Atšķirības starp "Diltejs Vilhelms" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m (Resursi internetā par šo tēmu)
m (Resursi internetā par šo tēmu)
47. rindiņa: 47. rindiņa:
 
* [http://narod.yandex.ru/100.xhtml?elenakosilova.narod.ru/studia3/dilthey.pdf Дильтей В. Сущность философии. - Интрада: Москва, 2001 (.pdf)]
 
* [http://narod.yandex.ru/100.xhtml?elenakosilova.narod.ru/studia3/dilthey.pdf Дильтей В. Сущность философии. - Интрада: Москва, 2001 (.pdf)]
 
* [http://www.ruthenia.ru/logos/personalia/plotnikov/transitions/03_archiv.htm Дильтей В. Литературные архивы и их значение для изучения истории философии. // Вопросы философии, 1995, № 5, С. 124-136.]
 
* [http://www.ruthenia.ru/logos/personalia/plotnikov/transitions/03_archiv.htm Дильтей В. Литературные архивы и их значение для изучения истории философии. // Вопросы философии, 1995, № 5, С. 124-136.]
 +
* [http://abuss.narod.ru/Biblio/diltey.htm Дильтей В. Наброски к критике исторического разума. // Вопросы философии, 1988, № 4, С. 135-152.]
 
* [http://www.ruthenia.ru/logos/number/2001_2/12_2_2001.htm Плотников, Н., Куренной В. E-mail переписка по проблеме перевода некоторых терминов в рамках работы над собранием сочинений В. Дильтея, // Логос, 2001, № 2, С. 186-200.]
 
* [http://www.ruthenia.ru/logos/number/2001_2/12_2_2001.htm Плотников, Н., Куренной В. E-mail переписка по проблеме перевода некоторых терминов в рамках работы над собранием сочинений В. Дильтея, // Логос, 2001, № 2, С. 186-200.]
 
* [http://iph.ras.ru/~igmikh/mich/mikhailov-dilth1-rus.htm Михайлов И. Дильтей. // История философии. Запад-Россия-Восток. / Под ред. Н. В. Мотрошиловой. Кн. 3. -“Греко-латинский кабинет” Ю.А.Шичалина: Москва, 1998]
 
* [http://iph.ras.ru/~igmikh/mich/mikhailov-dilth1-rus.htm Михайлов И. Дильтей. // История философии. Запад-Россия-Восток. / Под ред. Н. В. Мотрошиловой. Кн. 3. -“Греко-латинский кабинет” Ю.А.Шичалина: Москва, 1998]

Versija, kas saglabāta 2009. gada 11. maijs, plkst. 12.46

Vilhelms Diltejs (1910.)

Vilhelms Diltejs (vāc. Wilhelm Dilthey, 1833.-1911.) - filosofs, Berlīnes universitātes profesors, t.s. dzīves filosofijas pārstāvis. Dilteja mācības centrā bija jēdziens par "dzīvo garu", kas attīstās vēsturiskās formās. Noliedza vēstures procesa likumsakarību izzināmību. Filosofija nevar būt pārjuteklisku būtību izzināšana, tā var būt tikai "zinātņu zinātne", t.i. "mācība par zinātni". Zinātņu pasauli Diltejs sadalīja zinātnēs par dabu un zinātnēs par garu; zinātnes par garu pēta ar sabiedrisko īstenību. Filosofijai jāsāk ar apziņas analīzi, jo tikai šāda analīze dod iespēju, pamatojoties uz "Es" tiešajiem pārdzīvojumiem, izprast dabas un gara dzīves būtību. Pamatā visām zinātnēm par garu esot psiholoģija, taču nevis skaidrojošā psiholoģija, kas balstās uz cēlonību, bet gan aprakstošā psiholoģija. Raksturojot māksliniecisko daiļradi, Diltejs uzsvēra fantāzijas lomu: ar tās palīdzību vārda mākslinieks nejaušo paceļ ievērības cienīgas parādības pakāpē un tipisko attēlo kā individuālā pamatu. Filosofiju un vēstures zinātni pēc Dilteja domām saista "mācība par interpretāciju" jeb "hermeneitika". Kanta atziņas Diltejs izmantoja ne tikai kriticisma pieradītās produktivitātes dēļ, bet galvenokārt tāpēc, ka viņš, līdzīgi kā savulaik Kants, iebilda pret zinātniskās domāšanas veida uzkundzēšanos refleksijai par cilvēku vispār. Diltejs konstatēja tādas cilvēka garīgās formas un to iespējas, kas atklāj paša cilvēka iekšējo vēsturiskumu. Vēsturiskā pasaule tiek būvēta pamatojoties uz šo iekšējo vēsturiskumu, ko pārņem pieredze, nevis pieredze pieņem vēsturiskos faktus, kas pēc tam tiek attiecīgi sakārtoti tā, ka var veidoties vēsturiskās pasaules uzskats. Pieredze ir process, kas iedzīvina vēsturi caur šā iekšējā vēsturiskuma izjūtu, ko veido atmiņu un gaidu saplūšana veselumā. Tādā gadījumā vēsturiskā zinātne ir iespējama tikai pateicoties tam, ka cilvēks ir vēsturiska būtne - vēsturisko izziņu dara iespējamu subjekta un objekta viendabība. Šī konstatācija, protams, neatrisina Dilteja izvirzīto epistemoloģisko problēmu, tomēr tā ir savā ziņā pārsteidzoša – Diltejs gan nav pirmais, kas norāda uz šādām cilvēka garīgās realitātes formām, bet veids, kādā viņš šo vēsturiskuma un cilvēka pieredzes un izziņas problēmu tematizē, atstāj lielu iespaidu uz turpmākajiem mēģinājumiem skaidrot cilvēku. Kā vēsturiskās kopsakarības, savā objektivitātē, var būt viendabīgas ar izzinošo subjektu - lai atrisinātu šo problēmu Diltejs pievērsās dzīves jēdzienam. Dzīve kā plūstošs laiciskums, ir vērsta uz paliekošu nozīmes vienību izveidi, tā pati sevi izklāsta. Tādējādi gara zinātņu patieso pamatu veido dzīve. Lai gan dzīves jēdziens ir problemātisks, jo tas prasa dzīves fakticitātes un idealitātes attiecību skaidrojumu, kas patiesi varētu norādīt uz to, kā iespējama vēsturiskā izziņa.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 88. lpp.
  • Gadamers H.-G. Patiesība un metode. - Jumava: Rīga, 1999.
  • Raivis Bičevskis. Dzīve, vēsture, gars: Vilhelma Dilteja filosofiskais mantojums // Kentaurs XXI 42 (2007). 18.-46. lpp.

