Atšķirības starp "Platona Akadēmija Florencē" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
'''Platona akadēmija''' jeb '''Florences akadēmija''' (''Accademia neoplatonica'') - 1459.-1521. gados Florencē [[Priesteris|priestera]] [[Marsīlio Fičīno]] (''Marsilio Ficino'', 1433.–1499.) vadībā pastāvējusi [[Renesanse]]s humānistu domātāju grupa (Dž. Piko della Mirandola u.c.), kas no [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] pozīcijām oponēja [[Aristotelis no Stagīras|Aristoteļa]] mācībai, tulkoja un komentēja [[Platons|Platona]] rakstus. Marsīlio Fičīno un Piko no Mirandolas (kā arī pārējie šīs Akadēmijas locekļi) radīja neoplatonismu tā poētiski mitoloģiskajā, laicīgajā, rotaļīgajā un īstenajā Atdzimšanas formā. Marsīlio Fičīno pārtulkoja latīņu valodā visu Platonu (1477.), visu Plotīnu (1485.), daļēji Dionīsiju Areopagītu, antīkos neoplatoniķus Porfīriju, Jamblihu un Proklu, kā arī citus antīkos filosofus un rakstniekus. Viņš nodarbojās ar astroloģiju, demonoloģiju un burvestībām, par ko viņu ne reizi vien vazāja uz inkvizīciju, bet no kuras, jāatzīmē, viņš spēja izgrozīties. Taču, godīgi sakot, inkvizīcijai bija uz to tiesības, jo Marsīlio Fičīno patiešām nopietni nodarbojās ar astroloģiju. Papildus tam viņš bija arī garīdznieks, kas vadīja dievkalpojumus un deva padomus ticīgajiem dvēseļu glābšanas meklējumos. Turklāt viņš nebija vienkārši garīdznieks. Viņš bija [[kanoniķis]] (t.i., Florences katedrāles pārzinis). Bet Piko della Mirandola, otrs svarīgākais Florences akadēmijas pārstāvis, centās pierādīt, ka Dievs vēl nav pilnībā radījis cilvēku un cilvēkam, lai viņš kļūtu parīstu cilvēku, neatkarīgi no dievišķās radīšanas ir jārada pašam sevi (astroloģiju noraidīja un uzskatīja to par bezdievīgu nodarbošanos). Akadēmijas poētiskās jaunrades daiļrade bija dzīvi apliecinoša, pasaulīga un jautra, inteliģenta un jauneklīgi naiva, un, ja bija misticisma piliens, tad tas šai poēzijai piešķīra lielāku asumu, darīja to vēl laicīgāku, jautrāku un rotaļīgāku. Cik iespējams spriest, Platoniskās akadēmijas estētika Florencē XV gs. beigās bija viena no visspilgtākajiem, konsekventākajiem un pārliecinošākajiem ne tikai teorētiskajiem, bet tieši sadzīviski praktiskajiem Renesanses estētikas tipiem.
+
'''Platona akadēmija''' jeb '''Florences akadēmija''' (''Accademia neoplatonica''), dēvēta arī par „platonisko ģimeni” (''Platonica familia'') - 1459.-1521. gados Florencē [[Priesteris|priestera]] [[Marsīlio Fičīno]] (''Marsilio Ficino'', 1433.–1499.) vadībā pastāvējusi [[Renesanse]]s humānistu domātāju grupa (Dž. Piko della Mirandola u.c.), kas no [[Neoplatonisms|neoplatonisma]] pozīcijām oponēja [[Aristotelis no Stagīras|Aristoteļa]] mācībai, tulkoja un komentēja [[Platons|Platona]] rakstus. Florences akadēmijas uzplaukums attiecas uz periodu no 1470. līdz 1480. g., t.i., uz laiku pirms satricinājumu gadiem Itālijā. Tā nebija oficiāla, ar valsti vai Baznīcu juridiski saistīta iestāde. Tā nebija arī kaut kas līdzīgs [[universitāte]]i, kur tiktu lasītas regulāras lekcijas un klausītājiem mācītas kādas zinātnes, lai uz šī pamata iegūtu noteiktas zinātniskas vai mācību tiesības. Tā bija brīvs dažādu slāņu un profesiju, dažādās vietās dzīvojošu ļaužu kopums, kas bija iemīlējušies Platonā un neoplatonismā. Tajā bija pārstāvēti arī garīdznieki, pat kanoniķi un bīskapi, daudz dažādu pasaulīgu cilvēku, dzejnieku, gleznotāju, arhitektu, republikas valdītāju un darījumu ļaužu - akadēmija apvienoja sevī kluba, mācību semināra un reliģiozas