Atšķirības starp "Humānisms" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Humānisms''' (no lat. ''humus'' – "augsne, zeme") - centrālais [[Renesanse]]s strāvojums, jauna pasaules uztveres paradigma domāšanā: brīvdomīga apziņa un pasaulīgs individuālisms. Lai izceltu šī termina specifiku, to jāuztver ne tikai par elementāru pasaulīgu brīvdomību, bet vairāk par sabiedriski politisku un pilsonisku tās aspektu, vēsturiski progresīvu tās aspektu, ieskaitot jebkādas [[Utopisms|utopisma]] formas - pedagoģiskās vai sadzīviskās - un visbeidzot šīs brīvdomības vienkārši praktiskos un morālos aspektus. Visa Renesanse ir humānisma teorija un prakse, bet visi Atdzimšanas neoplatoniķi ir brīvdomīgi humānisti.
+
'''Humānisms''' (no lat. ''humus'' – "augsne, zeme") - centrālais [[Renesanse]]s strāvojums, jauna pasaules uztveres paradigma domāšanā: zināšanu izvirzīšana par pašvērtību, brīvdomīga apziņa un pasaulīgs individuālisms. Lai izceltu šī termina specifiku, to jāuztver ne tikai par elementāru pasaulīgu brīvdomību, bet vairāk par sabiedriski politisku un pilsonisku tās aspektu, vēsturiski progresīvu tās aspektu, ieskaitot jebkādas [[Utopisms|utopisma]] formas - pedagoģiskās vai sadzīviskās - un visbeidzot šīs brīvdomības vienkārši praktiskos un morālos aspektus. Visa Renesanse ir humānisma teorija un prakse, bet visi Atdzimšanas neoplatoniķi ir brīvdomīgi humānisti.
  
 
Pie humānisma praktiskajām problēmām jāpieskaita arī vispārzināmās humānistu nodarbības ar senajām valodām ne tikai to tehniskas apgūšanas dēļ. Seno valodu tehniskā prasme viduslaikos nebija mazāka kā humānisma laikmetā. Jaunums bija tas, ka latīņu valoda vairs netika uztverta kā pašsaprotami eksistējoša. Latīņu valodu sāka izzināt gan zinātniski, gan estētiski, gan stilistiski. Tā vairs nebija kaut kas vienkārši tradicionāls un lietišķs. To sāka izbaudīt un meklēt tajā iespējami labāko stilu. Itāļu humānisti tik tīri rakstīja Cicerona latīņu valodā, ka pat vēlāko gadsimtu izcilākajiem lietpratējiem bija grūti ar viņiem sacensties. Tāpēc nav pārsteigums, ka itāļu humānisti izrādījās dibinātāji veselai lielai zinātnes jomai, vienam no vissenākajiem filoloģijas veidiem, proti, tam, ko sauc par klasisko filoloģiju un kas vēlākajos gadsimtos ieguva vispārzināmu grandiozu attīstību. Arī šis bija pedagoģiski apgaismojošās darbības un jau praktiskā nozīmē itāļu humānisma dabiskā rakstura rezultāts.
 
Pie humānisma praktiskajām problēmām jāpieskaita arī vispārzināmās humānistu nodarbības ar senajām valodām ne tikai to tehniskas apgūšanas dēļ. Seno valodu tehniskā prasme viduslaikos nebija mazāka kā humānisma laikmetā. Jaunums bija tas, ka latīņu valoda vairs netika uztverta kā pašsaprotami eksistējoša. Latīņu valodu sāka izzināt gan zinātniski, gan estētiski, gan stilistiski. Tā vairs nebija kaut kas vienkārši tradicionāls un lietišķs. To sāka izbaudīt un meklēt tajā iespējami labāko stilu. Itāļu humānisti tik tīri rakstīja Cicerona latīņu valodā, ka pat vēlāko gadsimtu izcilākajiem lietpratējiem bija grūti ar viņiem sacensties. Tāpēc nav pārsteigums, ka itāļu humānisti izrādījās dibinātāji veselai lielai zinātnes jomai, vienam no vissenākajiem filoloģijas veidiem, proti, tam, ko sauc par klasisko filoloģiju un kas vēlākajos gadsimtos ieguva vispārzināmu grandiozu attīstību. Arī šis bija pedagoģiski apgaismojošās darbības un jau praktiskā nozīmē itāļu humānisma dabiskā rakstura rezultāts.

Versija, kas saglabāta 2010. gada 27. oktobris, plkst. 11.15

Humānisms (no lat. humus – "augsne, zeme") - centrālais Renesanses strāvojums, jauna pasaules uztveres paradigma domāšanā: zināšanu izvirzīšana par pašvērtību, brīvdomīga apziņa un pasaulīgs individuālisms. Lai izceltu šī termina specifiku, to jāuztver ne tikai par elementāru pasaulīgu brīvdomību, bet vairāk par sabiedriski politisku un pilsonisku tās aspektu, vēsturiski progresīvu tās aspektu, ieskaitot jebkādas utopisma formas - pedagoģiskās vai sadzīviskās - un visbeidzot šīs brīvdomības vienkārši praktiskos un morālos aspektus. Visa Renesanse ir humānisma teorija un prakse, bet visi Atdzimšanas neoplatoniķi ir brīvdomīgi humānisti.

Pie humānisma praktiskajām problēmām jāpieskaita arī vispārzināmās humānistu nodarbības ar senajām valodām ne tikai to tehniskas apgūšanas dēļ. Seno valodu tehniskā prasme viduslaikos nebija mazāka kā humānisma laikmetā. Jaunums bija tas, ka latīņu valoda vairs netika uztverta kā pašsaprotami eksistējoša. Latīņu valodu sāka izzināt gan zinātniski, gan estētiski, gan stilistiski. Tā vairs nebija kaut kas vienkārši tradicionāls un lietišķs. To sāka izbaudīt un meklēt tajā iespējami labāko stilu. Itāļu humānisti tik tīri rakstīja Cicerona latīņu valodā, ka pat vēlāko gadsimtu izcilākajiem lietpratējiem bija grūti ar viņiem sacensties. Tāpēc nav pārsteigums, ka itāļu humānisti izrādījās dibinātāji veselai lielai zinātnes jomai, vienam no vissenākajiem filoloģijas veidiem, proti, tam, ko sauc par klasisko filoloģiju un kas vēlākajos gadsimtos ieguva vispārzināmu grandiozu attīstību. Arī šis bija pedagoģiski apgaismojošās darbības un jau praktiskā nozīmē itāļu humānisma dabiskā rakstura rezultāts.

Resursi internetā par šo tēmu