Atšķirības starp "Sāgas" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
'''Sāgas''' (burt. "teikas") - viduslaikos Ziemeļeiropas tautu - skandināvu un īru - mutvārdu historiogrāfija, veltīta ievērojamiem notikumiem un varoņiem pagātnē, vienotas noteiktā prozas formā un runātas (pierakstīt tās sāka tikai XII gs. vidū) godos un tautas saietos. Raksturīga lietišķa, spēcīga tautas valoda, objektivitāte, dramatiska iekšējā uzbūve, daudz dialogu, uz ģenealoģijas balstīta hronoloģija. Ārējā formā sāgas varētu dēvēt par ko vidēju starp uz vēsturiskiem notikumiem balstītu  vēsturisku romānu un noveli. Pakāpeniski izstūma no aprites pirms tam dominējošās ziemeļnieku [[Skalds|skaldu]] dziesmas, kas bija dzeja ar vēstures motīviem. Sāgu avoti ir mutvārdu tradīcija, skaldu dzeja, ģenealoģijas un senāk tapušās sāgas. No XIII-XIV gs. līdz mūsdienām saglabājies ap 500 sāgu manuskriptu. Pieņemts izdalīt divas lielas sāgu pamatgrupas: karaļu sāgas (''Konungasögur'', tapušas laikā līdz 1077. gadam) un islandiešu sāgas (''Islendingasögur'', radītas laikā no XI līdz XIII gs., jeb laikā no 930. līdz 1264. gadam), kā arī pie šīm grupām nepiederošās sāgas un īru varoņsāgas.
 
'''Sāgas''' (burt. "teikas") - viduslaikos Ziemeļeiropas tautu - skandināvu un īru - mutvārdu historiogrāfija, veltīta ievērojamiem notikumiem un varoņiem pagātnē, vienotas noteiktā prozas formā un runātas (pierakstīt tās sāka tikai XII gs. vidū) godos un tautas saietos. Raksturīga lietišķa, spēcīga tautas valoda, objektivitāte, dramatiska iekšējā uzbūve, daudz dialogu, uz ģenealoģijas balstīta hronoloģija. Ārējā formā sāgas varētu dēvēt par ko vidēju starp uz vēsturiskiem notikumiem balstītu  vēsturisku romānu un noveli. Pakāpeniski izstūma no aprites pirms tam dominējošās ziemeļnieku [[Skalds|skaldu]] dziesmas, kas bija dzeja ar vēstures motīviem. Sāgu avoti ir mutvārdu tradīcija, skaldu dzeja, ģenealoģijas un senāk tapušās sāgas. No XIII-XIV gs. līdz mūsdienām saglabājies ap 500 sāgu manuskriptu. Pieņemts izdalīt divas lielas sāgu pamatgrupas: karaļu sāgas (''Konungasögur'', tapušas laikā līdz 1077. gadam) un islandiešu sāgas (''Islendingasögur'', radītas laikā no XI līdz XIII gs., jeb laikā no 930. līdz 1264. gadam), kā arī pie šīm grupām nepiederošās sāgas un īru varoņsāgas.
  
