Atšķirības starp "Kārta" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
(10 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
[[Attēls:Cleric-Knight-Workman.jpg‎|right|thumb|200px|Sabiedrības pamatdalījums viduslaikos: klēriķis, bruņinieks un zemnieks: ''oratores, bellatores, laborares'']]
 
[[Attēls:Cleric-Knight-Workman.jpg‎|right|thumb|200px|Sabiedrības pamatdalījums viduslaikos: klēriķis, bruņinieks un zemnieks: ''oratores, bellatores, laborares'']]
'''Kārta''' (lat. ''ordo'' jeb ''status'', angl. ''estate'', fr. ''èstat'', kr. ''сословие'', vāc. ''Stand'' jeb ''Ständeordnung'') - sociālā grupa ar īpašu, tikai šai grupai piemītošu tiesisko, sociālo stāvokli, privilēģijām un pienākumiem (funkcijām).  
+
'''Kārta''' (lat. ''ordo'' jeb ''status'', angl. ''estates of the realm'', fr. ''èstat'', kr. ''сословие'', vāc. ''Stand'' jeb ''Ständeordnung'') - likumdošanā un paražās izdalīta sociālā kategorija ar īpašu, tikai tai piemītošu tiesisko un sociālo statusu, privilēģijām, pienākumiem un no tā izrietošo dzīvesveidu. Rietumeiropas agro viduslaiku sabiedrībā izveidojās 3 pamatkārtas:
 +
* ''oratores'' (lat. tie, kas lūdz),
 +
* ''bellatores'' (lat. tie, kas karo),
 +
* ''laboratores'' (lat. tie, kas strādā).
 +
Vieniem bija jākopj zeme, otriem – jāaizstāv, bet trešajiem – jālūdz Dievs.
  
[[Senie laiki|Senajos laikos]] izšķīra 2 iedzīvotāju pamatkārtas: brīvos un nebrīvos; dažviet pastāvēja arī starpkārta: pusbrīvie. [[Senā Roma|Senajā Romā]] paralēli šim iedalījumam pakāpeniski ieviesās sabiedrības iedalījums pēc nodarbošanās. [[Franku valsts|Franku valstī]] profesiju kārtas radās VIII-X gs. Vēlāk, XI-XII gs. Rietumeiropas sabiedrība noslāņojās 4 pamatkārtās: [[bruņniecība]], [[garīdzniecība]], [[Namnieki|namniecība]] un [[zemniecība]], bet [[Absolūtisms|absolūtisma]] laikā kā papildus kārta - [[muižniecība]]. Centrāleiropā un Austrumeiropā šis kārtu iedalījums ieviesās XII-XIV gs. Kārtām bija atšķirīgs mantiskais stāvoklis, statuss un pienākumi, t.i. noteiktas sociālās funkcijas (kulta, militārās, profesionālās utt.). Kārtas maiņas iespējas bija visai ierobežotas. Piederība pie kārtas visbiežāk bija mantojama (izņemot garīdzniecību), taču iekļūt augstākā kārtā varēja caur izglītību, saņemt kā balvu par nopelniem, vai nopirkt statusu. Katrai kārtai pastāvēja savas kārtas tiesas un iekšējie likumi. Vēlajos [[Viduslaiki|viduslaikos]] piederība pie noteiktas kārtas tika noformēta dokumentāri, kārtu tiesības un pienākumi nostiprināti likumdošanā. Mainoties ''kārtu'' pildāmo funkciju nozīmīgumam sabiedrībā, mainījās arī katras kārtas statuss sociālajā hierarhijā. Sabiedrības strukturēšanās ''kārtās'' atbilstoši indivīdu sociālajai lomai kļuva par pamatu tiesību partikulārismam pēc ''kārtas'' piederības principa.  
+
'''Pirmo kārtu – tos, kas lūdz''', - veidoja garīdzniecība - klērs - no vienkārša mūka un priestera līdz bīskapam un pāvestam. Viņu pienākums bija aizlūgt par visu cilvēku dvēselēm. Uz šo saistību ar Dievu pamatojās viņu lielā ietekme viduslaiku sabiedrībā. Baznīca uzturēja skolas, rūpējās par slimajiem un noteica laika ritējumu. Par garīdznieku varēja kļūt jebkurš cilvēks, pat brīvlaistais vergs. Baznīca pieņēma visus, bet kādu karjeru cilvēks veidoja, tas bija atkarīgs no viņa paša spējām.<br>
 +
'''Otro kārtu – tos, kas karo''', - veidoja profesionālie karavīri: no vienkāršiem karakalpiem līdz dižciltīgajiem: [[Bruņinieks|bruņiniekiem]], [[Barons|baroniem]], [[Grāfs|grāfiem]] un [[Karalis|karaļiem]]. Visi [[Dižciltība|dižciltīgie]] reizē bija arī [[Bruņniecība|bruņinieki]]. Viņu pienākums bija sargāt no ārējiem ienaidniekiem un uzturēt kārtībā zemes iekšienē, kā arī aizstāvēt visus tos, kuri paši nenēsāja ieročus.<br>
 +
'''Trešo kārtu – tos, kas strādā''', - veidoja visi, kas iztiku pelnīja ar kādām amata prasmēm: zemnieki, amatnieki, tirgotājim banķieri, ārsti utt. - visi, kas nebija ne garīdzniecība, ne karavīri. Viņu pienākums bija strādāt un apgādāt abas pārējās kārtas ar visu dzīvei nepieciešamo. Savukārt abām pārējām kārtām bija jārūpējas par viņu dzīves taisnīgumu, dvēseli un drošību.<br>
  
