Atšķirības starp "Varna" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m (Komentāri)
8. rindiņa: 8. rindiņa:
  
 
== Komentāri ==
 
== Komentāri ==
 +
 +
* '''brahmaņi''', arī '''bramini''' (no sanskr. ''ब्राह्मण, brāhma'' - priesteris) - pie hierarhijā augstākās varnas piederīgie; [[Priesteris|priesteru]] kārta senās Indijas zemēs, kuru veidoja pussalas iekarotāju seno [[Ārieši|āriešu]] pēcnācēji. Viduslaikos brahmaņi darbojās arī valsts pārvaldē, tiesās, kļuva par zemes īpašniekiem, tirgotājiem, karavīriem. Jaunajos laikos brahmaņi ieņēma atbildīgus amatus Indijas administrācijā, karaspēkā un izglītības sistēmā.
 +
* '''kšatriji''' (no sanskr. ''क्षत्रिय, kṣatriya'' - vara) - hiererhijā otrā varna, kuru veidoja militārā [[aristokrātija]], kuru veidoja seno [[Ārieši|āriešu]] pēcnācēji. Saskaņā [[Manulikumi]]em, kšatriju uzdevums bija aizsargāt tautu, dot dāvanas, upurēt, lasīt [[vēdas]], atturēties no jutekliskām baudām.
 +
* '''vaišjas''', arī '''vaišji''' (no sanskr. ''वैश्य, vaiśya'') - hierarhijā trešā varna, kuru veidoja brīvie, pilntiesīgie kopienu locekļi: zemnieki, lopkopji, daļa tirgotāju un amatnieku, kuri etniskā ziņā lielākā daļa bija no pirmsāriešu izcelsmes tautām. No m.ē. sākuma vērojama tendence zemniekus, kā arī lielu daļu amatnieku uzskatīt par ''šudrām''.
 +
* '''šudras''', arī '''šudri''' (no sanskr. ''शूद्र, śūdra'') - hierarhijā ceturtā varna, kas izveidojās [[ārieši|āriešu]] ciltīm iekarojot pussalu, no pakļauto cilšu pārstāvjiem. Šudras bija kalpotāji, amatnieki, dažādu fizisku darbu veicēji, taču nevarēja ieņemt valsts un reliģiskos amatus un tiem nebija tiesību uz zemi privātīpašumā. M.ē. sākumā ierobežojumu skaits pakāpeniski saruka un tiesību ziņā šudras pielīdzinājās vaišjām.
  
 
----
 
----

Versija, kas saglabāta 2008. gada 20. augusts, plkst. 05.11

Varna (sanskr. varna, वर्ण - krāsa) - sabiedrības pamatkārta senajā Indijas pussalas civilizācijā, kas radās līdz ar indoāriešu civilizācijas veidošanos un sabiedrības struktūras sarežģītības palielināšanos. Piederību pie varnas noteica indivīda sociālā un etniskā izcelsme. Kopā bija 4 varnas:

  • brahmaņi
  • kšatriji
  • vaišjas
  • šudras

I g.tk.p.m.ē. sākās varnu tranformācija kastu sistēmā.

Komentāri

  • brahmaņi, arī bramini (no sanskr. ब्राह्मण, brāhma - priesteris) - pie hierarhijā augstākās varnas piederīgie; priesteru kārta senās Indijas zemēs, kuru veidoja pussalas iekarotāju seno āriešu pēcnācēji. Viduslaikos brahmaņi darbojās arī valsts pārvaldē, tiesās, kļuva par zemes īpašniekiem, tirgotājiem, karavīriem. Jaunajos laikos brahmaņi ieņēma atbildīgus amatus Indijas administrācijā, karaspēkā un izglītības sistēmā.
  • kšatriji (no sanskr. क्षत्रिय, kṣatriya - vara) - hiererhijā otrā varna, kuru veidoja militārā aristokrātija, kuru veidoja seno āriešu pēcnācēji. Saskaņā Manulikumiem, kšatriju uzdevums bija aizsargāt tautu, dot dāvanas, upurēt, lasīt vēdas, atturēties no jutekliskām baudām.
  • vaišjas, arī vaišji (no sanskr. वैश्य, vaiśya) - hierarhijā trešā varna, kuru veidoja brīvie, pilntiesīgie kopienu locekļi: zemnieki, lopkopji, daļa tirgotāju un amatnieku, kuri etniskā ziņā lielākā daļa bija no pirmsāriešu izcelsmes tautām. No m.ē. sākuma vērojama tendence zemniekus, kā arī lielu daļu amatnieku uzskatīt par šudrām.
  • šudras, arī šudri (no sanskr. शूद्र, śūdra) - hierarhijā ceturtā varna, kas izveidojās āriešu ciltīm iekarojot pussalu, no pakļauto cilšu pārstāvjiem. Šudras bija kalpotāji, amatnieki, dažādu fizisku darbu veicēji, taču nevarēja ieņemt valsts un reliģiskos amatus un tiem nebija tiesību uz zemi privātīpašumā. M.ē. sākumā ierobežojumu skaits pakāpeniski saruka un tiesību ziņā šudras pielīdzinājās vaišjām.

Skat arī: Kārta

Literatūra

  • Valsts un tiesību vēsture jēdzienos un terminos. / Sast. P.Valters. / - Rīga: Divergens, 2001., 6. lpp.

  • Alain Danielou. Les Quatre Sens de la Vie, Paris, 1976
  • Ravi Batra. The Downfall of Communism and Communism: a New Study of History. - Macmillan, New York, NY, USA, 1978
  • Sohail Inayatullah, Understanding P. R. Sarkar: The Indian Episteme, Macrohistory and Transformative Knowledge. - Brill Academic Publishers, 2002, ISBN 9004128425.
  • Elst, Koenraad Update on the Aryan Invasion Debate. 1999. ISBN 81-86471-77-4 [3]
  • Kane, Pandurang Vaman: History of Dharmasastra: (ancient and mediaeval, religious and civil law) - Poona : Bhandarkar Oriental Research Institute, 1962-1975
  • Ghurye G.S. Caste, Class and Occupation. - Popular Book Depot, Bombay, 1961
  • Ghurye G.S. Caste and Race in India. - Popular Prakashan, Mumbai 1969 (1932)
  • Welzer, Albrecht. Credo, Quia Occidentale: A Note on Sanskrit varna and its Misinterpretation in Literature on Mamamsa and Vyakarana. // Studies in Mamamsa: Dr Mandan Mishra Felicitation Volume edited by R.C. Dwivedi. - Delhi: Motilal Banarasidass, 1994

Resursi internetā par šo tēmu