Atšķirības starp "Vipers Roberts" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m
2. rindiņa: 2. rindiņa:
 
'''Roberts Vipers''' (''R.Wipper'', ''Роберт Юрьевич Виппер'', 1859.-1954.) - vēsturnieks, Latvijas universitātes profesors (1924.–1941.), PSRS ZA akadēmiķis (1943.-1954.).
 
'''Roberts Vipers''' (''R.Wipper'', ''Роберт Юрьевич Виппер'', 1859.-1954.) - vēsturnieks, Latvijas universitātes profesors (1924.–1941.), PSRS ZA akadēmiķis (1943.-1954.).
  
Dzimis 1859. gada 2.(14.) jūlijā Maskavā, [[Krievijas impērija|Krievijas impērijā]]. Tēvs Jurijs Vipers - ģeogrāfijas, fizikas un matemātikas skolotājs. 1876. gadā absolvējis klasisko ģimnāziju un uzsācis studijas Maskavas universitātes Vēstures un filoloģijas fakultātē (''историко-филологический факультет Московского университета''), kuru absolvēja 1880. gadā, 21 gada vecumā. Kļuva par vēstures skolotāju. Ar tēva atbalstu 1885.-1886. gadus pavada Eiropā, apmeklējot Berlīni, Minheni, Vīni un Parīzi, kur klausījās ievērojamāko vēsturnieku lekcijas un apmeklēja šo pilsētu lielākās bibliotēkas, vācot materiālus par XVI gs. [[Reformācija]]s vēsturi. Atgriezies, 1887. gadā nokārtoja maģistra eksāmenus vispārējā vēsturē un 1891. gadā tika ievēlēts par privātdocentu Maskavas universitātē. Sāka strādāt pie disertācijas, kuras darba vadītājs bija prof. V.J.Gerjē. 1892. gadā devās uz Ženēvu, kur strādāja pie savas disertācijas "Baznīca un valsts Ženēvā XVI gs. kalvinisma laikmetā". Disertāciju aizstāvēja 1894. gada maijā<ref>Disertācija ''Церковь и государство въ Женеве XVI века въ эпоху кальвинизма'' tika izdota Maskavā 1894. gadā (686 lpp.) un kā temata plašuma, tā izmantoto avotu ziņā bija ievērojams pētījums, guva plašu atzinību gan Krievijas impērijā, gan Rietumeiropā.</ref> - darbs bija tik augstā līmenī, ka prof. Gerjē ierosināja jaunajam maģistrantam vēstures doktora grādu piešķirt uzreiz, neprasot maģistra grāda iegūšanu. Pēc disertācijas aizstāvēšanas uzsāka akadēmisko darbību. No 1894. līdz 1897. gadam vēstures profesors Novorosijskas universitātē (''Императорский Новороссийский университет'') Odesā (''Одесса''), no 1899. līdz 1897. gadam vēstures profesors Maskavā, bet no 1924. gada ārštata vēstures profesors Latvijas universitātē (līdz 1940.). Precējies (sieva Anastasija, dēls [[Vipers Boriss|Boriss Vipers]]).  Latvijā ieradās 1924. gada vasarā un, ievēlēts par jaunāko laiku vispārējās vēstures profesoru, 13. oktobrī nolasīja ievadlekciju "Vēsture un tagadne".<ref>Sākumā Latvijas universitātē Vipers lasīja lekcijas krievu valodā, bet sākot ar 1931. gadu - latviešu valodā.</ref> Dzīvoja Rīgā, vasaras pavadīja ar ģimeni vasarnīcā Asaros. Kad 1936. gadā izveidoja [[Latvijas vēstures institūts|Latvijas vēstures institūtu]], Viperu uzreiz ievēlēja par institūta biedru. 1941. gadā atgriezās Maskavā, kur viņš uzsāka darbu kā profesors Filozofijas, literatūras un vēstures institūtā (''Московский институт философии, литературы и истории''), taču uzreiz pārgāja darbā Maskavas Valsts universitātē, kur bija mācību spēks līdz 1950. gadam, izņemot kara laiku, kad evakuācijā pasniedza Vidusāzijas valsts universitātē (''Средне-азиатский государственный университет'') Taškentā (''Ташкент''). No 1943. gada PSRS Zinātņu akadēmijas Vēstures institūta (''Институт истории АН СССР'') līdzstrādnieks. Miris 1954. 30. decembrī Maskavā.