  • Rudolf A. Makkreel. Dilthey: Philosopher of the Human Studies. - Princeton University Press: Princeton, 1993
  • Jos de Mul. The Tragedy of Finitude: Dilthey's Hermeneutics of Life. - Yale University Press: New Haven, 2004

  • Diwald, Hellmut. Wilhelm Dilthey. Erkenntnistheorie und Philosophie der Geschichte. - Göttingen, 1963
  • Johach, Helmut. Dilthey, Freud und die Humanistische Psychologie. Dilthey-Jahrbuch für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften. / Herausgegeben von Frithjof Rodi, Band 9, 1995, S. 32–65.
  • Lembeck, Karl-Heinz. Kantianismus oder Neukantianismus in Diltheys Psychologie? Dilthey-Jahrbuch für Philosophie und Geschichte der Geisteswissenschaften. / Herausgegeben von Frithjof Rodi, Band 10, 1996, S. 38–60.
  • Lang, Peter Christian. Dilthey, Wilhelm. // Metzler Philosophen Lexikon. / Lutz, Bernd (Hg.) - Stuttgart, 1989
  • Makkreel, Rudolf A. Dilthey – Philosoph der Geisteswissenschaften. - Suhrkamp: Frankfurt am Main, 2002, ISBN 978-3518580882
  • Der junge Dilthey. Ein Lebensbild in Briefen und Tagebüchern, 1852 – 1870. / Misch, Clara (Hg.) - Leipzig, 1933
  • Briefwechsel zwischen Wilhelm Dilthey und dem Grafen Paul Yorck von Wartenburg 1877 – 1897. / Schulenburg, Sigrid von der (Hg.) - Halle a. d. Saale, 1923
  • Materialien zur Philosophie Wilhelm Diltheys, / Rodi Frithjof, Lessing Hans-Ulrich (Hg.) - Frankfurt am Main, 1984
  • Erwin Hufnagel. Wilhelm Dilthey. Hermeneutik als Grundlegung der Geisteswissenschaften. // Klassiker der Hermeneutik. / U. Nassen (Hrsg.) - Paderborn, 1982
  • Matthias Jung. Dilthey zur Einführung. - Junius Verlag: Hamburg, 1996, ISBN 3885069237
  • Guy van Kerckhoven, Hans-Ulrich Lessing und Axel Ossenkop. Wilhelm Dilthey. Leben und Werk in Bildern. 361 Abb. auf 344 S. Alber: Freiburg/München, 2008. ISBN 978-3-495-48305-3
  • Hans-Ulrich Lessing. Die Idee einer Kritik der historischen Vernunft. Wilhelm Diltheys erkenntnistheoretisch-logisch-methodologische Grundlegung der Geisteswissenschaften. - Alber: Freiburg/München, 1984,. ISBN 3-495-47549-4
  • Hans-Ulrich Lessing. Wilhelm Diltheys 'Einleitung in die Geisteswissenschaften'. - Wissenschaftliche Buchgesellschaft: Darmstadt, 2001, ISBN 3534103939

  • Плотников Н.С. Жизнь и история: Философская программа Вильгельма Дильгея. - Дом интеллектуальной книги: Москва, 2000
  • Роди Ф. Интенсивность жизни. К вопросу о месте графа Йорка между Дильтеем и Хайдеггером. // Логос, 1999, № 10, С. 29-42.
  • Ящук А.Н. Методологические принципы критики исторического разума В. Дильтея. / Методология науки. Вып. 3. - Томск, 1998, С. 226-229.
  • Михаилов И.А. Переписка Дильтея и Гуссерля.Экзистистенциальные истоки феноменологии. // История философии. № 1, 1997, С. 71-80.
  • Герменевтика. Психология. История. Вильгельм Дильтей и современная философия. Антология. - Три квадрата: Москва, 2002, 208 стр. ISBN 5-94607-017-7

Resursi internetā par šo tēmu