Atšķirības starp "Džu Sji" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Džusi''' (1130.-1200.) – filosofs, [[Neokonfuciānisms|neokonfuciānisma]] skolas pārstāvis. Sistematizēja [[Konfuciānisms|konfuciānisma]] idejas. [[Budisms|Budisma]] un [[Daoisms|daoisma]] ietekmē pievērsās metafizisku problēmu risināšanai. Postulēja, ka dabas likumam [[li]] nav formas un īpašību, līdz ar to tas nav pieejams jutekliskai uztverei un izziņai. [[Lielā robeža]] rada kustības spēku [[jan]] un pasivitātes spēku [[iņ]], notiekot kustības un miera stāvokļa pastāvīgai savstarpējai nomaiņai. Šajā procesā veidojas 5 pasaules materiālie pirmelementi: ūdens, uguns, koks, metāls, zeme. Par primāro viņš uzskatīja ideālo pirmssākumu li, bet par sekundāru – materiālo pirmssākumu [[cji]]. Cilvēka iedzimto dabu Džusi atvasināja no li. Par sabiedrības dzīves pamatu uzskatīja konfuciānisma ētiski politisko priekšrakstu skrupulozu ievērošanu. Viņa kanonizētā mācība vēlāk kļuva par pamatu tradicionālajai ķīniešu izglītības sistēmai.
+
'''Džusi''' (ķīn. 朱熹, piņj. ''Zhū Xī'', 1130.-1200.) – filosofs, [[Neokonfuciānisms|neokonfuciānisma]] skolas pārstāvis. Sistematizēja [[Konfuciānisms|konfuciānisma]] idejas. [[Budisms|Budisma]] un [[Daoisms|daoisma]] ietekmē pievērsās metafizisku problēmu risināšanai. Postulēja, ka dabas likumam [[li]] nav formas un īpašību, līdz ar to tas nav pieejams jutekliskai uztverei un izziņai. [[Lielā robeža]] rada kustības spēku [[jan]] un pasivitātes spēku [[iņ]], notiekot kustības un miera stāvokļa pastāvīgai savstarpējai nomaiņai. Šajā procesā veidojas 5 pasaules materiālie pirmelementi: ūdens, uguns, koks, metāls, zeme. Par primāro viņš uzskatīja ideālo pirmssākumu li, bet par sekundāru – materiālo pirmssākumu [[cji]]. Cilvēka iedzimto dabu Džusi atvasināja no li. Par sabiedrības dzīves pamatu uzskatīja konfuciānisma ētiski politisko priekšrakstu skrupulozu ievērošanu. Viņa kanonizētā mācība vēlāk kļuva par pamatu tradicionālajai ķīniešu izglītības sistēmai.
  
 
==== Atsauces un paskaidrojumi ====
 
==== Atsauces un paskaidrojumi ====
8. rindiņa: 8. rindiņa:
  
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 64.-65. lpp.
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 64.-65. lpp.
 +
----
 +
* О сознании (Синь): Из философского наследия Чжу Си (Памятники письменности Востока. СХХII) -  Восточная литература, Москва, 2002, C. 318
 +
* Мартынов А.С. Буддизм и конфуцианцы. Су Дун-по (1036-1101) и Чжу Си (1130-1200). / Буддизм, государство и общество в странах Центральной и Восточной Азии в средние века. - Наука, Москва, 1982, С. 206-316.
  
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 +
 +
* [http://anthropology.ru/ru/texts/panfilov_ss/buddha06_08.html Панфилов С.С. Отношение Чжу Си к буддийской традиции. / Шестая буддологическая конференция: Тезисы / Сост. С.Э. Коротков, Е.А. Торчинов. - СПб., 1999, С. 38-42]
  
 
[[Kategorija:D]]
 
[[Kategorija:D]]

Versija, kas saglabāta 2009. gada 1. aprīlis, plkst. 16.22

Džusi (ķīn. 朱熹, piņj. Zhū Xī, 1130.-1200.) – filosofs, neokonfuciānisma skolas pārstāvis. Sistematizēja konfuciānisma idejas. Budisma un daoisma ietekmē pievērsās metafizisku problēmu risināšanai. Postulēja, ka dabas likumam li nav formas un īpašību, līdz ar to tas nav pieejams jutekliskai uztverei un izziņai. Lielā robeža rada kustības spēku jan un pasivitātes spēku , notiekot kustības un miera stāvokļa pastāvīgai savstarpējai nomaiņai. Šajā procesā veidojas 5 pasaules materiālie pirmelementi: ūdens, uguns, koks, metāls, zeme. Par primāro viņš uzskatīja ideālo pirmssākumu li, bet par sekundāru – materiālo pirmssākumu cji. Cilvēka iedzimto dabu Džusi atvasināja no li. Par sabiedrības dzīves pamatu uzskatīja konfuciānisma ētiski politisko priekšrakstu skrupulozu ievērošanu. Viņa kanonizētā mācība vēlāk kļuva par pamatu tradicionālajai ķīniešu izglītības sistēmai.

Atsauces un paskaidrojumi

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. – Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 64.-65. lpp.

  • О сознании (Синь): Из философского наследия Чжу Си (Памятники письменности Востока. СХХII) - Восточная литература, Москва, 2002, C. 318
  • Мартынов А.С. Буддизм и конфуцианцы. Су Дун-по (1036-1101) и Чжу Си (1130-1200). / Буддизм, государство и общество в странах Центральной и Восточной Азии в средние века. - Наука, Москва, 1982, С. 206-316.

Resursi internetā par šo tēmu