+
Dzimis 1859. gada 2.(14.) jūlijā Maskavā, [[Krievijas impērija|Krievijas impērijā]]. Tēvs Jurijs Vipers - ģeogrāfijas, fizikas un matemātikas skolotājs. 1876. gadā absolvējis klasisko ģimnāziju un uzsācis studijas Maskavas universitātes Vēstures un filoloģijas fakultātē (''историко-филологический факультет Московского университета''), kuru absolvēja 1880. gadā, 21 gada vecumā. Kļuva par vēstures skolotāju. Ar tēva atbalstu 1885.-1886. gadus pavada Eiropā, apmeklējot Berlīni, Minheni, Vīni un Parīzi, kur klausījās ievērojamāko vēsturnieku lekcijas un apmeklēja šo pilsētu lielākās bibliotēkas, vācot materiālus par XVI gs. [[Reformācija]]s vēsturi. Atgriezies, 1887. gadā nokārtoja maģistra eksāmenus vispārējā vēsturē un 1891. gadā tika ievēlēts par privātdocentu Maskavas universitātē. Sāka strādāt pie disertācijas, kuras darba vadītājs bija prof. V.J.Gerjē. 1892. gadā devās uz Ženēvu, kur strādāja pie savas disertācijas "Baznīca un valsts Ženēvā XVI gs. kalvinisma laikmetā". Disertāciju aizstāvēja 1894. gada maijā<ref>Disertācija ''Церковь и государство въ Женеве XVI века въ эпоху кальвинизма'' tika izdota Maskavā 1894. gadā (686 lpp.) un kā temata plašuma, tā izmantoto avotu ziņā bija ievērojams pētījums, guva plašu atzinību gan Krievijas impērijā, gan Rietumeiropā.</ref> - darbs bija tik augstā līmenī, ka prof. Gerjē ierosināja jaunajam maģistrantam vēstures doktora grādu piešķirt uzreiz, neprasot maģistra grāda iegūšanu. Pēc disertācijas aizstāvēšanas uzsāka akadēmisko darbību. No 1894. līdz 1897. gadam vēstures profesors Novorosijskas universitātē (''Императорский Новороссийский университет'') Odesā (''Одесса''), no 1899. līdz 1897. gadam vēstures profesors Maskavā, bet no 1924. gada ārštata vēstures profesors Latvijas universitātē (līdz 1940.). Precējies (sieva Anastasija, dēls [[Vipers Boriss|Boriss]]).  Latvijā ieradās 1924. gada vasarā un, ievēlēts par jaunāko laiku vispārējās vēstures profesoru, 13. oktobrī nolasīja ievadlekciju "Vēsture un tagadne".<ref>Sākumā Latvijas universitātē Vipers lasīja lekcijas krievu valodā, bet sākot ar 1931. gadu - latviešu valodā.</ref> Dzīvoja Rīgā, vasaras pavadīja ar ģimeni vasarnīcā Asaros. Kad 1936. gadā izveidoja [[Latvijas vēstures institūts|Latvijas vēstures institūtu]], Viperu uzreiz ievēlēja par institūta biedru. 1941. gadā atgriezās Maskavā, kur viņš uzsāka darbu kā profesors Filozofijas, literatūras un vēstures institūtā (''Московский институт философии, литературы и истории''), taču uzreiz pārgāja darbā Maskavas Valsts universitātē, kur bija mācību spēks līdz 1950. gadam, izņemot kara laiku, kad evakuācijā pasniedza Vidusāzijas valsts universitātē (''Средне-азиатский государственный университет'') Taškentā (''Ташкент''). No 1943. gada PSRS Zinātņu akadēmijas Vēstures institūta (''Институт истории АН СССР'') līdzstrādnieks. Miris 1954. 30. decembrī Maskavā.
  
