Atšķirības starp "Hrīsips no Solām" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
'''Hrīsips''' (''Χρύσιππος ὁ Σολεύς - Hrīsīppos hō Solois'', ~281./277.-208./205. g.p.m.ē.)) - viens no vadošajiem [[Stoicisms|stoicisma]] [[Antīkā filosofija|filosofiem]], skolas vadītājs no 232. gada p.m.ē. "Ja nebūtu Hrīsipa, tad nebūtu Stojas".<ref>Long A.A. Hellenistic Philosophy. - University of California Press: Berkeley, Los Angeles, 1986, P. 94</ref>
 
'''Hrīsips''' (''Χρύσιππος ὁ Σολεύς - Hrīsīppos hō Solois'', ~281./277.-208./205. g.p.m.ē.)) - viens no vadošajiem [[Stoicisms|stoicisma]] [[Antīkā filosofija|filosofiem]], skolas vadītājs no 232. gada p.m.ē. "Ja nebūtu Hrīsipa, tad nebūtu Stojas".<ref>Long A.A. Hellenistic Philosophy. - University of California Press: Berkeley, Los Angeles, 1986, P. 94</ref>
  
Dzimis Solās ([[Kilikija|Kilikijā]]) vai Tarsā un jaunībā nodarbojās ar atlētiku. Pārcēlies uz dzīvi [[Senās Atēnas|Atēnās]], kur bijis [[Kleants no Trojadas|Kleanta]] (''Κλεανθης'') skolnieks. Bijis apdāvināts un asprātīgs, turklāt ļoti darbaspējīgs un ražīgs autors, kas sarakstījis vismaz 705 grāmatas, no kurām 300 esot bijušas veltītas loģikas problemātikai - neviena nav saglabājusies līdz mūsu dienām. Miris, pēc vienas versijas, esot iedzēris neatšķaidītu vīnu un pēc piecām dienām miris, pēc citas - no smieklu lēkmes, kad bija pielīdzinājis ieraudzīto ēzeli, kurš apēd vīģes koku, sievas un vīra attiecībām.
+
Dzimis Solās ([[Kilikija|Kilikijā]]) vai Tarsā, pēc izcelsmes [[feniķietis]]. Jaunībā ar panākumiem nodarbojās ar atlētiku. Pārcēlies uz dzīvi [[Senās Atēnas|Atēnās]], kur bijis [[Kleants no Trojadas|Kleanta]] (''Κλεανθης'') skolnieks. Bijis apdāvināts un asprātīgs, turklāt ļoti darbaspējīgs un ražīgs autors, kas sarakstījis vismaz 705 grāmatas, no kurām 300 esot bijušas veltītas loģikas problemātikai - neviena nav saglabājusies līdz mūsu dienām. Miris, pēc vienas versijas, esot iedzēris neatšķaidītu vīnu un pēc piecām dienām miris, pēc citas - no smieklu lēkmes, kad bija pielīdzinājis ieraudzīto ēzeli, kurš apēd vīģes koku, sievas un vīra attiecībām.
  
 
Loģikas vajadzībām Hrīsips definēja spriedumu un regulas visu spriedumu sistemātiskai iedalīšanai vienkāršos un saliktos spriedumos. [[Epiktēts no Hierapoles|Epiktēts]] rakstījis: "Ja kāds dižojas, ka viņš izprot Hrīsipa rakstus un var tos izskaidrot, tad saki pie sevis: „Ja Hrīsips nebūtu savos rakstos izteicies neskaidri, tad šim cilvēkam nebūtu ar ko dižoties.” Bet es, ko vēlos es? – Es gribu mācīties izprast dabu un tai sekot. Tad es jautāju: „Kas man to izskaidros?” Padzirdējis par Hrīsipu, es meklēju ceļu pie viņa. Taču es viņa rakstus nesaprotu un es meklēju kādu, kas man tos varētu izskaidrot. Līdz ar to man nav nekāda pamata dižoties. Bet, kad es esmu kādu atradis, kurš man var izskaidrot Hrīsipa rakstus, tad man tik vien atliek, kā viņa pamācības pildīt dzīvē. Un es varu lepoties tikai ar to. Taču tad, ja es apbrīnoju tikai pašu izklāstīšanas mākslu, vai tad es esmu kas cits kā gramatiķis filosofa vietā? Ar vienīgo atšķirību, ka es skaidroju nevis Homēru, bet Hrīsipu! Vēl jo vairāk es sarkšu, ja man kāds sacīs: „Lasi man priekšā Hrīsipa vārdus”, un es nevarēšu uzrādīt darbus, kas saskan ar šiem vārdiem."<ref>[http://www.philos.lv/Epiktets.html Epiktēts - biogrāfija un darbu fragmenti.]</ref>
 
