Atšķirības starp "Hazāru kaganāts" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m (Resursi internetā par šo tēmu)
 
(26 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
2. rindiņa: 2. rindiņa:
 
|+ style="text-align:center; font-size:larger;" | '''Hazar Kağanlığı'''
 
|+ style="text-align:center; font-size:larger;" | '''Hazar Kağanlığı'''
 
|-
 
|-
| colspan="2" style="padding-bottom:1em;text-align:center;" | [[Image:Khazaria_map.jpg|200px]]
+
| colspan="2" style="padding-bottom:1em;text-align:center;" | [[Image:Khazaria_map.jpg|300px]]
|-
 
| style="vertical-align: top; text-align: right;" | '''kagani:'''
 
| style="vertical-align: top; text-align: left;" |
 
*
 
 
|}
 
|}
'''Hazāru kaganāts''' (tj. ''Hazar Kağanlığı'', an. ''Khazar Khaganate, Khazar Kingdom, Kingdom of Khazaria, Khazar Empire'', vc. ''Königreich der Chasaren, chasarische Königtum, Chasarische Khaganat'', kr. ''Хазарский каганат'') jeb '''Hazārija''' (an. ''Khazaria'', kr. ''Хазария'') - [[Tjurki|tjurku]] valodu grupas cilšu valstisks veidojums VII-X gs. Ziemeļkaukāza stepēs un Volgas lejtecē.  
+
'''Hazāru kaganāts''' (tj. ''Hazar Kağanlığı'', an. ''Khazar Khaganate, Khazar Kingdom, Kingdom of Khazaria, Khazar Empire'', vc. ''Königreich der Chasaren, chasarische Königtum, Chasarische Khaganat'', kr. ''Хазарский каганат'') jeb '''Hazārija''' (an. ''Khazaria'', kr. ''Хазария'') - valsts VII-XI gs. Ziemeļkaukāza stepēs un Volgas lejtecē.  
  
Izveidojās 670. gados Ziemeļkaukāza priekškalnēs (mūsd. Dagestānas līdzenums) un stepē līdz Donas upei pēc [[Tjurku kaganāts|Tjurku kaganāta]] sabrukuma un savienībā ar alāniem uzvaras pār [[Bulgāru haniste|Bulgāru hanisti]]. Īsā laikā kļuva par militāri spēcīgāko valstisko veidojumu reģionā, pakļāva Krimas pussalu un Volgas lejteci, kur VIII gs. tika uzcelta galvaspilsēta Itila, turpmākajos gadu desmitos turpināja ekspansiju, pakļaujot savai varai zemes no Dņepras ziemeļrietumos, Donavas grīvas rietumos, Talasas dienvidos un Arāla jūras austrumos. Vairākos karos apturēja arābu virzīšanos uz ziemeļiem un IX gs. nostiprinājās kā lielākais militāri politiskais spēks reģionā. Klasiska agrīnā monarhija ([[Kagans|kagana]] vara mantojama). Pavalstnieki bija gan musulmaņi, gan kristieši, gan šamanisti, bet pašu hazāru reliģija bija [[jūdaisms]]. Sabiedrība tradicionāli dalījās divās daļās, vienkāršajās dzimtās un labdzimušajās dzimtās, jeb "melnajā kaulā" un "baltajā kaulā". T.s. "melnie hazāri" jeb ''kara hazar'' - bija stepes nomadi lopkopji (attiecīgi, visai nabadzīgs arheoloģiskais materiāls). Valdošā elite - t.s. "baltie hazāri" jeb ''khalis hazar'' - šauri specializējusies uz karadarbību un tirdzniecību. Valsts kontrolētās teritorijas hazāri neapdzīvoja kompakti, bet gan lielās kolonijās startēģiski svarīgākajos punktos.
+
Valstiskuma aizmetņi hazāriem sākās VI gs., kad tie izveidoja visai kompaktu klanu savienību Ziemeļkaukāza priekškalnēs (mūsd. Dagestānas līdzenums) un Kaspijas jūras rietumu piekrastē, bet 590. gadu sākumā to vadoni ([[jabgu]]), [[Tjurku kaganāts|Tjurku kaganāta]] vasali, dažos avotos jau dēvē par valdnieku (vai [[Jadžords|jadžordu]]). Pēc Tjurku kaganāta sabrukuma hazāru valdnieki jau kļuva suverēni un sāka dēvēties par [[Kagans|kaganiem]] (vai jabgu kaganiem). Galvaspilsēta sākotnēji bija Balančara Kaspijas jūras krastā, vēlāk Atila Volgas upes (Itilas) grīvā. Īsā laikā kaganāts kļuva par militāri spēcīgāko valstisko veidojumu reģionā, iekarojot dienvidos Derbentu, rietumos Krimu un stepi līdz Donas upei, turpmākajos gados pakļaujot teritoriju no Dņepras ziemeļrietumos un Donavas lejteces rietumos, līdz Volgas bulgāru zemēm ziemeļos, Derbentas aizai dienvidos un Arāla jūrai austrumos. Savu maksimālo uzplaukumu piedzīvoja VIII gs.  
  