 
Izcils lektors, daudzu populāru mācību grāmatu autors. Interesējies par visiem vēstures aspektiem, šauri nespecializējoties uz ko vienu. Maskavas universitātē lasīja lekciju gursus gan vēstures filosofijā, gan Seno Austrumu, Egejas kultūra, Senās Grieķijas vēsture, Senās Romas vēsture, agro viduslaiku vēsture (ieskaitot arābus un Bizantiju), vēlo viduslaiku vēsture, Romas teokrātija un tās sabrukums, pilsētu dzīves attīstība, sektantu kustības, XVIII-XIX gs. sabiedriskās idejas un to attīstība, u.c. Īpašu viņa vērību guva Tukidīds, kurš viņaprāt bijis visu laiku ģeniālākais vēsturnieks. No jauno laiku vēsturniekiem aizrāvies ar [[Sorels Albērs|A.Sorela]] (''Sorel'') un [[Laviss Ernsts|E.Lavisa]] (''Lavisse'') darbiem. Par savu pamataicinājumu uzskatīja tieši pedagoga darbu. Agrāk par kolēģiem pamanīja pārvērtības un paradigmu maiņu, kas izpaužas viņa darbos "Vēstures zinātnes krīze" (1918.), "Eiropas kultūras bojāeja" (1918.) u.c. Meklēja cēloņus Eiropas politiskās un sociālās dzīves pārvērtībām, industrializācijas pagurumam, jauno agrāro valstu tapšanai. Viperam ierodoties Rīgā, Latvijas un latviešū vēstures pētīšana no nacionālā aspekta bija tikai aizmetnī, latviešiem nebija neviena nopietna vēsturieka, visu vēstures literatūru veidoja vācbaltiešu vēsturnieku darbi, taču interese koncentrējās tieši uz šo jautājumu, nevis par pasaules vēsturi kopumā. Viperam, kurš šo jautājumu nepārzināja, nācās mainīt savu darbu virzienu un specializēties šī reģiona vēsturē, uzsākot avotu studijas Rīgas pilsētas bibliotēkā un vēlāk arī Latvijas valsts arhīvā. Viņa neitrālā pozīcija un plašā erudīcija ļāva strādāt ar avotiem, kas līdz šim tika atzīti par nenozīmīgiem. Latvijas historiogrāfijai viņš atklāja XVIII gs. Vidzemes [[Apgaismība|apgaismotāju]] mācītāju J.G.Eizenu, lielākajai daļai vēsturnieku nezināmos juridiskos tekstus, piemēram, Vienošanās līgumus par bēgļu izdošanu, D.Hilhena (1599.), E.E.Mengdena (1643.) un Budberga-Šrādera (1738.) Vidzemes zemes tiesību projektus, [[Sigismunda Augusta privilēģijas]] (1561.), [[Vidzemes zemes tiesības]] (1671.), [[Bruņinieku tiesības]], [[dzimtbūšana]]<ref>Vipera pētījumi dzimtbūšanas jautājumā, kas nesaskanēja ar klasisko pieeju, izsauca visai nopietnu un aktīvu kritiku. Jau 1927. gada ziemā prof. L.Arbuzovs rakstīja: "šis zinātnes lauks godājamam autoram līdz šim vēl stāv tik tālu". - Arbuzovs L. Vidzemes zemnieku tiesību jautājums zviedru laikos un XVIII g.s. pirmā pusē. // IMM, 1927., II, 510.-514. lpp.</ref> u.c., rūpīgi studējot šos tekstus un cenšoties atrast to isto saturu un sasaistīt ar pārējiem vietējiem un Eiropas attiecīgā laikmeta un tēmas avotiem. Izveidoja pats savu [[Vēstures pētīšanas metodes|vēstures pētīšanas metodi]]: izskaidrot pagātni ar tagadni, aplūkojot pēckara Eiropā atdzimušo mazo nāciju, t.i. [[zemiecība]]s vēsturisko nozīmi. Vipers bija viens no pirmajiem LU mācību spēkiem, kurš iestājās par modernu un universitātes prasībām atbilstošu mācību grāmatu latviešu valodā izdošanu.
 