sektas iezīmes. Pie tās piederēja Vergīlija, Horācija un Dantes komentētājs Kristoforo Landīno, Lorenco Lieliskais, ar austrumu avotiem „platoniskāsģimenes” intelektuālo apvārsni paplašinājušais Piko della Mirandola, Frančesko Katāni, Andželo Policiano u.c. Pats Fičīno, kas sevi sauca par „platonisku filosofu, teologu un mediķi”, pus pa jokam, pus nopietni savu dzīvi bija organizējis pēc Platona parauga. Viņa villa Karedži, Kozimo dei Mediči dāvana, bija izveidota kā Platona akadēmijas kopija. Marsīlio Fičīno un Piko no Mirandolas (kā arī pārējie šīs Akadēmijas locekļi) radīja neoplatonismu tā poētiski mitoloģiskajā, laicīgajā, rotaļīgajā un īstenajā Renesanses formā. Laiku šeit pavadīja dažādās brīvās nodarbībās, pastaigās, dzīrēs, lasīšanā, antīko autoru pētījumos un tulkošanā. Pats Fičīno iztulkoja visuPlatonu, visu Plotīnu, Porfīriju, Jamblihu un Proklu. Viņš tulkoja arī tā dēvēto antīko hermētisko literatūru un Areopagītiku. Kārtojot un komentējot platoniķu sacerējumus, saistot tos ar latīnisko un viduslaiku tradīciju, ar zinātniskajām fizikas, astroloģijas, medicīnas teorijām, bet, vissvarīgākais, veidojot platonisma saskaņu ar kristīgo reliģiju, Marsīlio Fičīno panāca, ka dižā pagāniskā filosofija un tai vienlaicīgā kristīgā ideoloģija, katrai saglabājot veselumu, tika sakausētas. Tas, ko zinām par Florences akadēmiju, ir savdabīga garīga un materiāla līksmība, ikviena Akadēmijas locekļa romantiska iemīlēšanās pārējos tās biedros. Renesansei raksturīgā brīvā attieksme pret dzīvi, dabu, mākslu un reliģiju šeit laikam plauka vairāk nekā citos tā laika Itālijas grupējumos un organizācijās. Pagaidām tas vēl nebija pilnīgi pasaulīgs humānisms, kas mēģinātu virzīties no neoplatoniskajām jūsmām pie nepārprotami šīszemes dzīves priekiem. Tomēr Atdzimšanas estētikas laicīgais raksturs neapšaubāmi pieauga, itīpaši salīdzinot to ar [[Nikolajs no Kūzas|Kūzas Nikolaja]] dialektikas stingrajām kontūrām. Marsīlio Fičīno pārtulkoja latīņu valodā visu Platonu (1477.), visu Plotīnu (1485.), daļēji Dionīsiju Areopagītu, antīkos neoplatoniķus Porfīriju, Jamblihu un Proklu, kā arī citus antīkos filosofus un rakstniekus. Pats Fičīno bija platoniķis entuziasts, kvēls draudzības kulta kalpotājs, atraisīts sapņotājs, kas dzīvi saldināja ne tikai ar dievkalpojumiem un Jauno derību, ne tikai ar aizmiršanos brīvā dabā, bet arī ar sajūsmīgu liras spēli, dažādiem filosofiskiem traktātiem un turklāt ar paša poētisko jaunradi. Viņš nodarbojās ar astroloģiju, demonoloģiju un burvestībām, par ko viņu ne reizi vien vazāja uz inkvizīciju, bet no kuras, jāatzīmē, viņš spēja izgrozīties. Taču, godīgi sakot, inkvizīcijai bija uz to tiesības, jo Marsīlio Fičīno patiešām nopietni nodarbojās ar astroloģiju. Papildus tam viņš bija arī garīdznieks, kas vadīja dievkalpojumus un deva padomus ticīgajiem dvēseļu glābšanas meklējumos. Turklāt viņš nebija vienkārši garīdznieks. Viņš bija [[kanoniķis]] (t.i., Florences katedrāles pārzinis). Bet Piko della Mirandola, otrs svarīgākais Florences akadēmijas pārstāvis, centās pierādīt, ka Dievs vēl nav pilnībā radījis cilvēku un cilvēkam, lai viņš kļūtu par īstu cilvēku, neatkarīgi no dievišķās radīšanas ir jārada pašam sevi (astroloģiju noraidīja un uzskatīja to par bezdievīgu nodarbošanos). Akadēmijas poētiskās jaunrades daiļrade bija dzīvi apliecinoša, pasaulīga un jautra, inteliģenta un jauneklīgi naiva, un, ja bija misticisma piliens, tad tas šai poēzijai piešķīra lielāku asumu, darīja to vēl laicīgāku, jautrāku un rotaļīgāku.
 +
 