Kontrolēja [[Zīda ceļš|Zīda ceļa]] ziemeļrietumu posmu, kur muita līdz ar kara laupījumu un mesliem veidoja ienākumu lauvas tiesu. Amatniecība vairāk specializēta pirmās nepieciešamības preču ražošanu, jo luksusa preces nodrošināja tirdzniecība, lauksaimniecības zona ap pilsētām - augļu un vīnogulāju audzēšanu, vīna darīšanu -, taču lauksaimniecības īpatsvars ekonomikā bija visai nenozīmīgs. Armiju veidoja smagi bruņoto balto hazāru karadraudze un tjurku algotņu kavalērija. Konkrētas valsts robežas mūsdienu izpratnē nebija - bija teritorijas, kas atzina hazāru valdnieka varu un maksāja meslus. X gs. otrajā pusē (968./9.) veiksmīgā reidā Kijevas kagans Svjatoslavs Donas lejtecē sagrāva hazāru kagana Josifa armiju, ieņēma un izpostīja Sarkelu, Itilu, Semenderu. Desmitgadi vēlāk hazāru zemēs no ziemeļiem iebruka [[pečeņegi]], sagraujot valsti un pārņemot tās teritoriju. Daļa balto hazāru it kā esot migrējuši uz [[Ungārijas karaliste|ungāru stepi]], daļa - uz [[Bizantija|Bizantiju]], pārējie acīmredzot asimilējās jaunatnākušo cilšu vidū.
+
Klasiska [[monarhija]]. Kopš IX gs. pirmās trešdaļas tās specifika bija divvaldība: vienlaikus valdīja kagans un [[šads]], kuru iecēla amatā, izvēloties kandidātu no kādas no dižciltīgākajām dzimtām. Kagans bija vairs tikai augstākā autoritāte, valsts simbols, bet šada rokās bija armija, fiskāla un tiesu vara (tāpēc arābu avotos šadi bieži tiek dēvēti par [[Maliks|malikiem]], t.i. valdniekiem). Perifērijas teritorijas kagana vārdā pārvaldīja vietējie cilšu vadoņi, savukārt nepastarpināti kronim pakļautās zemes pārvaldīja hagana iecelti [[Vietvaldis|vietvalži]] (tuduni, no ķīn. ''tu't'ung''). Iedzīvotāji bija jaukts substrāts no vietējām indoirāņu valodu saimes ciltīm un tjurku ciltīm. Sabiedrība izteikdi divdaļīga: vietsēži zemkopji un nomadi lopkopji.
 +
 