Izcils lektors, daudzu populāru mācību grāmatu autors. Interesējies par visiem vēstures aspektiem, šauri nespecializējoties uz ko vienu. Maskavas universitātē lasīja lekciju gursus gan vēstures filosofijā, gan Seno Austrumu, Egejas kultūra, Senās Grieķijas vēsture, Senās Romas vēsture, agro viduslaiku vēsture (ieskaitot arābus un Bizantiju), vēlo viduslaiku vēsture, Romas teokrātija un tās sabrukums, pilsētu dzīves attīstība, sektantu kustības, XVIII-XIX gs. sabiedriskās idejas un to attīstība, u.c. Īpašu viņa vērību guva Tukidīds, kurš viņaprāt bijis visu laiku ģeniālākais vēsturnieks. No jauno laiku vēsturniekiem aizrāvies ar [[Sorels Albērs|A.Sorela]] (''Sorel'') un [[Laviss Ernsts|E.Lavisa]] (''Lavisse'') darbiem. Par savu pamataicinājumu uzskatīja tieši pedagoga darbu. Agrāk par kolēģiem pamanīja pārvērtības un paradigmu maiņu, kas izpaužas viņa darbos "Vēstures zinātnes krīze" (1918.), "Eiropas kultūras bojāeja" (1918.) u.c. Meklēja cēloņus Eiropas politiskās un sociālās dzīves pārvērtībām, industrializācijas pagurumam, jauno agrāro valstu tapšanai. Viperam ierodoties Rīgā, Latvijas un latviešū vēstures pētīšana no nacionālā aspekta bija tikai aizmetnī, latviešiem nebija neviena nopietna vēsturieka, visu vēstures literatūru veidoja vācbaltiešu vēsturnieku darbi, taču interese koncentrējās tieši uz šo jautājumu, nevis par pasaules vēsturi kopumā. Viperam, kurš šo jautājumu nepārzināja, nācās mainīt savu darbu virzienu un specializēties šī reģiona vēsturē, uzsākot avotu studijas Rīgas pilsētas bibliotēkā un vēlāk arī Latvijas valsts arhīvā. Viņa neitrālā pozīcija un plašā erudīcija ļāva strādāt ar avotiem, kas līdz šim tika atzīti par nenozīmīgiem. Latvijas historiogrāfijai viņš atklāja XVIII gs. Vidzemes [[Apgaismība|apgaismotāju]] mācītāju J.G.Eizenu, lielākajai daļai vēsturnieku nezināmos juridiskos tekstus, piemēram, Vienošanās līgumus par bēgļu izdošanu, D.Hilhena (1599.), E.E.Mengdena (1643.) un Budberga-Šrādera (1738.) Vidzemes zemes tiesību projektus, [[Sigismunda Augusta privilēģijas]] (1561.), [[Vidzemes zemes tiesības]] (1671.), [[Bruņinieku tiesības]], [[dzimtbūšana]]<ref>Vipera pētījumi dzimtbūšanas jautājumā, kas nesaskanēja ar klasisko pieeju, izsauca visai nopietnu un aktīvu kritiku. Jau 1927. gada ziemā prof. L.Arbuzovs rakstīja: "šis zinātnes lauks godājamam autoram līdz šim vēl stāv tik tālu". - Arbuzovs L. Vidzemes zemnieku tiesību jautājums zviedru laikos un XVIII g.s. pirmā pusē. // IMM, 1927., II, 510.-514. lpp.</ref> u.c., rūpīgi studējot šos tekstus un cenšoties atrast to isto saturu un sasaistīt ar pārējiem vietējiem un Eiropas attiecīgā laikmeta un tēmas avotiem. Izveidoja pats savu [[Vēstures pētīšanas metodes|vēstures pētīšanas metodi]]: izskaidrot pagātni ar tagadni, aplūkojot pēckara Eiropā atdzimušo mazo nāciju, t.i. [[zemiecība]]s vēsturisko nozīmi. Vipers bija viens no pirmajiem LU mācību spēkiem, kurš iestājās par modernu un universitātes prasībām atbilstošu mācību grāmatu latviešu valodā izdošanu.

Versija, kas saglabāta 2010. gada 14. februāris, plkst. 19.12

WipperRobert.jpg

Roberts Vipers (R.Wipper, Роберт Юрьевич Виппер, 1859.-1954.) - vēsturnieks, Latvijas universitātes profesors (1924.–1941.), PSRS ZA akadēmiķis (1943.-1954.).

