolajs Berdjajevs''' (''Бердяев Николай Александрович'', 1874.-1948.) – filosofs, mistiķis, eksistenciālists, [[Vehisms|vehisma]] ideologs. Dzimis 1874. gada 6.(18.) martā Kijevā, [[Krievijas impērija|Krievijas impērijā]], (kavaliergvarda un Kijevas apriņķa [[muižniecība]]s deputāta Aleksandra Berdjajeva un Alīnas, dzimušas kņazienes Kudaševas) ģimenē. Pamatizglītību ieguvis mājas apmācībā, pēc tam mācījies Kijevas kadetu korpusā. 1894. gadā uzsāka studijas Kijevas universitātē - sākumā dabaszinātņu fakultātē, pēc gada pārgāja uz juridisko fakultāti. 1898. gadā par piedalīšanos kreiso studentu nelegālo pulciņu darbībā, izslēgts no [[universitāte]]s, tiesāts un izsūtīts uz Vologdas [[Guberņa|guberņu]]. Pēc tam dzīvoja Pēterburgā un Maskavā. 1898. gadā sāka publicēties. 1922. gadā (pēc vairākkārtējiem arestiem) emigrēja uz Berlīni, 1924. gadā uz Franciju. Daudz rakstīja un publicējās, laikā no 1925. līdz 1940. gadam bija žurnāla "Путь" (''Ceļš'') redaktors. Miris 1948. gada 24. martā Klamārā (pie Parīzes). Sava pasaules uzskata meklējumos sākotnēji aizrāvās ar [[Marksisms|marksismu]]. Ap 1901. gadu tajā vīlās un pievērsās Dieva meklējumiem mistikas atklāsmē. Par galveno izvirzīja indivīda „iekšējo“, „garīgo“ atbrīvošanos caur ticību (Brīvības filozofija, 1911., Radošās darbības jēga, 1916., u.c.). Savā koncepcijā apzīmēja [[Kapitālisms|kapitālismu]] par „necilvēcīgu iekārtu“, klasisko kristietību par „ekspluatācijas instrumentu“, atzina „komunistisko patiesību“, kas izpaužoties ražošanas sabiedriskošanā. Pēc Berdajeva domām alternatīva ir kristīgais [[eksistenciālisms]] jeb personālisms. Par vienīgo realitāti viņš uzskatīja subjekta „pastāvēšanu“, kura radošās darbības pamatā esot „absolūtā brīvība“, kas deducēta no „bezibeņa“ (aizgūts no [[Bēme Jakobs|Bïmes]]. Šīs radošās darbības saturs esot t.s. „dievcilvēces dialektika“, mistērija, kad „Dievs dzimst cilvēkā un cilvēks dzimst Dievā“ (aizgūts no Dostojevska). „Dievcilvēka radošo darbību“ Berdajevs pārnes t.s. „jaunajos viduslaikos“, „ceturtās dimensijas“ viņpasaulē, radošu darbošanos šajā pasaulē uzskatot par bezcerīgu. ("Es un objektu pasaule", 1934., "Eshatoloģiskās metafizikas īss apskats. Radoša darbība un objektivizācija.", 1947., u.c.). Savā galvenajā darbā „Nevienlīdzības filozofija“ sociālo nevienlīdzību atzina par dabisku un „svētīgu“, bet karus kā vienu no cilvēces radošās attīstības dzinuļiem.
 
 
Sākotnēji aizrāvās ar [[Marksisms|marksismu]]. Ap 1901. gadu tajā vīlās un pievērsās Dieva meklējumiem mistikas atklāsmē. Par galveno izvirzīja indivīda „iekšējo“, „garīgo“ atbrīvošanos caur ticību (Brīvības filozofija, 1911., Radošās darbības jēga, 1916., u.c.). Pēc [[Oktobra revolūcija Krievijā|Oktobra revolūcijas Krievijas impērijā]] emigrēja uz Eiropu. Savā koncepcijā apzīmēja [[Kapitālisms|kapitālismu]] par „necilvēcīgu iekārtu“, klasisko kristietību par „ekspluatācijas instrumentu“, atzina „komunistisko patiesību“, kas izpaužoties ražošanas sabiedriskošanā. Pēc Berdajeva domām alternatīva ir kristīgais [[eksistenciālisms]] jeb personālisms. Par vienīgo realitāti viņš uzskatīja subjekta „pastāvēšanu“, kura radošās darbības pamatā esot „absolūtā brīvība“, kas deducēta no „bezibeņa“ (aizgūts no [[Bēme Jakobs|Bïmes]]. Šīs radošās darbības saturs esot t.s. „dievcilvēces dialektika“, mistērija, kad „Dievs dzimst cilvēkā un cilvēks dzimst Dievā“ (aizgūts no Dostojevska). „Dievcilvēka radošo darbību“ Berdajevs pārnes t.s. „jaunajos viduslaikos“, „ceturtās dimensijas“ viņpasaulē, radošu darbošanos šajā pasaulē uzskatot par bezcerīgu. ("Es un objektu pasaule", 1934., "Eshatoloģiskās metafizikas īss apskats. Radoša darbība un objektivizācija.", 1947., u.c.). Savā galvenajā darbā „Nevienlīdzības filozofija“ sociālo nevienlīdzību atzina par dabisku un „svētīgu“, bet karus kā vienu no cilvēces radošās attīstības dzinuļiem.
 