 +
Paši hazāri vēl VII gs., kā jau [[Tjurki|tjurku]] tauta, bija tipiski nomadi lopkopji, kas tikai pamazām pamazām sāka pārorientēties uz vietsēdību, tomēr saglabājot zināmas nomadisma tradīcijas: ziemās dzīvoja pilsētās, bet vasarās - jurtās ārpus pilsētām. Saglabāja nomadiem raksturīgo dzimtu un klanu struktūru. Tradicionāli dalījās divās daļās, vienkāršajās dzimtās un labdzimušajās dzimtās, t.s. "melnie hazāri" jeb ''kara hazar'', un t.s. "baltie hazāri" jeb ''khalis hazar''. IX-X gs. dominēja četri apdzīvoto vietu pamattipi: mobilā nomadu apmetne, ciems, nenocietināta pilsēta un pilsēta cietoksnis. Ap apdzīvotajām vietām lauksaimniecības zona: augļu dārzi un vīnogulāji, rīsa lauki, tika audzēta labība. Zeme piederēja nevis privātpersonām vai valdniekam, bet gan dzimtām kā kolektīvs īpašums. Visai liela saimnieciskā nozīme bija zvejniecībai. Amatniecība vairāk specializēta pirmās nepieciešamības preču ražošanu, jo luksusa preces nodrošināja imports. Hazāru valsts savas varenības maksimumā kontrolēja [[Zīda ceļš|Zīda ceļa]] ziemeļrietumu daļu, kur tranzīttirdzniecības muita līdz ar kara laupījumu un pakļauto cilšu mesliem veidoja ienākumu lielāko daļu. Kaganāts izcēlās ar īpaši labvēlīgiem apstākļiem tirgotājiem. Pilsētās bija atsevišķi kvartāli svešzemniekiem, kuriem bija virkne privilēģiju un pat tiesiska imunitāte savstarpējos strīdos. Noteicošie bija t.s. [[Rahdani|rahdanu]] tirgotāju nami. Tie uzpirka ievestās preces un ar peļņu pārdeva tālāk, praktiski nepieļaujot tiešu preču tranzītu. Valdnieka ienākumu fondu veidoja muitas nodevas un pakļauto un atkarīgo cilšu mesli. Vienota likumdošanas kodeksa nebija, ļaudis savstarpēji tiesājās pēc savām paražām.
 +
 
 +
Pavalstnieki bija gan musulmaņi, gan kristieši, gan šamanisti. Par pašu hazāru sākotnējo reliģisko kultu, zināms ļoti maz, musulmaņu avoti tos vienkārši dēvē par "elku pielūdzējiem". Ir zināms, ka VII gs. 80. gados daļa hazāru kristījās un tika izveidota pat bīskapija. IX gs. otrajā pusē hazāru elite bija jūdaisti, kamēr vienkāršā tauta un pakļautās nomadu ciltis pieturējās pie "tjurku ticības", taču lielāko tiesu bija kristieši vai musulmaņi. Kad hazāri pieņēma [[Jūdaisms|jūdaismu]], precīzi nav zināms, ir tikai divas maz ticamas leģendas. Kaut cik precīzais avots, musulmaņu vēsturnieks Ali al Masudi (896-956) vēsta, ka hazāru elite konvertējusies jūdaismā [[Kalifs|kalifa]] Haruna ar Rašida valdīšanas laikā (786-809). Lietvedība un sarakste vismaz daļēji tika veikta senebreju valodā un rakstībā.
 +
 
