Atšķirības starp "Kviētisms" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m (Resursi internetā par šo tēmu)
 
(3 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Kviētisms''' (fr. ''quiétisme''; no lat. ''quietus'' - bezdarbīgs, no lat. ''quies'' - miers) - XVII gs. izveidojies uz misticismu tendēts virziens [[Romas Katoļu Baznīca|Romas Katoļu Baznīcā]], kurā postulēts, ka patiesa dievbijība sasniedzama ar samierināšanos, pasaules pieņemšanu, un kura piekritējiem raksturīga pasīvi vērojoša attieksme attiecībā uz laicīgo dzīvi. Viena no spilgtākajām pārstāvēm bija [[Gijona Žanna|Gijona k-dze]] (''Jeanne Marie Bouvier de la Motte Guyon'', 1648.-1717.)
+
'''Kviētisms''' (fr. ''quiétisme''; no lat. ''quietus'' - bezdarbīgs, no lat. ''quies'' - miers) - XVII gs. izveidojies uz misticismu tendēts virziens [[Romas Katoļu Baznīca|Romas Katoļu Baznīcā]]. Postulēja, ka ar Baznīcu kā institūciju vien nepietiek, lai cilvēka dvēsele savienotos ar Dievu un izvirzīja ideju par katram individuāli piemītošo Dieva izpratni, kas nāk caur atklāsmi. Šāda atklāsme sasniedzama, panākot "pasivitātes" stāvokli, visu vēlmju un kaislību sevī apspiešanu, lai klūtu "kā pūka, kas lido līdzi svētības vējam", līdz ar to mācības piekritējiem raksturīga pasīvi vērojoša attieksme pret sadzīvi. Ideāls bija "svētās vienaldzības" stāvoklis, kurā ir cilvēks, atteicies pat no alkām glābt savu dvēseli un nokļūt Paradīzē. Savukārt šāda nepastarpināta dvēseles savienošanās ar Dievu ideja atbīdīja otrā plānā svēto sakramentu u.c. Baznīcas svētības. Koncepcijas pamatlicējs bija M.Moliness (''Miguel de Molinos'', 1640.-1696.), kurš 1675. gadā Romā publicēja savu darbu "Garīgais ceļvedis" (''La Guía espiritual''). Viena no spilgtākajām pārstāvēm bija [[Gijona Žanna|Gijona k-dze]] (''Jeanne Marie Bouvier de la Motte Guyon'', 1648.-1717.). Ar [[Bulla|bullu]] "Coelestis Pastor" (2.11.1687.) ''kviētisms'' tika atzīts par [[Herēze|herēzi]].
  
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
 
==== Literatūra par šo tēmu ====
  
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 224. lpp.
 
* Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 224. lpp.
 +
----
 +
* Wingertszahn Chr., Lobenstein J.S. Anton Reiser Und Die Michelein: Neue Funde Zum Quietismus Im 18. Jahrhundert. - Laatzen: Wehrhahn, 2002, ISBN 3-932324-59-5
 +
* Bendiscioli M. Der Quietismus zwischen Häresie und Orthodoxie. - Wien, 1964
  
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
 
==== Resursi internetā par šo tēmu ====
  
 
* [http://www.newadvent.org/cathen/12608c.htm Quietism - Catholic Encyclopedia]
 
* [http://www.newadvent.org/cathen/12608c.htm Quietism - Catholic Encyclopedia]
 +
* [http://www.britannica.com/EBchecked/topic/487288/Quietism Quietism (religious doctrine) - Britannica Online Encyclopedia]
 
* [http://www.ccel.org/g/guyon/?show=worksBy Works by Jeanne Marie Bouvier de la Motte Guyon - Christian Classics Ethereal Library]
 
* [http://www.ccel.org/g/guyon/?show=worksBy Works by Jeanne Marie Bouvier de la Motte Guyon - Christian Classics Ethereal Library]
 +
----
 +
* [http://bse.sci-lib.com/article060384.html Значение слова "Квиетизм" в Большой Советской Энциклопедии]
 +
* [http://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/religiya/KVIETIZM.html Квиетизм - Онлайн Энциклопедия «Кругосвет»]
 +
* [http://zhurnal.lib.ru/k/kondrashow_w_a/st24.shtml Квиетизм - Журнал "Самиздат"]
 +
* [http://religion.babr.ru/chr/cat/sect/quies.htm Квиетизм - История религии]
 +
* [http://lib.eparhia-saratov.ru/books/18t/talberg/schism/21.html Тальберг Н.Д. Религиозные направления в Римской церкви.]
 +
* [http://www.krotov.info/history/00/omen/omen_09.html Омэнн Дж. Христианская духовность в католической традиции. - Издательство Святого Креста Рим-Люблин 1994, - 416 с.]
  
 
[[Kategorija:Romas Katoļu Baznīca]]
 
[[Kategorija:Romas Katoļu Baznīca]]

Pašreizējā versija, 2009. gada 7. decembris, plkst. 16.14

Kviētisms (fr. quiétisme; no lat. quietus - bezdarbīgs, no lat. quies - miers) - XVII gs. izveidojies uz misticismu tendēts virziens Romas Katoļu Baznīcā. Postulēja, ka ar Baznīcu kā institūciju vien nepietiek, lai cilvēka dvēsele savienotos ar Dievu un izvirzīja ideju par katram individuāli piemītošo Dieva izpratni, kas nāk caur atklāsmi. Šāda atklāsme sasniedzama, panākot "pasivitātes" stāvokli, visu vēlmju un kaislību sevī apspiešanu, lai klūtu "kā pūka, kas lido līdzi svētības vējam", līdz ar to mācības piekritējiem raksturīga pasīvi vērojoša attieksme pret sadzīvi. Ideāls bija "svētās vienaldzības" stāvoklis, kurā ir cilvēks, atteicies pat no alkām glābt savu dvēseli un nokļūt Paradīzē. Savukārt šāda nepastarpināta dvēseles savienošanās ar Dievu ideja atbīdīja otrā plānā svēto sakramentu u.c. Baznīcas svētības. Koncepcijas pamatlicējs bija M.Moliness (Miguel de Molinos, 1640.-1696.), kurš 1675. gadā Romā publicēja savu darbu "Garīgais ceļvedis" (La Guía espiritual). Viena no spilgtākajām pārstāvēm bija Gijona k-dze (Jeanne Marie Bouvier de la Motte Guyon, 1648.-1717.). Ar bullu "Coelestis Pastor" (2.11.1687.) kviētisms tika atzīts par herēzi.

Literatūra par šo tēmu

  • Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 224. lpp.

  • Wingertszahn Chr., Lobenstein J.S. Anton Reiser Und Die Michelein: Neue Funde Zum Quietismus Im 18. Jahrhundert. - Laatzen: Wehrhahn, 2002, ISBN 3-932324-59-5
  • Bendiscioli M. Der Quietismus zwischen Häresie und Orthodoxie. - Wien, 1964

Resursi internetā par šo tēmu