Skaitliski palielinoties un nostiprinoties ekonomiski, namniecība jeb [[pilsonība]] uzsāka aktīvu darbību, lai celtu savu statusu un palielinātu privilēģijas uz citu kārtu rēķina, galu galā izraisot t.s. ''buržuāziskās revolūcijas'', kuru rezultātā oficiāli definētais un juridiski fiksētais sabiedrības dalījums kārtās tika atcelts. Francijā tas notika pēc 1789. gada, bet pārējā Eiropā vairāk vai mazāk oficiāls dalījums kārtās saglabājās līdz [[Pirmais Pasaules karš|1. Pasaules karam]].
+
Katrai kārtai laika gaitā bija izveidojusies sava kultūra, uzvedības stereotipi, ētiskās vērtības, gaume un pat leksika. Atrašanos kādā no kārtām ar visām tās tiesībām un pienākumiem pamatā noteica cilvēka piedzimšana attiecīgās kārtas ģimenē – tad viņa piederība savai kārtai bija automātiska. Mainīt savas kārtas piederību bija sarežģītāk. Visvieglāk bija kļūt par garīdznieku - par to bez īpašām problēmām varēja kļūt gan zemnieks, gan bruņinieks. Par bruņinieku kļūt varēja tikai kādos juku laikos, kad bija karš, un par parastajiem karakalpiem ņēma arī savas mājas atstājušos zemniekus – fiziski spēcīgs, veikls un attapīgs vīrietis varēja kļūt par profesionālu karakalpu, tad iestāties dienestā pie kāda bruņinieka, un izrādot īpašu varonību un spējas, pat pats kļūt par bruņinieku un saņemt dižciltību. Grūti, taču ne neiespējami. No zemnieka par amatnieku vai tirgotāju varēja kļūt tikai tad, ja kāds amatnieks vai tirgotājs jaunieti paņēma sev par [[Māceklis|mācekli]], pēc tam atzina par pietiekami prasmīgu un iecēla par [[Zellis|zelli]], un tad ja atzina viņa prasmes, pēc meistardarba izpildīšanas tas kļuva par atzītu izvēlētā amata [[Meistars|meistaru]].
 +
 
 +
Katrai kārtai pastāvēja savas kārtas tiesas un iekšējie likumi. Vēlajos [[Viduslaiki|viduslaikos]] piederība pie noteiktas kārtas tika noformēta dokumentāri, kārtu tiesības un pienākumi nostiprināti likumdošanā. Mainoties ''kārtu'' pildāmo funkciju nozīmīgumam sabiedrībā, mainījās arī katras kārtas statuss sociālajā hierarhijā. Sabiedrības strukturēšanās ''kārtās'' atbilstoši indivīdu sociālajai lomai kļuva par pamatu tiesību partikulārismam pēc ''kārtas'' piederības principa.
 +
 