 +
X gs. pirmajā pusē vērojams kaganāta varenības noriets. No hazāru varas bija atbrīvojušies melnie bulgāri, [[oguzi]], [[alāni]], kā arī austrumslāvi. [[Kijevas krievzeme|Kijevas]] [[Kņazs|kņazi]], lai uzsvērtu savu varu, paši sāka dēvēties par kaganiem. 965. gadā Kijevas kagans Svjatoslavs sagrāva šada Jozefa armiju un izpostīja kaganāta rietumu provinces. Gandrīz vienlaikus no austrumiem iebruka oguzi un izpostīja hazāru zemes Volgas baseinā. 968. gadā sekoja jauns skandināvu karadraudžu iebrukums no Kijevas, šoreiz izlaupot pilsētas Volgas grīvā un Kaspijas jūras rietumu piekrastē. Kaganāts zaudēja dienvidu provinces un Volgas vidusteces zemes. Tikai pēc tam, kad kagans ar pavalstniekiem pārgāja [[Islams|islamā]], Horezmas [[emīrs]] Mamuns padzina kijeviešus un oguzus no hazāru zemēm. 970.-980. gados, izmantojot skandināvu (t.s. rusu) algotņus, hazāriem izdevās atjaunot savu varu Ziemeļkaukāzā un pat uz brīdi atgūt Derbentu, taču kaganāta ietekme bija zudusi. 1030. gados [[kipčaki]] izspieda oguzus uz rietumiem virsū hazāriem. No teritorijas izspiestie hazāri 1050.-60. gados esot migrējuši daļa uz Irānu, citi uz ungāru stepi, daļa uz [[Bizantija|Bizantiju]], bet kaganāts beidza pastāvēt.
  
 
Skat. arī: [[jadžords]]
 
Skat. arī: [[jadžords]]
18. rindiņa: 20. rindiņa:
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
  
* Noonan, Thomas S. The Khazar Economy. // Archivum Eurasiae Medii Aevi 9 (1995-1997): p. 253—318.
+
* Noonan, Thomas S. The Khazar Economy. // Archivum Eurasiae Medii Aevi 9 (1995-1997): p. 253-318.
 
* Kevin Alan Brook: The Jews of Khazaria. - Aronson: Northvale (NY), 1999, ISBN 0-7657-6032-0
 
* Kevin Alan Brook: The Jews of Khazaria. - Aronson: Northvale (NY), 1999, ISBN 0-7657-6032-0
 
* Douglas M. Dunlop. The History of the Jewish Khazars. - Princeton University Press: Princeton (NJ), 1954
 
* Douglas M. Dunlop. The History of the Jewish Khazars. - Princeton University Press: Princeton (NJ), 1954
35. rindiņa: 37. rindiņa:
 
* Ивик О., Ключников В. Хазары. - Ломоносовъ: Москва, 2013. - 336 с. - ISBN 978-5-91678-148-9
 
* Ивик О., Ключников В. Хазары. - Ломоносовъ: Москва, 2013. - 336 с. - ISBN 978-5-91678-148-9
 
* Петрухин В., Флёров В. Иудаизм в Хазарии по данным археологии. // История еврейского народа в России. От древности до раннего Нового времени. Том 1 - Гешарим: Москва, 2010. - С. 149-161.
 
* Петрухин В., Флёров В. Иудаизм в Хазарии по данным археологии. // История еврейского народа в России. От древности до раннего Нового времени. Том 1 - Гешарим: Москва, 2010. - С. 149-161.
 +
* Быков А. А. Из истории денежного обращения Хазарин в VIII и IX вв. // Восточные источники по истории народов Юго-Восточной и Центральной Европы. Вып. 3. - Москва, 1974
 +
* Путешествие Ибн Фадлана на Волгу. - Москва/Ленинград, 1939.
 +
* Агаджанов С. Г. Очерки истории огузов и туркмен Средней Азии IX-XIII вв. - Ашхабад, 1969
 +
* Новосельцев А. П. Древнерусско-хазарские отношения и формирование территории Древнерусского государства. // Феодализм в России. - Москва, 1987
 +
* Путешествие Ибн Фадлана: Волжский путь от Багдада до Булгара. / Ibn Fadlan’s Journey: Volga Route from Baghdad to Bulghar. Каталог выставки. Гос. Эрмитаж. - Изд. дом Марджани: Москва, 2016 - 560 с. 1000 экз. ISBN 978-5-90371-593-0
  
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
57. rindiņa: 64. rindiņa:
 
* [http://www.world-history.ru/countries_about/2048.html Хазарский каганат. Государственный строй.]
 
