Atšķirības starp "Parmenids no Elejas" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
[[Attēls:Pharmenides.jpg‎|right|thumb|200px|]]
 
[[Attēls:Pharmenides.jpg‎|right|thumb|200px|]]
'''Parmenids no Elejas''' (''Παρμενίδης'', ~540.-470. g.p.m.ē.) – [[Antīkā filosofija|filosofs]], [[Elejas skola]]s pārstāvis un līderis, antīkās [[metafizika]]s pamatlicējs.
+
'''Parmenids no Elejas''' (''Παρμενίδης ὁ Ἐλεάτη, Parmenides hō Eleāte'', VI-V. gs.p.m.ē. mija) – [[Antīkā filosofija|filosofs]], [[Elejas skola]]s pārstāvis un līderis, antīkās [[metafizika]]s pamatlicējs.
  
 
Dzimis Elejā, turīgu [[Aristokrātija|aristokrātu]] dzimtā (dzimšanas gads nav zināms). [[Ksenofans no Kolofonas|Ksenofana]] skolnieks.
 
Dzimis Elejā, turīgu [[Aristokrātija|aristokrātu]] dzimtā (dzimšanas gads nav zināms). [[Ksenofans no Kolofonas|Ksenofana]] skolnieks.
  
Savā mācībā, kas izklāstīta traktātā "Par dabu", pretstatīja vienu otrai "patiesību" (patiesā esamība ir vienota, mūžīga, nekustīga, nedalāma, nesatur sevī tukšumu) un "uzskatus" (pastāv daudz lietu, kas rodas un izzūd, kustas, ir dalāmas un ko citu no citas šķir tukšums). Patiesība esot droša, bet uzskati - tikai ticami. Savā "patiesības mācībā" vērsās pret [[Hērakleits no Efesas|Hērakleita]] un tā sekotāju [[Dialektika|dialektiku]]. Savā "uzskatu mācībā" izklāstīja savas hipotēzes par astronomiju, fiziku, fizioloģiju. Postulēja, ka pastāv divi pirmssākumi: aktīvais - gaišais, un inertais - tumšais. Vērojami [[Racionālisms|racionālisma]] elementi]]. Neesot iespējams runāt un domāt citādi, kā vien domājot un runājot par kaut ko, kas ir. Domāt neko ir tas pats, kas nedomāt, bet runāt par neko ir tas pats, kas nerunāt. Tieši tādēļ šāds „nekas” nav domājams un izpaužams. Līdz ar to „domāt” savienojas ar „būt” jeb, runājot Parmenīda vārdiem: „viens un tas pats ir domāt un būt”.
+
Savā mācībā, kas izklāstīta poēmā "Par dabu" (''Peri Physeos''), pretstatīja vienu otrai "patiesību" (patiesā esamība ir vienota, mūžīga, nekustīga, nedalāma, nesatur sevī tukšumu) un "uzskatus" (pastāv daudz lietu, kas rodas un izzūd, kustas, ir dalāmas un ko citu no citas šķir tukšums). Patiesība esot droša, bet uzskati - tikai ticami. Savā "patiesības mācībā" vērsās pret [[Hērakleits no Efesas|Hērakleita]] un tā sekotāju [[Dialektika|dialektiku]]. Savā "uzskatu mācībā" izklāstīja savas hipotēzes par astronomiju, fiziku, fizioloģiju. Postulēja, ka pastāv divi pirmssākumi: aktīvais - gaišais, un inertais - tumšais. Vērojami [[Racionālisms|racionālisma]] elementi]]. Neesot iespējams runāt un domāt citādi, kā vien domājot un runājot par kaut ko, kas ir. Domāt neko ir tas pats, kas nedomāt, bet runāt par neko ir tas pats, kas nerunāt. Tieši tādēļ šāds „nekas” nav domājams un izpaužams. Līdz ar to „domāt” savienojas ar „būt” jeb, runājot Parmenīda vārdiem: „viens un tas pats ir domāt un būt”.
  
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==
26. rindiņa: 26. rindiņa:
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
  
 +
* [http://plato.stanford.edu/entries/parmenides/ Parmenides - Stanford Encyclopedia of Philosophy]
 +
* [http://hiphi.ubbcluj.ro/fam/texte/greci/parmenide.pdf Le poeme de Parmenide (gr., angl., fr. - .pdf)]
 +
* [http://parmenides.com/parmenides.html2 Parmenides' publishing]
 +
* [http://www.parmenides.com/images/pdfs/Pbib29Apr05online.pdf Parmenides Bibliography (.pdf)]
 +
* [http://www.ontology.co/parmenides.htm Raul Corazzon. Parmenides and the Question of Being in Greek Thought.]
 +
* [http://faculty.washington.edu/smcohen/320/parm1.htm Lecture Notes: Parmenides // S.Marc Cohen, University of Washighton]
 +
* [http://www.elea.org/Parmenides/ Parmenides of Elea. On Nature (Peri Physeos).]
 +
* [http://www.ellopos.net/elpenor/greek-texts/ancient-greece/parmenides-being.asp Parmenides Bilingual Anthology (in Greek and English, side by side)]
 +
* [http://philoctetes.free.fr/parmenides.htm Parmenides : Fragments. - Encyclopædia Britannica Eleventh Edition]
 +
----
 +
* [https://portal.d-nb.de/opac.htm?query=Woe%3D118591770&method=simpleSearch Literatur von und über Parmenides im Katalog der Deutschen Nationalbibliothek]
 +
* [http://www.gottwein.de/Grie/vorsokr/VSParmen01.php Parmenides aus Elea - Das philosophische Denken der griechischen Vorsokratiker.]
 +
* [http://www.zeno.org/Philosophie/M/Parmenides+aus+Elea/Fragmente/Aus%3A+Über+die+Natur Parmenides aus Elea. Über die Natur.]
 