'''Karaļu sāgas''' grupējas ap konkrētu skandināvu [[Konungs|konungu]] dzīves gājumu, satur politisko vēsturi un ir vienīgie rakstītie avoti par laikmetu, kad Skandināvija atradās ārpus kristīgās kultūras ietekmes sfēras - lielāko tiesu tie ir norvēģu vadoņi, taču ir sāgas, kas vēsta par dāņu un zviedru karaļiem un to piedzīvoto. Savu augstāko līmeni sāgas sasniedza [[Snorre Sturlusons|Sturlusona]] (1178.-1241.) sāgās (gan islandiešu, gan karaļu), kuru literārais līmenis tālu pārspēja viņa laikabiedru sacerējumus un kvalitatīvi tuvas modernajai historiogrāfijai. Sturlusons centās rast psiholoģisku pamatojumu sāgu varoņu rīcībai, kritiski pārbaudīja minētās tradīcijas, salīdzinot ar attiecīgā laika skaldu dziesmām un sāgām, kas viņa darbu padara par vērtīgu [[Vēstures avots|vēstures avotu]]. Viņa paša laika tēlojumi balstās mutvārdu tradīcijā. Lielākais Sturlusona darbs ir "[[Heimskringla]]" (''Pasaules koks''), kas atspoguļo norvēģu vēsturi no IX gs. pirmās puses līdz 1177. gadam. Latviešu historiogrāfijai īpaši interesanta ir 80. nodaļa (tajā aplūkoti 1016. gada notikumi), kur pieminēts stāsts par Upsalas konungu Eriku, kurš 850.-860. gados sirojis igauņu un kuršu zemēs. Vēl Kursa pieminēta ir ap 1265. gadu Islandē sacerētajā karaļu sāgu cikla [[Knitlinga sāga|Knitlinga sāgā]] (kas aptver dāņu karaļu vēsturi no 950. līdz 1190. gadam), kurā stāstīts par Kanuta karagājienu pret kuršiem ap 1080. gadu; pieminēts arī kāds senprūšu tirgotājs Vidgautrs (''Vidhgautr''), kas tirgojies rietumslāvu un kuršu zemēs, uzbrucis ar saviem kuģiem kuršu flotei, vēlāk bēdzis uz Dāniju, kur ap 1130. gadu kristīts, tad bijis sūtnis Holmgardā ([[Novgorodas republika|Novgorodā]]).
+
'''Karaļu sāgas''' grupējas ap konkrētu skandināvu [[Konungs|konungu]] dzīves gājumu, satur politisko vēsturi un ir vienīgie rakstītie avoti par laikmetu, kad Skandināvija atradās ārpus kristīgās kultūras ietekmes sfēras - lielāko tiesu tie ir norvēģu vadoņi, taču ir sāgas, kas vēsta par dāņu un zviedru karaļiem un to piedzīvoto. Atsevišķas sāgas vēsta pat par ļoti seniem notikumiem, tā, piemēram, [[Gutasāga]] (ap 500. g.) vēsta par [[Goti|gotu]] izceļošanu no Gotlandes pa ''Dyna'' (Daugava) upi uz ''Ryzaland'' un tālāk uz ''Gricland''. Savu augstāko līmeni sāgas sasniedza [[Snorre Sturlusons|Sturlusona]] (1178.-1241.) sāgās (gan islandiešu, gan karaļu), kuru literārais līmenis tālu pārspēja viņa laikabiedru sacerējumus un kvalitatīvi tuvas modernajai historiogrāfijai. Sturlusons centās rast psiholoģisku pamatojumu sāgu varoņu rīcībai, kritiski pārbaudīja minētās tradīcijas, salīdzinot ar attiecīgā laika skaldu dziesmām un sāgām, kas viņa darbu padara par vērtīgu [[Vēstures avots|vēstures avotu]]. Viņa paša laika tēlojumi balstās mutvārdu tradīcijā. Lielākais Sturlusona darbs ir "[[Heimskringla]]" (''Pasaules koks''), kas atspoguļo norvēģu vēsturi no IX gs. pirmās puses līdz 1177. gadam. Latviešu historiogrāfijai īpaši interesanta ir 80. nodaļa (tajā aplūkoti 1016. gada notikumi), kur pieminēts stāsts par Upsalas konungu Eriku, kurš 850.-860. gados sirojis igauņu un kuršu zemēs. Vēl Kursa pieminēta ir ap 1265. gadu Islandē sacerētajā karaļu sāgu cikla [[Knitlinga sāga|Knitlinga sāgā]] (kas aptver dāņu karaļu vēsturi no 950. līdz 1190. gadam), kurā stāstīts par Kanuta karagājienu pret kuršiem ap 1080. gadu; pieminēts arī kāds senprūšu tirgotājs Vidgautrs (''Vidhgautr''), kas tirgojies rietumslāvu un kuršu zemēs, uzbrucis ar saviem kuģiem kuršu flotei, vēlāk bēdzis uz Dāniju, kur ap 1130. gadu kristīts, tad bijis sūtnis Holmgardā ([[Novgorodas republika|Novgorodā]]). Ir arī vēl XIV gs. sastādīti sāgu krājumi, kas sarakstīti, balstoties uz ievērojami senākiem tekstiem. Visām karaļu sāgām raksturīgi, ka tās vēsta tikai par karadarbību (izņēmums šai ziņā ir [[Egila sāga]] un Knitlinga sāga).
  