* [http://www.world-history.ru/countries_about/2048.html Хазарский каганат. Государственный строй.]
 
* [http://gumilevica.kulichki.net/NAP/nap01.htm Новосельцев А.П. Хазарское государство и его роль в истории Восточной Европы и Кавказа. - Наука: Москва, 1990]
 
* [http://gumilevica.kulichki.net/NAP/nap01.htm Новосельцев А.П. Хазарское государство и его роль в истории Восточной Европы и Кавказа. - Наука: Москва, 1990]
 +
* [http://istorja.ru/articles.html/caucasus/novoseltsev-a-p-hazariya-v-sisteme-mezhdunarodnyih-otnosheniy-vii-ix-vekov-r447/ Новосельцев А. П. Хазария в системе международных отношений VII-IX веков // Вопросы истории. - 1987. - № 2. - С. 20-32.]
  
 
[[Kategorija:Valstis]]
 
[[Kategorija:Valstis]]

Pašreizējā versija, 2016. gada 20. decembris, plkst. 19.06

Hazar Kağanlığı
Khazaria map.jpg

Hazāru kaganāts (tj. Hazar Kağanlığı, an. Khazar Khaganate, Khazar Kingdom, Kingdom of Khazaria, Khazar Empire, vc. Königreich der Chasaren, chasarische Königtum, Chasarische Khaganat, kr. Хазарский каганат) jeb Hazārija (an. Khazaria, kr. Хазария) - valsts VII-XI gs. Ziemeļkaukāza stepēs un Volgas lejtecē.

Valstiskuma aizmetņi hazāriem sākās VI gs., kad tie izveidoja visai kompaktu klanu savienību Ziemeļkaukāza priekškalnēs (mūsd. Dagestānas līdzenums) un Kaspijas jūras rietumu piekrastē, bet 590. gadu sākumā to vadoni (jabgu), Tjurku kaganāta vasali, dažos avotos jau dēvē par valdnieku (vai jadžordu). Pēc Tjurku kaganāta sabrukuma hazāru valdnieki jau kļuva suverēni un sāka dēvēties par kaganiem (vai jabgu kaganiem). Galvaspilsēta sākotnēji bija Balančara Kaspijas jūras krastā, vēlāk Atila Volgas upes (Itilas) grīvā. Īsā laikā kaganāts kļuva par militāri spēcīgāko valstisko veidojumu reģionā, iekarojot dienvidos Derbentu, rietumos Krimu un stepi līdz Donas upei, turpmākajos gados pakļaujot teritoriju no Dņepras ziemeļrietumos un Donavas lejteces rietumos, līdz Volgas bulgāru zemēm ziemeļos, Derbentas aizai dienvidos un Arāla jūrai austrumos. Savu maksimālo uzplaukumu piedzīvoja VIII gs.

Klasiska monarhija. Kopš IX gs. pirmās trešdaļas tās specifika bija divvaldība: vienlaikus valdīja kagans un šads, kuru iecēla amatā, izvēloties kandidātu no kādas no dižciltīgākajām dzimtām. Kagans bija vairs tikai augstākā autoritāte, valsts simbols, bet šada rokās bija armija, fiskāla un tiesu vara (tāpēc arābu avotos šadi bieži tiek dēvēti par malikiem, t.i. valdniekiem). Perifērijas teritorijas kagana vārdā pārvaldīja vietējie cilšu vadoņi, savukārt nepastarpināti kronim pakļautās zemes pārvaldīja hagana iecelti vietvalži (tuduni, no ķīn. tu't'ung). Iedzīvotāji bija jaukts substrāts no vietējām indoirāņu valodu saimes ciltīm un tjurku ciltīm. Sabiedrība izteikdi divdaļīga: vietsēži zemkopji un nomadi lopkopji.