Loģikas vajadzībām Hrīsips definēja spriedumu un regulas visu spriedumu sistemātiskai iedalīšanai vienkāršos un saliktos spriedumos. [[Epiktēts no Hierapoles|Epiktēts]] rakstījis: "Ja kāds dižojas, ka viņš izprot Hrīsipa rakstus un var tos izskaidrot, tad saki pie sevis: „Ja Hrīsips nebūtu savos rakstos izteicies neskaidri, tad šim cilvēkam nebūtu ar ko dižoties.” Bet es, ko vēlos es? – Es gribu mācīties izprast dabu un tai sekot. Tad es jautāju: „Kas man to izskaidros?” Padzirdējis par Hrīsipu, es meklēju ceļu pie viņa. Taču es viņa rakstus nesaprotu un es meklēju kādu, kas man tos varētu izskaidrot. Līdz ar to man nav nekāda pamata dižoties. Bet, kad es esmu kādu atradis, kurš man var izskaidrot Hrīsipa rakstus, tad man tik vien atliek, kā viņa pamācības pildīt dzīvē. Un es varu lepoties tikai ar to. Taču tad, ja es apbrīnoju tikai pašu izklāstīšanas mākslu, vai tad es esmu kas cits kā gramatiķis filosofa vietā? Ar vienīgo atšķirību, ka es skaidroju nevis Homēru, bet Hrīsipu! Vēl jo vairāk es sarkšu, ja man kāds sacīs: „Lasi man priekšā Hrīsipa vārdus”, un es nevarēšu uzrādīt darbus, kas saskan ar šiem vārdiem."<ref>[http://www.philos.lv/Epiktets.html Epiktēts - biogrāfija un darbu fragmenti.]</ref>
15. rindiņa: 15. rindiņa:
 
* Хрисипп из Сол. Часть 1. Этические фрагменты. // Фрагменты ранних стоиков. Том 3. -  Греко-латинский кабинет: Москва, 2007, - 302 стр., ISBN 978-5-87245-136-5
 
* Хрисипп из Сол. Часть 1. Этические фрагменты. // Фрагменты ранних стоиков. Том 3. -  Греко-латинский кабинет: Москва, 2007, - 302 стр., ISBN 978-5-87245-136-5
 
* Хрисипп из Сол. Часть 2. Физические фрагменты. // Фрагменты ранних стоиков. Том 2. - Греко-латинский кабинет: Москва, 2002, - 272 стр., ISBN 5-87245-091-5
 
* Хрисипп из Сол. Часть 2. Физические фрагменты. // Фрагменты ранних стоиков. Том 2. - Греко-латинский кабинет: Москва, 2002, - 272 стр., ISBN 5-87245-091-5
 +
* Столяров А.А. Стоя и стоицизм. - Москва, 1995
  
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==

Versija, kas saglabāta 2009. gada 3. augusts, plkst. 09.37

Hrīsips (Χρύσιππος ὁ Σολεύς - Hrīsīppos hō Solois, ~281./277.-208./205. g.p.m.ē.)) - viens no vadošajiem stoicisma filosofiem, skolas vadītājs no 232. gada p.m.ē. "Ja nebūtu Hrīsipa, tad nebūtu Stojas".[1]

Dzimis Solās (Kilikijā) vai Tarsā, pēc izcelsmes feniķietis. Jaunībā ar panākumiem nodarbojās ar atlētiku. Pārcēlies uz dzīvi Atēnās, kur bijis Kleanta (Κλεανθης) skolnieks. Bijis apdāvināts un asprātīgs, turklāt ļoti darbaspējīgs un ražīgs autors, kas sarakstījis vismaz 705 grāmatas, no kurām 300 esot bijušas veltītas loģikas problemātikai - neviena nav saglabājusies līdz mūsu dienām. Miris, pēc vienas versijas, esot iedzēris neatšķaidītu vīnu un pēc piecām dienām miris, pēc citas - no smieklu lēkmes, kad bija pielīdzinājis ieraudzīto ēzeli, kurš apēd vīģes koku, sievas un vīra attiecībām.

Loģikas vajadzībām Hrīsips definēja spriedumu un regulas visu spriedumu sistemātiskai iedalīšanai vienkāršos un saliktos spriedumos. Epiktēts rakstījis: "Ja kāds dižojas, ka viņš izprot Hrīsipa rakstus un var tos izskaidrot, tad saki pie sevis: „Ja Hrīsips nebūtu savos rakstos izteicies neskaidri, tad šim cilvēkam nebūtu ar ko dižoties.” Bet es, ko vēlos es? – Es gribu mācīties izprast dabu un tai sekot. Tad es jautāju: „Kas man to izskaidros?” Padzirdējis par Hrīsipu, es meklēju ceļu pie viņa. Taču es viņa rakstus nesaprotu un es meklēju kādu, kas man tos varētu izskaidrot. Līdz ar to man nav nekāda pamata dižoties. Bet, kad es esmu kādu atradis, kurš man var izskaidrot Hrīsipa rakstus, tad man tik vien atliek, kā viņa pamācības pildīt dzīvē. Un es varu lepoties tikai ar to. Taču tad, ja es apbrīnoju tikai pašu izklāstīšanas mākslu, vai tad es esmu kas cits kā gramatiķis filosofa vietā? Ar vienīgo atšķirību, ka es skaidroju nevis Homēru, bet Hrīsipu! Vēl jo vairāk es sarkšu, ja man kāds sacīs: „Lasi man priekšā Hrīsipa vārdus”, un es nevarēšu uzrādīt darbus, kas saskan ar šiem vārdiem."[2]

Atsauces un paskaidrojumi

  1. Long A.A. Hellenistic Philosophy. - University of California Press: Berkeley, Los Angeles, 1986, P. 94
  2. Epiktēts - biogrāfija un darbu fragmenti.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 156.-157. lpp.

  • Хрисипп из Сол. Часть 1. Этические фрагменты. // Фрагменты ранних стоиков. Том 3. - Греко-латинский кабинет: Москва, 2007, - 302 стр., ISBN 978-5-87245-136-5
  • Хрисипп из Сол. Часть 2. Физические фрагменты. // Фрагменты ранних стоиков. Том 2. - Греко-латинский кабинет: Москва, 2002, - 272 стр., ISBN 5-87245-091-5
  • Столяров А.А. Стоя и стоицизм. - Москва, 1995

Resursi internetā par šo tēmu