  
 
== Literatūra ==
 
== Literatūra ==
16. rindiņa: 14. rindiņa:
 
* [http://www.satori.lv/raksts/168/Nikolajs_Berdjajevs/Makslas_krize Nikolajs Berdjajevs. Mākslas krīze. (fragments) / tulk. Tamāra Ringa - satori.lv]
 
* [http://www.satori.lv/raksts/168/Nikolajs_Berdjajevs/Makslas_krize Nikolajs Berdjajevs. Mākslas krīze. (fragments) / tulk. Tamāra Ringa - satori.lv]
 
----
 
----
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1911_05_00.html Бердяев Николай. Философия свободы. (1911.)] ISBN 5-17-021919-9
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1912_6_01.html Бердяев Николай. Алексей Степанович Хомяков. (1912.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1914_sense.html Бердяев Николай. Смысл творчества (Опыт оправдания человека). (1916.)] ISBN 5-17-038156-5
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1918_15_0.html Бердяев Николай. Судьба России (Опыты по психологии войны и национальности), (1918.)] ISBN 5-17-022084-7
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1923_019.htm Бердяев Николай. Смысл истории. (1923.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1923_018_00.htm Бердяев Николай. Миросозерцание Достоевского. (1923.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1918_20_01.html Бердяев Николай. Философия неравенства. Письма к недругам по социальной философии. (1923.)] ISBN 5-17-038078-X
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1924_21.html Бердяев Николай. Новое средневековье. (1924.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1926_22_1.html Бердяев Николай. Константин Леонтьев (Очерк из истории русской религиозной мысли). (1926.)] ISBN 5-17-039060-2
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1927_23_00.html Бердяев Николай. Философия свободного духа. (1928.)] ISBN 5-17-038077-1
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1931_026_00.html Бердяев Николай. О назначении человека. Опыт парадоксальной этики. (1931.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1934_32_01.html Бердяев Николай. Судьба человека в современном мире (К пониманию нашей эпохи). (1934.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1934_33_00.html Бердяев Николай. Я и мир объектов (Опыт философии одиночества и общения). (1934.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1937_034_01.html Бердяев Николай. Дух и реальность. (1937.)] ISBN 5-17-019075-1 ISBN 966-03-1447-7
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1937_042_0.html Бердяев Николай. Истоки и смысл русского коммунизма» (1938.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1939_036_01.html Бердяев Николай. О рабстве и свободе человека. Опыт персоналистической философии. (1939.)]
 +
* [http://orel.rsl.ru/nettext/russian/berdyaev/rus%20idea.htm Бердяев Николай. Русская идея. (1946.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1941_38_00.html Бердяев Николай. Опыт эсхатологической метафизики. Творчество и объективация. (1947.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1947_043_00.html Бердяев Николай. Истина и откровение. Пролегомены к критике Откровения. (1947.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1940_39_00.htm Бердяев Николай. Самопознание (Опыт философской авиобиографии). (1948.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1947_40_00.html Бердяев Николай. Царство Духа и царство Кесаря. (1948.)]
 +
* [http://www.krotov.info/library/02_b/berdyaev/1944_041_1.htm Бердяев Николай. Экзистенциальная диалектика божественного и человеческого. (1948.) ISBN 5-17-017990-1 ISBN 966-03-1710-7
 
* [http://www.berdyaev.info/ Николай Александрович Бердяев - Биография, Книги, Работы, Статьи. / berdyaev.info]
 