Paši hazāri vēl VII gs., kā jau tjurku tauta, bija tipiski nomadi lopkopji, kas tikai pamazām pamazām sāka pārorientēties uz vietsēdību, tomēr saglabājot zināmas nomadisma tradīcijas: ziemās dzīvoja pilsētās, bet vasarās - jurtās ārpus pilsētām. Saglabāja nomadiem raksturīgo dzimtu un klanu struktūru. Tradicionāli dalījās divās daļās, vienkāršajās dzimtās un labdzimušajās dzimtās, t.s. "melnie hazāri" jeb kara hazar, un t.s. "baltie hazāri" jeb khalis hazar. IX-X gs. dominēja četri apdzīvoto vietu pamattipi: mobilā nomadu apmetne, ciems, nenocietināta pilsēta un pilsēta cietoksnis. Ap apdzīvotajām vietām lauksaimniecības zona: augļu dārzi un vīnogulāji, rīsa lauki, tika audzēta labība. Zeme piederēja nevis privātpersonām vai valdniekam, bet gan dzimtām kā kolektīvs īpašums. Visai liela saimnieciskā nozīme bija zvejniecībai. Amatniecība vairāk specializēta pirmās nepieciešamības preču ražošanu, jo luksusa preces nodrošināja imports. Hazāru valsts savas varenības maksimumā kontrolēja Zīda ceļa ziemeļrietumu daļu, kur tranzīttirdzniecības muita līdz ar kara laupījumu un pakļauto cilšu mesliem veidoja ienākumu lielāko daļu. Kaganāts izcēlās ar īpaši labvēlīgiem apstākļiem tirgotājiem. Pilsētās bija atsevišķi kvartāli svešzemniekiem, kuriem bija virkne privilēģiju un pat tiesiska imunitāte savstarpējos strīdos. Noteicošie bija t.s. rahdanu tirgotāju nami. Tie uzpirka ievestās preces un ar peļņu pārdeva tālāk, praktiski nepieļaujot tiešu preču tranzītu. Valdnieka ienākumu fondu veidoja muitas nodevas un pakļauto un atkarīgo cilšu mesli. Vienota likumdošanas kodeksa nebija, ļaudis savstarpēji tiesājās pēc savām paražām.

Pavalstnieki bija gan musulmaņi, gan kristieši, gan šamanisti. Par pašu hazāru sākotnējo reliģisko kultu, zināms ļoti maz, musulmaņu avoti tos vienkārši dēvē par "elku pielūdzējiem". Ir zināms, ka VII gs. 80. gados daļa hazāru kristījās un tika izveidota pat bīskapija. IX gs. otrajā pusē hazāru elite bija jūdaisti, kamēr vienkāršā tauta un pakļautās nomadu ciltis pieturējās pie "tjurku ticības", taču lielāko tiesu bija kristieši vai musulmaņi. Kad hazāri pieņēma jūdaismu, precīzi nav zināms, ir tikai divas maz ticamas leģendas. Kaut cik precīzais avots, musulmaņu vēsturnieks Ali al Masudi (896-956) vēsta, ka hazāru elite konvertējusies jūdaismā kalifa Haruna ar Rašida valdīšanas laikā (786-809). Lietvedība un sarakste vismaz daļēji tika veikta senebreju valodā un rakstībā.

X gs. pirmajā pusē vērojams kaganāta varenības noriets. No hazāru varas bija atbrīvojušies melnie bulgāri, oguzi, alāni, kā arī austrumslāvi. Kijevas kņazi, lai uzsvērtu savu varu, paši sāka dēvēties par kaganiem. 965. gadā Kijevas kagans Svjatoslavs sagrāva šada Jozefa armiju un izpostīja kaganāta rietumu provinces. Gandrīz vienlaikus no austrumiem iebruka oguzi un izpostīja hazāru zemes Volgas baseinā. 968. gadā sekoja jauns skandināvu karadraudžu iebrukums no Kijevas, šoreiz izlaupot pilsētas Volgas grīvā un Kaspijas jūras rietumu piekrastē. Kaganāts zaudēja dienvidu provinces un Volgas vidusteces zemes. Tikai pēc tam, kad kagans ar pavalstniekiem pārgāja islamā, Horezmas emīrs Mamuns padzina kijeviešus un oguzus no hazāru zemēm. 970.-980. gados, izmantojot skandināvu (t.s. rusu) algotņus, hazāriem izdevās atjaunot savu varu Ziemeļkaukāzā un pat uz brīdi atgūt Derbentu, taču kaganāta ietekme bija zudusi. 1030. gados kipčaki izspieda oguzus uz rietumiem virsū hazāriem. No teritorijas izspiestie hazāri 1050.-60. gados esot migrējuši daļa uz Irānu, citi uz ungāru stepi, daļa – uz Bizantiju, bet kaganāts beidza pastāvēt.

