Atšķirības starp "Džu Sji" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
(jauns šķirklis)
 
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Džusi''' (1130.-1200) – filosofs, [[Neokonfuciānisms/neokonfuciānisma]] skolas pārstāvis. Sistematizēja [[Konfuciānisms|konfuciānisma]] idejas. [[Budisms|Budisma]] un [[Daoisms|daoisma]] ietekmē pievērsās metafizisku problēmu risināšanai. Postulēja, ka dabas likumam [[li]] nav formas un īpašību, līdz ar to tas nav pieejams jutekliskai uztverei un izziņai. [[Lielā robeža]] rada kustības spēku [[jan]] un pasivitātes spēku [[iņ]], notiekot kustības un miera stāvokļa pastāvīgai savstarpējai nomaiņai. Šajā procesā veidojas 5 pasaules materiālie pirmelementi: ūdens, uguns, koks, metāls, zeme. Par primāro viņš uzskatīja ideālo pirmssākumu li, bet par sekundāru – materiālo pirmssākumu [[cji]]. Cilvēka iedzimto dabu Džusi atvasināja no li. Par sabiedrības dzīves pamatu uzskatīja konfuciānisma ētiski politisko priekšrakstu skrupulozu ievērošanu. Viņa kanonizētā mācība vēlāk kļuva par pamatu tradicionālajai ķīniešu izglītības sistēmai.
+
'''Džusi''' (1130.-1200) – filosofs, [[Neokonfuciānisms|neokonfuciānisma]] skolas pārstāvis. Sistematizēja [[Konfuciānisms|konfuciānisma]] idejas. [[Budisms|Budisma]] un [[Daoisms|daoisma]] ietekmē pievērsās metafizisku problēmu risināšanai. Postulēja, ka dabas likumam [[li]] nav formas un īpašību, līdz ar to tas nav pieejams jutekliskai uztverei un izziņai. [[Lielā robeža]] rada kustības spēku [[jan]] un pasivitātes spēku [[iņ]], notiekot kustības un miera stāvokļa pastāvīgai savstarpējai nomaiņai. Šajā procesā veidojas 5 pasaules materiālie pirmelementi: ūdens, uguns, koks, metāls, zeme. Par primāro viņš uzskatīja ideālo pirmssākumu li, bet par sekundāru – materiālo pirmssākumu [[cji]]. Cilvēka iedzimto dabu Džusi atvasināja no li. Par sabiedrības dzīves pamatu uzskatīja konfuciānisma ētiski politisko priekšrakstu skrupulozu ievērošanu. Viņa kanonizētā mācība vēlāk kļuva par pamatu tradicionālajai ķīniešu izglītības sistēmai.
  
 
==== Atsauces un paskaidrojumi ====
 
==== Atsauces un paskaidrojumi ====

Versija, kas saglabāta 2009. gada 1. aprīlis, plkst. 12.44

Džusi (1130.-1200) – filosofs, neokonfuciānisma skolas pārstāvis. Sistematizēja konfuciānisma idejas. Budisma un daoisma ietekmē pievērsās metafizisku problēmu risināšanai. Postulēja, ka dabas likumam li nav formas un īpašību, līdz ar to tas nav pieejams jutekliskai uztverei un izziņai. Lielā robeža rada kustības spēku jan un pasivitātes spēku , notiekot kustības un miera stāvokļa pastāvīgai savstarpējai nomaiņai. Šajā procesā veidojas 5 pasaules materiālie pirmelementi: ūdens, uguns, koks, metāls, zeme. Par primāro viņš uzskatīja ideālo pirmssākumu li, bet par sekundāru – materiālo pirmssākumu cji. Cilvēka iedzimto dabu Džusi atvasināja no li. Par sabiedrības dzīves pamatu uzskatīja konfuciānisma ētiski politisko priekšrakstu skrupulozu ievērošanu. Viņa kanonizētā mācība vēlāk kļuva par pamatu tradicionālajai ķīniešu izglītības sistēmai.

Atsauces un paskaidrojumi

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 64.-65. lpp.

Resursi internetā par šo tēmu