   
 
   
 
[[Kategorija:P]]
 
[[Kategorija:P]]

Versija, kas saglabāta 2010. gada 27. augusts, plkst. 09.17

Parmenids no Elejas (Παρμενίδης ὁ Ἐλεάτη, Parmenides hō Eleāte, VI-V. gs.p.m.ē. mija) – filosofs, Elejas skolas pārstāvis un līderis, antīkās metafizikas pamatlicējs.

Dzimis Elejā, turīgu aristokrātu dzimtā (dzimšanas gads nav zināms). Ksenofana skolnieks.

Savā mācībā, kas izklāstīta poēmā "Par dabu" (Peri Physeos), pretstatīja vienu otrai "patiesību" (patiesā esamība ir vienota, mūžīga, nekustīga, nedalāma, nesatur sevī tukšumu) un "uzskatus" (pastāv daudz lietu, kas rodas un izzūd, kustas, ir dalāmas un ko citu no citas šķir tukšums). Patiesība esot droša, bet uzskati - tikai ticami. Savā "patiesības mācībā" vērsās pret Hērakleita un tā sekotāju dialektiku. Savā "uzskatu mācībā" izklāstīja savas hipotēzes par astronomiju, fiziku, fizioloģiju. Postulēja, ka pastāv divi pirmssākumi: aktīvais - gaišais, un inertais - tumšais. Vērojami racionālisma elementi]]. Neesot iespējams runāt un domāt citādi, kā vien domājot un runājot par kaut ko, kas ir. Domāt neko ir tas pats, kas nedomāt, bet runāt par neko ir tas pats, kas nerunāt. Tieši tādēļ šāds „nekas” nav domājams un izpaužams. Līdz ar to „domāt” savienojas ar „būt” jeb, runājot Parmenīda vārdiem: „viens un tas pats ir domāt un būt”.

Literatūra par šo tēmu

  • Ovens Roberts. // Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība: Rīga, 1964., 314.-315. lpp.

  • Деспотопулос К. Гносеологический дуализм Парменида. // Философские исследования. 1994. № 1. С. 181-187.
  • Доброхотов А.Л. Категория бытия у досократиков. - Москва, 1980.
  • Монин М.А. Пути Парменида. // Вопросы философии. 1997. № 3. С. 115-131
  • Робинсон Т. Парменид на пути истинного знания бытия (on coming-to-know of the real). // Универсум платоновской мысли. Рационализм или философская религия? Эпистемология Платона. - СПб., 1997. - С. 49-62.
  • Романенко Ю.М. Угадывание как онтологический метод в поэме Парменида «О природе». //AKADHMEIA: Материалы и исследования по истории платонизма. - СПб., 2000. - С. 42-52.
  • Самченко В.И. Метафизика Парменида и логика существования. // Современная логика: проблемы теории, истории и применения в науке. - СПб., 2002. - С. 382-384.
  • Овчинников Н.Ф. Парменид — чудо античной мысли и непреходящая идея инвариантов. // Вопросы философии. 2003. № 5. С. 81-95.
  • Рохмистров В.Г. Метод Парменида. // Вестник Русского христианского гуманитарного института. — СПб., 2001, Вып. 4. - С. 352-366.
  • Рохмистров В.Г. Учение Парменида. // AKADHMEIA: Материалы и исследования по истории платонизма. — СПб., 2003, Вып. 4. - С. 19-36.
  • Антонов Т.В. Парменид:путь философа к истине. // AKADHMEIA: Материалы и исследования по истории платонизма. — СПб., 2003, Вып. 4.
  • Берестов И.В. Предполагаемое обоснование немыслимости различий у Парменида. // Наука. Философия. Общество. - V Российский философский конгресс : Материалы. Том II - Новосибирск, 2009. С.10-11.
  • Вольф М.Н. Путь отыскания истины: Гераклит и Парменид. // Наука. Философия. Общество. - V Российский философский конгресс : Материалы. Том II - Новосибирск, 2009. С.14.
  • Хютт В.П. Парменид и физика. // Философские науки. 1975. № 6.

Resursi internetā par šo tēmu