Skat. arī: jadžords

Literatūra par šo tēmu

  • Noonan, Thomas S. The Khazar Economy. // Archivum Eurasiae Medii Aevi 9 (1995-1997): p. 253-318.
  • Kevin Alan Brook: The Jews of Khazaria. - Aronson: Northvale (NY), 1999, ISBN 0-7657-6032-0
  • Douglas M. Dunlop. The History of the Jewish Khazars. - Princeton University Press: Princeton (NJ), 1954

  • Ludwig D. Struktur und Gesellschaft des Chazaren-Reiches im Licht der schriftlichen Quellen. - Berlin, 1982
  • Alfred Posselt. Geschichte des chazarisch-jüdischen Staates. - Verlag des Vereins zur Förderung und Pflege des Reformjudentums: Wien, 1982
  • Swetlana A. Pletnjowa. Die Chasaren. Mittelalterliches Reich an Don und Wolga. - Schroll: Wien, 1978, ISBN 3-7031-0478-3
  • Andreas Roth. Chasaren. Das vergessene Grossreich der Juden. - Melzer: Frankfurt, 2006, ISBN 3-937389-71-7
  • Chasaren: Das Königreich der Juden. / Peter B. Golden (Hrsg.) - Brill Academic Publishers: Boston/Leiden, 2007 - 460 S.

  • Артамонов М.И. История хазар. - СПб., 2001. ISBN 5-8114-0377-1
  • Гумилёв Л.Н. Открытие Хазарии: (Историко-географический этюд) - Наука: Москва, 1966. - 192 с.
  • Магомедов М.Г. Образование Хазарского каганата: По материалам археологических исследований и письменным данным. - Москва, 1983
  • Новосельцев А.П. Хазарское государство и его роль в истории Восточной Европы и Кавказа. - Наука: Москва, 1990
  • Голден. П. Достижения и перспективы хазарских исследований. // Хазары. - Москва/Иерусалим, 2005
  • Ивик О., Ключников В. Хазары. - Ломоносовъ: Москва, 2013. - 336 с. - ISBN 978-5-91678-148-9
  • Петрухин В., Флёров В. Иудаизм в Хазарии по данным археологии. // История еврейского народа в России. От древности до раннего Нового времени. Том 1 - Гешарим: Москва, 2010. - С. 149-161.
  • Быков А. А. Из истории денежного обращения Хазарин в VIII и IX вв. // Восточные источники по истории народов Юго-Восточной и Центральной Европы. Вып. 3. - Москва, 1974
  • Путешествие Ибн Фадлана на Волгу. - Москва/Ленинград, 1939.
  • Агаджанов С. Г. Очерки истории огузов и туркмен Средней Азии IX-XIII вв. - Ашхабад, 1969
  • Новосельцев А. П. Древнерусско-хазарские отношения и формирование территории Древнерусского государства. // Феодализм в России. - Москва, 1987
  • Путешествие Ибн Фадлана: Волжский путь от Багдада до Булгара. / Ibn Fadlan’s Journey: Volga Route from Baghdad to Bulghar. Каталог выставки. Гос. Эрмитаж. - Изд. дом Марджани: Москва, 2016 - 560 с. 1000 экз. ISBN 978-5-90371-593-0

Resursi internetā par šo tēmu