 +
Vispirms Paci sazvērestība (1478.), tad sociālie un reliģiozie nemieri Florencē, 1494. g. revolūcija, Savonarolas bojāeja, no kura akadēmiķi gaidīja kristīgās pasaules renovāciju, Itālijas politiskās nozīmes krituma tuvošanās - tas viss izbeidza platonisko kustību. Platons sāka šķist kā „izaicinājuma skolotājs”, bet Aristotelis „kā netikumības skolotājs”.
  
 
== Literatūra ==
 
== Literatūra ==

Versija, kas saglabāta 2010. gada 27. oktobris, plkst. 15.25

Platona akadēmija jeb Florences akadēmija (Accademia neoplatonica), dēvēta arī par „platonisko ģimeni” (Platonica familia) - 1459.-1521. gados Florencē priestera Marsīlio Fičīno (Marsilio Ficino, 1433.–1499.) vadībā pastāvējusi Renesanses humānistu domātāju grupa (Dž. Piko della Mirandola u.c.), kas no neoplatonisma pozīcijām oponēja Aristoteļa mācībai, tulkoja un komentēja Platona rakstus. Florences akadēmijas uzplaukums attiecas uz periodu no 1470. līdz 1480. g., t.i., uz laiku pirms satricinājumu gadiem Itālijā. Tā nebija oficiāla, ar valsti vai Baznīcu juridiski saistīta iestāde. Tā nebija arī kaut kas līdzīgs universitātei, kur tiktu lasītas regulāras lekcijas un klausītājiem mācītas kādas zinātnes, lai uz šī pamata iegūtu noteiktas zinātniskas vai mācību tiesības. Tā bija brīvs dažādu slāņu un profesiju, dažādās vietās dzīvojošu ļaužu kopums, kas bija iemīlējušies Platonā un neoplatonismā. Tajā bija pārstāvēti arī garīdznieki, pat kanoniķi un bīskapi, daudz dažādu pasaulīgu cilvēku, dzejnieku, gleznotāju, arhitektu, republikas valdītāju un darījumu ļaužu - akadēmija apvienoja sevī kluba, mācību semināra un reliģiozas sektas iezīmes. Pie tās piederēja Vergīlija, Horācija un Dantes komentētājs Kristoforo Landīno, Lorenco Lieliskais, ar austrumu avotiem „platoniskāsģimenes” intelektuālo apvārsni paplašinājušais Piko della Mirandola, Frančesko Katāni, Andželo Policiano u.c. Pats Fičīno, kas sevi sauca par „platonisku filosofu, teologu un mediķi”, pus pa jokam, pus nopietni savu dzīvi bija organizējis pēc Platona parauga. Viņa villa Karedži, Kozimo dei Mediči dāvana, bija izveidota kā Platona akadēmijas kopija. Marsīlio Fičīno un Piko no Mirandolas (kā arī pārējie šīs Akadēmijas locekļi) radīja neoplatonismu tā poētiski mitoloģiskajā, laicīgajā, rotaļīgajā un īstenajā Renesanses formā. Laiku šeit pavadīja dažādās brīvās nodarbībās, pastaigās, dzīrēs, lasīšanā, antīko autoru pētījumos un tulkošanā. Pats Fičīno iztulkoja visuPlatonu, visu Plotīnu, Porfīriju, Jamblihu un Proklu. Viņš tulkoja arī tā dēvēto antīko hermētisko literatūru un Areopagītiku. Kārtojot un komentējot platoniķu sacerējumus, saistot tos ar latīnisko un viduslaiku tradīciju, ar zinātniskajām fizikas, astroloģijas, medicīnas teorijām, bet, vissvarīgākais, veidojot platonisma saskaņu ar kristīgo reliģiju, Marsīlio Fičīno panāca, ka dižā pagāniskā filosofija un tai vienlaicīgā kristīgā ideoloģija, katrai saglabājot veselumu, tika sakausētas. Tas, ko zinām par Florences akadēmiju, ir savdabīga garīga