Atšķirības starp "Elidas skola" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
 
(8 starpversijas, ko saglabājuši 2 lietotāji, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Elidas skola''', '''Eretrijas skola''' jeb '''Elidas-Eretrijas skola''' - viena no [[Sokrats no Atēnām|Sokrata]] sekotāju [[Antīkā filosofija|filosofijas]] skolām, kas pastāvējā Elidā (sengr. ''Ήλιδα, Ilida'') IV-III gs.p.m.ē. [[Hellada|Helladā]]. Virzienu iedibinājis Sokrata skolnieks [[Faidons no Elidas]]. Vēlāk Menedēms (Stilpona skolnieks) to pārcēla uz Eretriju (Eibejas salā). Citi zināmākie pārstāvji bija Anhipils un Askleipiads. Šīs skolas pārstāvju darbi nav saglabājušies, taču par to zinām no [[Cicerons Marks Tullijs|Cicerona]] un [[Diogens no Laertas|Laertas Diogena]] sacerējumiem. Ideju ziņā tuvi [[Megaras skola]]i. Interešu centrā pamatā bija ētikas jautājumi. No šīs skolas nāk koncepcija, ka visi dažādie tikumi savā pamatā ir vienoti un tāpēc reducējas uz vienu un to pašu labumu - ar prātu aptveramo patiesību. Šai skolai piedēvē arī uzskatu, ka lietu vispārīgās īpašības nepastāvot patstāvīgi, bet izpaužoties tikai atsevišķajās konkrētajās lietās.
+
'''Ēlidas skola''', '''Eretrijas skola''' jeb '''Ēlidas-Eretrijas skola''' - viena no [[Sokrats no Atēnām|Sokrata]] sekotāju [[Antīkā filosofija|filosofijas]] skolām, kas pastāvējā Ēlidā (sengr. ''Ἦλις, Ἤλιδος, Ēlida'') IV-III gs.p.m.ē. [[Hellada|Helladā]]. Virzienu iedibinājis Sokrata skolnieks [[Faidons no Ēlidas]]. Vēlāk Menedēms (Stilpona skolnieks) to pārcēla uz Eretriju (''Ερέτρια, Eretria'', Eibejas salā). Citi zināmākie pārstāvji bija Anhipils un Asklēpiads. Šīs skolas pārstāvju darbi nav saglabājušies, taču par to zinām no [[Cicerons Marks Tullijs|Cicerona]] un [[Diogens no Laertas|Laertas Diogena]] sacerējumiem. Ideju ziņā tuvi [[Megaras skola]]i. Interešu centrā pamatā bija ētikas jautājumi. No šīs skolas nāk koncepcija, ka visi dažādie tikumi savā pamatā ir vienoti un tāpēc reducējas uz vienu un to pašu labumu - ar prātu aptveramo patiesību. Šai skolai piedēvē arī uzskatu, ka lietu vispārīgās īpašības nepastāv patstāvīgi, bet izpaužas tikai atsevišķajās, konkrētajās lietās.
  
 
== Literatūra ==
 
== Literatūra ==
10. rindiņa: 10. rindiņa:
  
 
* [http://www.1911encyclopedia.org/Philosophical_School_Of_Elis Philosophical School Of Elis - Classic Encyclopedia]
 
* [http://www.1911encyclopedia.org/Philosophical_School_Of_Elis Philosophical School Of Elis - Classic Encyclopedia]
* [http://dic.academic.ru/dic.nsf/enwiki/1436647 Eretrian school of philosophy Academic dictionaries and encyclopedias]
+
* [http://dic.academic.ru/dic.nsf/enwiki/1436647 Eretrian school of philosophy - Academic dictionaries and encyclopedias]
 +
* [http://classicpersuasion.org/pw/diogenes/dlarcesilaus.htm Diogenes Laertius: Life of Arcesilaus]
 +
----
 +
* [https://peter-hug.ch/lexikon/Eretrische+Schule Eretrische Schule, s. Elische Schule - Lexikon '88]
 +
* [http://www.zeno.org/Brockhaus-1911/A/Elische+Schule Elische Schule oder Eretrische Schule - Brockhaus' Kleines Konversations-Lexikon]
 
----
 
----
 
* [http://manly-p-hall.narod.ru/06.html Элидская школа - Энциклопедия символической философии]
 
* [http://manly-p-hall.narod.ru/06.html Элидская школа - Энциклопедия символической философии]
17. rindiņa: 21. rindiņa:
 
* [http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/filosofiya/ELIDO-ERETRISKAYA_SHKOLA.html Элидо-Эритрийская школа - Энциклопедия «Кругосвет»]
 
* [http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/filosofiya/ELIDO-ERETRISKAYA_SHKOLA.html Элидо-Эритрийская школа - Энциклопедия «Кругосвет»]
  
[[Kategorija:Filosofija]]
+
[[Kategorija:Filosofijas vēsture]]
[[Kategorija:Zinātnes vēsture]]
 

Pašreizējā versija, 2010. gada 29. oktobris, plkst. 10.12

Ēlidas skola, Eretrijas skola jeb Ēlidas-Eretrijas skola - viena no Sokrata sekotāju filosofijas skolām, kas pastāvējā Ēlidā (sengr. Ἦλις, Ἤλιδος, Ēlida) IV-III gs.p.m.ē. Helladā. Virzienu iedibinājis Sokrata skolnieks Faidons no Ēlidas. Vēlāk Menedēms (Stilpona skolnieks) to pārcēla uz Eretriju (Ερέτρια, Eretria, Eibejas salā). Citi zināmākie pārstāvji bija Anhipils un Asklēpiads. Šīs skolas pārstāvju darbi nav saglabājušies, taču par to zinām no Cicerona un Laertas Diogena sacerējumiem. Ideju ziņā tuvi Megaras skolai. Interešu centrā pamatā bija ētikas jautājumi. No šīs skolas nāk koncepcija, ka visi dažādie tikumi savā pamatā ir vienoti un tāpēc reducējas uz vienu un to pašu labumu - ar prātu aptveramo patiesību. Šai skolai piedēvē arī uzskatu, ka lietu vispārīgās īpašības nepastāv patstāvīgi, bet izpaužas tikai atsevišķajās, konkrētajās lietās.

Literatūra

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 104. lpp.

  • Vander Waerdt P.A. The Socratic Movement. - Ithaca, 1994

Resursi internetā par šo tēmu