 +
Skaitliski palielinoties un nostiprinoties ekonomiski, trešās kārtas vadībā izvirzījās [[Namnieki|namniecība]] jeb [[pilsonība]], kas pūlējās, lai celtu savu statusu un palielinātu privilēģijas - piemēram, daļai no pilsonības iegūstot [[muižniecība]]s tiesības, - galu galā izraisot t.s. ''buržuāziskās revolūcijas'', kuru rezultātā oficiāli definētais un juridiski fiksētais sabiedrības dalījums kārtās tika atcelts. Francijā tas notika pēc 1789. gada, bet pārējā Eiropā vairāk vai mazāk oficiāls dalījums kārtās saglabājās līdz [[Pirmais Pasaules karš|1. Pasaules karam]].
  
 
* Skat. arī: [[Kārtu pārstāvniecība]]
 
* Skat. arī: [[Kārtu pārstāvniecība]]
 
* Skat arī: [[Šķira]]
 
* Skat arī: [[Šķira]]
  
== Literatūra ==
+
==== Literatūra par šo tēmu ====
  
 
* Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. / - Rīga: Divergens, 2001.. 5. lpp.
 
* Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. / - Rīga: Divergens, 2001.. 5. lpp.
18. rindiņa: 28. rindiņa:
 
* Michael P. Fitzsimmons. The Night the Old Regime Ended: August 4, 1789 and the French Revolution. - Pennsylvania State University Press, 2003. ISBN 0-271-02233-7
 
* Michael P. Fitzsimmons. The Night the Old Regime Ended: August 4, 1789 and the French Revolution. - Pennsylvania State University Press, 2003. ISBN 0-271-02233-7
  
== Resursi internetā par šo tēmu ==
+
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
  
 
* [http://www.landtag-niedersachsen.de/Aktuelles/landesgeschichte/vortragssammlung/060_schubert_070405.htm Landtag und Landstände - Vorformen des Parlamentarismus. Vortrag von Prof. Dr. Ernst Schubert, Institut für Historische Landesforschung der Georg-Universität Göttingen]
 
* [http://www.landtag-niedersachsen.de/Aktuelles/landesgeschichte/vortragssammlung/060_schubert_070405.htm Landtag und Landstände - Vorformen des Parlamentarismus. Vortrag von Prof. Dr. Ernst Schubert, Institut für Historische Landesforschung der Georg-Universität Göttingen]

Versija, kas saglabāta 2019. gada 17. oktobris, plkst. 18.11

Sabiedrības pamatdalījums viduslaikos: klēriķis, bruņinieks un zemnieks: oratores, bellatores, laborares

Kārta (lat. ordo jeb status, angl. estates of the realm, fr. èstat, kr. сословие, vāc. Stand jeb Ständeordnung) - likumdošanā un paražās izdalīta sociālā kategorija ar īpašu, tikai tai piemītošu tiesisko un sociālo statusu, privilēģijām, pienākumiem un no tā izrietošo dzīvesveidu. Rietumeiropas agro viduslaiku sabiedrībā izveidojās 3 pamatkārtas:

  • oratores (lat. tie, kas lūdz),
  • bellatores (lat. tie, kas karo),
  • laboratores (lat. tie, kas strādā).

Vieniem bija jākopj zeme, otriem – jāaizstāv, bet trešajiem – jālūdz Dievs.