 
==== Atsauces un piezīmes ====
 
==== Atsauces un piezīmes ====

Versija, kas saglabāta 2011. gada 20. decembris, plkst. 15.25

Sāgas (burt. "teikas") - viduslaikos Ziemeļeiropas tautu - skandināvu un īru - mutvārdu historiogrāfija, veltīta ievērojamiem notikumiem un varoņiem pagātnē, vienotas noteiktā prozas formā un runātas (pierakstīt tās sāka tikai XII gs. vidū) godos un tautas saietos. Raksturīga lietišķa, spēcīga tautas valoda, objektivitāte, dramatiska iekšējā uzbūve, daudz dialogu, uz ģenealoģijas balstīta hronoloģija. Ārējā formā sāgas varētu dēvēt par ko vidēju starp uz vēsturiskiem notikumiem balstītu vēsturisku romānu un noveli. Pakāpeniski izstūma no aprites pirms tam dominējošās ziemeļnieku skaldu dziesmas, kas bija dzeja ar vēstures motīviem. Sāgu avoti ir mutvārdu tradīcija, skaldu dzeja, ģenealoģijas un senāk tapušās sāgas. No XIII-XIV gs. līdz mūsdienām saglabājies ap 500 sāgu manuskriptu. Pieņemts izdalīt divas lielas sāgu pamatgrupas: karaļu sāgas (Konungasögur, tapušas laikā līdz 1077. gadam) un islandiešu sāgas (Islendingasögur, radītas laikā no XI līdz XIII gs., jeb laikā no 930. līdz 1264. gadam), kā arī pie šīm grupām nepiederošās sāgas un īru varoņsāgas.

Karaļu sāgas grupējas ap konkrētu skandināvu konungu dzīves gājumu, satur politisko vēsturi un ir vienīgie rakstītie avoti par laikmetu, kad Skandināvija atradās ārpus kristīgās kultūras ietekmes sfēras - lielāko tiesu tie ir norvēģu vadoņi, taču ir sāgas, kas vēsta par dāņu un zviedru karaļiem un to piedzīvoto. Atsevišķas sāgas vēsta pat par ļoti seniem notikumiem, tā, piemēram, Gutasāga (ap 500. g.) vēsta par gotu izceļošanu no Gotlandes pa Dyna (Daugava) upi uz Ryzaland un tālāk uz Gricland. Savu augstāko līmeni sāgas sasniedza Sturlusona (1178.-1241.) sāgās (gan islandiešu, gan karaļu), kuru literārais līmenis tālu pārspēja viņa laikabiedru sacerējumus un kvalitatīvi tuvas modernajai historiogrāfijai. Sturlusons centās rast psiholoģisku pamatojumu sāgu varoņu rīcībai, kritiski pārbaudīja minētās tradīcijas, salīdzinot ar attiecīgā laika skaldu dziesmām un sāgām, kas viņa darbu padara par vērtīgu vēstures avotu. Viņa paša laika tēlojumi balstās mutvārdu tradīcijā. Lielākais Sturlusona darbs ir "Heimskringla" (Pasaules koks), kas atspoguļo norvēģu vēsturi no IX gs. pirmās puses līdz 1177. gadam. Latviešu historiogrāfijai īpaši interesanta ir 80. nodaļa (tajā aplūkoti 1016. gada notikumi), kur pieminēts stāsts par Upsalas konungu Eriku, kurš 850.-860. gados sirojis igauņu un kuršu zemēs. Vēl Kursa pieminēta ir ap 1265. gadu Islandē sacerētajā karaļu sāgu cikla Knitlinga sāgā (kas aptver dāņu karaļu vēsturi no 950. līdz 1190. gadam), kurā stāstīts par Kanuta karagājienu pret kuršiem ap 1080. gadu; pieminēts arī kāds senprūšu tirgotājs Vidgautrs (Vidhgautr), kas tirgojies rietumslāvu un kuršu zemēs, uzbrucis ar saviem kuģiem kuršu flotei, vēlāk bēdzis uz Dāniju, kur ap 1130. gadu kristīts, tad bijis sūtnis Holmgardā (Novgorodā). Ir arī vēl XIV gs. sastādīti sāgu krājumi, kas sarakstīti, balstoties uz ievērojami senākiem tekstiem. Visām karaļu sāgām raksturīgi, ka tās vēsta tikai par karadarbību (izņēmums šai ziņā ir Egila sāga un Knitlinga sāga).

Atsauces un piezīmes

Literatūra par šo tēmu

  • Zeids Teodors. Senākie rakstītie Latvijas vēstures avoti. - Zvaigzne: Rīga, 1992., 8.-11. lpp.
  • Īru sāgas un pasakas. - Zinātne: Rīga, 1985. - 211 lpp.

Resursi internetā par šo tēmu