Atšķirības starp "Hērakleids no Pontas" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m ("Hēraklits no Pontas" pārdēvēju par "Hērakleids no Pontas": grieķu atveide)
 
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Hēraklits no Pontas''' (''Ἡρακλείδης ὁ Ποντικός, Hērakleidus hō Pontikos'', ~387.-312. p.m.ē.) - [[Antīkā filosofija|filosofs]].
+
'''Hērakleids no Pontas''' (''Ἡρακλείδης ὁ Ποντικός, Hērakleidēs ho Pontikos'', ~387.-312. p.m.ē.) - [[Antīkā filosofija|filosofs]].
  
Eitifrona dēls, dzimis ap 387. g.p.m.ē. Hēraklejā (mūsd. Eregli Turcijā), hellēņu [[Kolonija|kolonijā]] [[Ponta]]s krastā. Pieaudzis, pārcēlās uz dzīvi uz [[Senās Atēnas|Atēnām]] (bijis spiests bēgt no dzimtenes, jo nogalinājis Hēraklejas [[Tirāns|tirānu]]), kur klausījies [[Platons|Platona]], [[Aristotelis no Stagiras|Aristoteļa]], [[Pitagorieši|pitagoriešu]] priekšlasījumus. Darbi nav saglabājušies, kaut bijuši ļoti populāri antīkajā pasaulē, un par viņa idejām zinām tikai no pārstāstiem (pamatā no [[Diogens no Lāertas|Diogena no Lāertas]]). Pasaules uzskats, šķiet, bija savdabīga [[Empedokls no Akragām|Empedokla]] un [[Dēmokrits no Abdērām|Dēmokrita]] uzskatu sintēze. Līdzīgi pirmajam, elementu savienošanos un sadalīšanos skaidroja ar divu pretēju spēku - pievilkšanās un atgrūšanās ("draudzības" un "ienaida") - mijiedarbību. Taču domāja, ka pašas šīs stihijas sastāv no sīksīkiem atomiem. Sprieda, ka atomiem veidu piešķir savdabīgs pasaules prāts - ''nūss'' un noliedza absolūta vakuuma iespējamību, jo telpu piepildot ēteris. Līdzīgi raudzījās uz dvēseli, tādējādi nostājoties [[Pitagorisms|pitagorismam]] tuvās pozīcijās. Astronomijā izvirzīja [[Heliocentrisms|heliocentrismam]] tuvas idejas, pieļaujot, ka Zeme nav gluži nekustīga, Venēra rotējot ap Sauli, savukārt tā ap Zemi. Savukārt mūzijas teorijā vērojama [[Aristotelis no Stagiras|Aristoteļa]] ietekme.  
+
Eutifrona dēls, dzimis ap 387. g. p.m.ē. Hēraklejā (mūsd. Karadeniz Ereğli Turcijā), hellēņu [[Kolonija|kolonijā]] [[Ponta]]s krastā. Pieaudzis pārcēlās uz [[Senās Atēnas|Atēnām]] (bijis spiests bēgt no dzimtenes, jo nogalinājis Hēraklejas [[Tirāns|tirānu]]), kur klausījies [[Platons|Platona]], [[Aristotelis no Stagiras|Aristoteļa]], [[Pitagorieši|pitagoriešu]] priekšlasījumus. Darbi nav saglabājušies, kaut bijuši ļoti populāri antīkajā pasaulē, un par viņa idejām zinām tikai no pārstāstiem (pamatā no [[Diogens no Lāertas|Diogena no Lāertas]]). Pasaules uzskats, šķiet, bija savdabīga [[Empedokls no Akragām|Empedokla]] un [[Dēmokrits no Abdērām|Dēmokrita]] uzskatu sintēze. Līdzīgi pirmajam, elementu savienošanos un sadalīšanos skaidroja ar divu pretēju spēku - pievilkšanās un atgrūšanās ("draudzības" un "ienaida") - mijiedarbību. Taču domāja, ka pašas šīs stihijas sastāv no sīksīkiem atomiem. Sprieda, ka atomiem veidu piešķir savdabīgs pasaules prāts - ''nūs'' un noliedza absolūta vakuuma iespējamību, jo telpu piepildot ēteris. Līdzīgi raudzījās uz dvēseli, tādējādi nostājoties [[Pitagorisms|pitagorismam]] tuvās pozīcijās. Astronomijā izvirzīja [[Heliocentrisms|heliocentrismam]] tuvas idejas, pieļaujot, ka Zeme nav gluži nekustīga, Venēra rotējot ap Sauli, savukārt tā ap Zemi. Turpretī mūzijas teorijā vērojama [[Aristotelis no Stagiras|Aristoteļa]] ietekme.  
  