un materiāla līksmība, ikviena Akadēmijas locekļa romantiska iemīlēšanās pārējos tās biedros. Renesansei raksturīgā brīvā attieksme pret dzīvi, dabu, mākslu un reliģiju šeit laikam plauka vairāk nekā citos tā laika Itālijas grupējumos un organizācijās. Pagaidām tas vēl nebija pilnīgi pasaulīgs humānisms, kas mēģinātu virzīties no neoplatoniskajām jūsmām pie nepārprotami šīszemes dzīves priekiem. Tomēr Atdzimšanas estētikas laicīgais raksturs neapšaubāmi pieauga, itīpaši salīdzinot to ar Kūzas Nikolaja dialektikas stingrajām kontūrām. Marsīlio Fičīno pārtulkoja latīņu valodā visu Platonu (1477.), visu Plotīnu (1485.), daļēji Dionīsiju Areopagītu, antīkos neoplatoniķus Porfīriju, Jamblihu un Proklu, kā arī citus antīkos filosofus un rakstniekus. Pats Fičīno bija platoniķis entuziasts, kvēls draudzības kulta kalpotājs, atraisīts sapņotājs, kas dzīvi saldināja ne tikai ar dievkalpojumiem un Jauno derību, ne tikai ar aizmiršanos brīvā dabā, bet arī ar sajūsmīgu liras spēli, dažādiem filosofiskiem traktātiem un turklāt ar paša poētisko jaunradi. Viņš nodarbojās ar astroloģiju, demonoloģiju un burvestībām, par ko viņu ne reizi vien vazāja uz inkvizīciju, bet no kuras, jāatzīmē, viņš spēja izgrozīties. Taču, godīgi sakot, inkvizīcijai bija uz to tiesības, jo Marsīlio Fičīno patiešām nopietni nodarbojās ar astroloģiju. Papildus tam viņš bija arī garīdznieks, kas vadīja dievkalpojumus un deva padomus ticīgajiem dvēseļu glābšanas meklējumos. Turklāt viņš nebija vienkārši garīdznieks. Viņš bija kanoniķis (t.i., Florences katedrāles pārzinis). Bet Piko della Mirandola, otrs svarīgākais Florences akadēmijas pārstāvis, centās pierādīt, ka Dievs vēl nav pilnībā radījis cilvēku un cilvēkam, lai viņš kļūtu par īstu cilvēku, neatkarīgi no dievišķās radīšanas ir jārada pašam sevi (astroloģiju noraidīja un uzskatīja to par bezdievīgu nodarbošanos). Akadēmijas poētiskās jaunrades daiļrade bija dzīvi apliecinoša, pasaulīga un jautra, inteliģenta un jauneklīgi naiva, un, ja bija misticisma piliens, tad tas šai poēzijai piešķīra lielāku asumu, darīja to vēl laicīgāku, jautrāku un rotaļīgāku.

Vispirms Paci sazvērestība (1478.), tad sociālie un reliģiozie nemieri Florencē, 1494. g. revolūcija, Savonarolas bojāeja, no kura akadēmiķi gaidīja kristīgās pasaules renovāciju, Itālijas politiskās nozīmes krituma tuvošanās - tas viss izbeidza platonisko kustību. Platons sāka šķist kā „izaicinājuma skolotājs”, bet Aristotelis „kā netikumības skolotājs”.

Literatūra

  • Kūle M., Kūlis R. Filosofija. - Zvaigzne ABC, Rīga, 1998. ISBN 9984171191
  • Klīve, V.V. Gudrības ceļos: īss ievads Rietumu filozofijā. - Zinātne, Rīga, 1996. ISBN 5-7966-1150-X
  • Lauksmans F. Filozofijas ABC. – Alberts XII, Rīga, 1999.
  • Megi B. Filozofijas vēsture. – Zvaigzne ABC, Rīga, 2000.
  • Šuvajevs I. Filozofija. Saruna par filozofiju. – Zvaigzne ABC, Rīga, 1999.

  • James Hankins. The Myth of the Platonic Academy of Florence. // Renaissance Quarterly 44 (1991) pp. 429–475