Pirmo kārtu – tos, kas lūdz, - veidoja garīdzniecība - klērs - no vienkārša mūka un priestera līdz bīskapam un pāvestam. Viņu pienākums bija aizlūgt par visu cilvēku dvēselēm. Uz šo saistību ar Dievu pamatojās viņu lielā ietekme viduslaiku sabiedrībā. Baznīca uzturēja skolas, rūpējās par slimajiem un noteica laika ritējumu. Par garīdznieku varēja kļūt jebkurš cilvēks, pat brīvlaistais vergs. Baznīca pieņēma visus, bet kādu karjeru cilvēks veidoja, tas bija atkarīgs no viņa paša spējām.
Otro kārtu – tos, kas karo, - veidoja profesionālie karavīri: no vienkāršiem karakalpiem līdz dižciltīgajiem: bruņiniekiem, baroniem, grāfiem un karaļiem. Visi dižciltīgie reizē bija arī bruņinieki. Viņu pienākums bija sargāt no ārējiem ienaidniekiem un uzturēt kārtībā zemes iekšienē, kā arī aizstāvēt visus tos, kuri paši nenēsāja ieročus.
Trešo kārtu – tos, kas strādā, - veidoja visi, kas iztiku pelnīja ar kādām amata prasmēm: zemnieki, amatnieki, tirgotājim banķieri, ārsti utt. - visi, kas nebija ne garīdzniecība, ne karavīri. Viņu pienākums bija strādāt un apgādāt abas pārējās kārtas ar visu dzīvei nepieciešamo. Savukārt abām pārējām kārtām bija jārūpējas par viņu dzīves taisnīgumu, dvēseli un drošību.

Katrai kārtai laika gaitā bija izveidojusies sava kultūra, uzvedības stereotipi, ētiskās vērtības, gaume un pat leksika. Atrašanos kādā no kārtām ar visām tās tiesībām un pienākumiem pamatā noteica cilvēka piedzimšana attiecīgās kārtas ģimenē – tad viņa piederība savai kārtai bija automātiska. Mainīt savas kārtas piederību bija sarežģītāk. Visvieglāk bija kļūt par garīdznieku - par to bez īpašām problēmām varēja kļūt gan zemnieks, gan bruņinieks. Par bruņinieku kļūt varēja tikai kādos juku laikos, kad bija karš, un par parastajiem karakalpiem ņēma arī savas mājas atstājušos zemniekus – fiziski spēcīgs, veikls un attapīgs vīrietis varēja kļūt par profesionālu karakalpu, tad iestāties dienestā pie kāda bruņinieka, un izrādot īpašu varonību un spējas, pat pats kļūt par bruņinieku un saņemt dižciltību. Grūti, taču ne neiespējami. No zemnieka par amatnieku vai tirgotāju varēja kļūt tikai tad, ja kāds amatnieks vai tirgotājs jaunieti paņēma sev par mācekli, pēc tam atzina par pietiekami prasmīgu un iecēla par zelli, un tad ja atzina viņa prasmes, pēc meistardarba izpildīšanas tas kļuva par atzītu izvēlētā amata meistaru.

Katrai kārtai pastāvēja savas kārtas tiesas un iekšējie likumi. Vēlajos viduslaikos piederība pie noteiktas kārtas tika noformēta dokumentāri, kārtu tiesības un pienākumi nostiprināti likumdošanā. Mainoties kārtu pildāmo funkciju nozīmīgumam sabiedrībā, mainījās arī katras kārtas statuss sociālajā hierarhijā. Sabiedrības strukturēšanās kārtās atbilstoši indivīdu sociālajai lomai kļuva par pamatu tiesību partikulārismam pēc kārtas piederības principa.

Skaitliski palielinoties un nostiprinoties ekonomiski, trešās kārtas vadībā izvirzījās namniecība jeb pilsonība, kas pūlējās, lai celtu savu statusu un palielinātu privilēģijas - piemēram, daļai no pilsonības iegūstot muižniecības tiesības, - galu galā izraisot t.s. buržuāziskās revolūcijas, kuru rezultātā oficiāli definētais un juridiski fiksētais sabiedrības dalījums kārtās tika atcelts. Francijā tas notika pēc 1789. gada, bet pārējā Eiropā vairāk vai mazāk oficiāls dalījums kārtās saglabājās līdz 1. Pasaules karam.

Literatūra par šo tēmu

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. / - Rīga: Divergens, 2001.. 5. lpp.
  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 195.-196. lpp.

  • Palmer R.R. A History of the Modern World. - London, 1961, p 334
  • Jackson J. Spielvogel. Western Civilization. - West Publishing Co. Minneapolis, 1994
  • Michael P. Fitzsimmons. The Night the Old Regime Ended: August 4, 1789 and the French Revolution. - Pennsylvania State University Press, 2003. ISBN 0-271-02233-7

Resursi internetā par šo tēmu