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==

Pašreizējā versija, 2009. gada 22. jūlijs, plkst. 10.44

Hērakleids no Pontas (Ἡρακλείδης ὁ Ποντικός, Hērakleidēs ho Pontikos, ~387.-312. p.m.ē.) - filosofs.

Eutifrona dēls, dzimis ap 387. g. p.m.ē. Hēraklejā (mūsd. Karadeniz Ereğli Turcijā), hellēņu kolonijā Pontas krastā. Pieaudzis pārcēlās uz Atēnām (bijis spiests bēgt no dzimtenes, jo nogalinājis Hēraklejas tirānu), kur klausījies Platona, Aristoteļa, pitagoriešu priekšlasījumus. Darbi nav saglabājušies, kaut bijuši ļoti populāri antīkajā pasaulē, un par viņa idejām zinām tikai no pārstāstiem (pamatā no Diogena no Lāertas). Pasaules uzskats, šķiet, bija savdabīga Empedokla un Dēmokrita uzskatu sintēze. Līdzīgi pirmajam, elementu savienošanos un sadalīšanos skaidroja ar divu pretēju spēku - pievilkšanās un atgrūšanās ("draudzības" un "ienaida") - mijiedarbību. Taču domāja, ka pašas šīs stihijas sastāv no sīksīkiem atomiem. Sprieda, ka atomiem veidu piešķir savdabīgs pasaules prāts - nūs un noliedza absolūta vakuuma iespējamību, jo telpu piepildot ēteris. Līdzīgi raudzījās uz dvēseli, tādējādi nostājoties pitagorismam tuvās pozīcijās. Astronomijā izvirzīja heliocentrismam tuvas idejas, pieļaujot, ka Zeme nav gluži nekustīga, Venēra rotējot ap Sauli, savukārt tā – ap Zemi. Turpretī mūzijas teorijā vērojama Aristoteļa ietekme.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 150. lpp.

  • Gottschalk H.B. Heraclides of Pontus. - Clarendon Press: Oxford, 1980, ISBN 0-19-814021-5
  • Guthrie W.K.C. The Later Plato and the Academy. // A History of Greek Philosophy. Volume 5 - Cambridge University Press, 1986, p. 470. ISBN 0-521-31102-0
  • Bruce Eastwood. Heraclides and Heliocentrism: Texts, Diagrams, and Interpretations. // Journal for the History of Astronomy, 23 (1992), P. 233-60
  • Neugebauer O. On the Allegedly Heliocentric Theory of Venus by Heraclides Ponticus. // American Journal of Philology, Vol. 93, No. 4 (Oct., 1972), pp. 600-601.

  • Hans Krämer. Herakleides Pontikos. // Grundriss der Geschichte der Philosophie, Bd. 3 / hrsg. von Hellmut Flashar - Basel, 2004, S. 67–80. ISBN 3-7965-1998-9

  • Jean-Pierre Schneider. Héraclide le Pontique. // Dictionnaire des philosophes antiques. / Richard Goulet ed. V. 3 - CNRS: Paris, 2000, P. 563-568. ISBN 2-271-05748-5

  • Рожанский И.Д. История естествознания в эпоху эллинизма и Римской империи. - Наука: Москва, 1988
  • Еремеева А.И., Цицин Ф.А. История астрономии (основные этапы развития астрономической картины мира). - Изд-во МГУ: Москва, 1989

Resursi internetā par šo tēmu