* [http://www.berdyaev.info/ Николай Александрович Бердяев - Биография, Книги, Работы, Статьи. / berdyaev.info]
 
* [http://www.archipelag.ru/authors/berdyaev/ Бердяев Николай Александрович - archipelag.ru]
 
* [http://www.archipelag.ru/authors/berdyaev/ Бердяев Николай Александрович - archipelag.ru]
  
 
[[Kategorija:B]]
 
[[Kategorija:B]]

Versija, kas saglabāta 2009. gada 13. marts, plkst. 11.11

Nikolajs Berdjajevs 1912. gadā

Nikolajs Berdjajevs (Бердяев Николай Александрович, 1874.-1948.) – filosofs, mistiķis, eksistenciālists, vehisma ideologs. Dzimis 1874. gada 6.(18.) martā Kijevā, Krievijas impērijā, (kavaliergvarda un Kijevas apriņķa muižniecības deputāta Aleksandra Berdjajeva un Alīnas, dzimušas kņazienes Kudaševas) ģimenē. Pamatizglītību ieguvis mājas apmācībā, pēc tam mācījies Kijevas kadetu korpusā. 1894. gadā uzsāka studijas Kijevas universitātē - sākumā dabaszinātņu fakultātē, pēc gada pārgāja uz juridisko fakultāti. 1898. gadā par piedalīšanos kreiso studentu nelegālo pulciņu darbībā, izslēgts no universitātes, tiesāts un izsūtīts uz Vologdas guberņu. Pēc tam dzīvoja Pēterburgā un Maskavā. 1898. gadā sāka publicēties. 1922. gadā (pēc vairākkārtējiem arestiem) emigrēja uz Berlīni, 1924. gadā uz Franciju. Daudz rakstīja un publicējās, laikā no 1925. līdz 1940. gadam bija žurnāla "Путь" (Ceļš) redaktors. Miris 1948. gada 24. martā Klamārā (pie Parīzes). Sava pasaules uzskata meklējumos sākotnēji aizrāvās ar marksismu. Ap 1901. gadu tajā vīlās un pievērsās Dieva meklējumiem mistikas atklāsmē. Par galveno izvirzīja indivīda „iekšējo“, „garīgo“ atbrīvošanos caur ticību (Brīvības filozofija, 1911., Radošās darbības jēga, 1916., u.c.). Savā koncepcijā apzīmēja kapitālismu par „necilvēcīgu iekārtu“, klasisko kristietību par „ekspluatācijas instrumentu“, atzina „komunistisko patiesību“, kas izpaužoties ražošanas sabiedriskošanā. Pēc Berdajeva domām alternatīva ir kristīgais eksistenciālisms jeb personālisms. Par vienīgo realitāti viņš uzskatīja subjekta „pastāvēšanu“, kura radošās darbības pamatā esot „absolūtā brīvība“, kas deducēta no „bezibeņa“ (aizgūts no Bïmes. Šīs radošās darbības saturs esot t.s. „dievcilvēces dialektika“, mistērija, kad „Dievs dzimst cilvēkā un cilvēks dzimst Dievā“ (aizgūts no Dostojevska). „Dievcilvēka radošo darbību“ Berdajevs pārnes t.s. „jaunajos viduslaikos“, „ceturtās dimensijas“ viņpasaulē, radošu darbošanos šajā pasaulē uzskatot par bezcerīgu. ("Es un objektu pasaule", 1934., "Eshatoloģiskās metafizikas īss apskats. Radoša darbība un objektivizācija.", 1947., u.c.). Savā galvenajā darbā „Nevienlīdzības filozofija“ sociālo nevienlīdzību atzina par dabisku un „svētīgu“, bet karus kā vienu no cilvēces radošās attīstības dzinuļiem.

Literatūra

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 48. lpp.
  • Berdjajevs Nikolajs. Jaunrades pasaule. "Jaunrades būtība" un radošās ekstāzes pārdzīvojums. // Grāmata. - Nr.3 (1992.), 33.-42.lpp.
  • erdjajevs Nikolajs. Mākslas krīze (par futūrismu krievu mākslā 20. gs. sākumā). // Grāmata. - Nr.4 (1991.), 37.-42.lpp.
  • Berdjajevs Nikolajs. Kristietība, komunisms un eross / Nikolajs Berdjajevs; sast.un tukl. Igors Šuvajevs un Ansis Zunde. - Intelekts, Rīga, 1994.

Resursi internetā par šo tēmu