Dzimis 1859. gada 2.(14.) jūlijā Maskavā, Krievijas impērijā. Tēvs Jurijs Vipers - ģeogrāfijas, fizikas un matemātikas skolotājs. 1876. gadā absolvējis klasisko ģimnāziju un uzsācis studijas Maskavas universitātes Vēstures un filoloģijas fakultātē (историко-филологический факультет Московского университета), kuru absolvēja 1880. gadā, 21 gada vecumā. Kļuva par vēstures skolotāju. Ar tēva atbalstu 1885.-1886. gadus pavada Eiropā, apmeklējot Berlīni, Minheni, Vīni un Parīzi, kur klausījās ievērojamāko vēsturnieku lekcijas un apmeklēja šo pilsētu lielākās bibliotēkas, vācot materiālus par XVI gs. Reformācijas vēsturi. Atgriezies, 1887. gadā nokārtoja maģistra eksāmenus vispārējā vēsturē un 1891. gadā tika ievēlēts par privātdocentu Maskavas universitātē. Sāka strādāt pie disertācijas, kuras darba vadītājs bija prof. V.J.Gerjē. 1892. gadā devās uz Ženēvu, kur strādāja pie savas disertācijas "Baznīca un valsts Ženēvā XVI gs. kalvinisma laikmetā". Disertāciju aizstāvēja 1894. gada maijā[1] - darbs bija tik augstā līmenī, ka prof. Gerjē ierosināja jaunajam maģistrantam vēstures doktora grādu piešķirt uzreiz, neprasot maģistra grāda iegūšanu. Pēc disertācijas aizstāvēšanas uzsāka akadēmisko darbību. No 1894. līdz 1897. gadam vēstures profesors Novorosijskas universitātē (Императорский Новороссийский университет) Odesā (Одесса), no 1899. līdz 1897. gadam vēstures profesors Maskavā, bet no 1924. gada ārštata vēstures profesors Latvijas universitātē (līdz 1940.). Precējies (sieva Anastasija, dēls Boriss). Latvijā ieradās 1924. gada vasarā un, ievēlēts par jaunāko laiku vispārējās vēstures profesoru, 13. oktobrī nolasīja ievadlekciju "Vēsture un tagadne".[2] Dzīvoja Rīgā, vasaras pavadīja ar ģimeni vasarnīcā Asaros. Kad 1936. gadā izveidoja Latvijas vēstures institūtu, Viperu uzreiz ievēlēja par institūta biedru. 1941. gadā atgriezās Maskavā, kur viņš uzsāka darbu kā profesors Filozofijas, literatūras un vēstures institūtā (Московский институт философии, литературы и истории), taču uzreiz pārgāja darbā Maskavas Valsts universitātē, kur bija mācību spēks līdz 1950. gadam, izņemot kara laiku, kad evakuācijā pasniedza Vidusāzijas valsts universitātē (Средне-азиатский государственный университет) Taškentā (Ташкент). No 1943. gada PSRS Zinātņu akadēmijas Vēstures institūta (Институт истории АН СССР) līdzstrādnieks. Miris 1954. 30. decembrī Maskavā.

Izcils lektors, daudzu populāru mācību grāmatu autors. Interesējies par visiem vēstures aspektiem, šauri nespecializējoties uz ko vienu. Maskavas universitātē lasīja lekciju gursus gan vēstures filosofijā, gan Seno Austrumu, Egejas kultūra, Senās Grieķijas vēsture, Senās Romas vēsture, agro viduslaiku vēsture (ieskaitot arābus un Bizantiju), vēlo viduslaiku vēsture, Romas teokrātija un tās sabrukums, pilsētu dzīves attīstība, sektantu kustības, XVIII-XIX gs. sabiedriskās idejas un to attīstība, u.c. Īpašu viņa vērību guva Tukidīds, kurš viņaprāt bijis visu laiku ģeniālākais vēsturnieks. No jauno laiku vēsturniekiem aizrāvies ar A.Sorela (Sorel) un E.Lavisa (Lavisse) darbiem. Par savu pamataicinājumu uzskatīja tieši pedagoga darbu. Agrāk par kolēģiem pamanīja pārvērtības un paradigmu maiņu, kas izpaužas viņa darbos "Vēstures zinātnes krīze" (1918.), "Eiropas kultūras bojāeja" (1918.) u.c. Meklēja cēloņus Eiropas politiskās un sociālās dzīves pārvērtībām, industrializācijas pagurumam, jauno agrāro valstu tapšanai. Viperam ierodoties Rīgā, Latvijas un latviešū vēstures pētīšana no nacionālā aspekta bija tikai aizmetnī, latviešiem nebija neviena nopietna vēsturieka, visu vēstures literatūru veidoja vācbaltiešu vēsturnieku darbi, taču interese koncentrējās tieši uz šo jautājumu, nevis par pasaules vēsturi kopumā. Viperam, kurš šo jautājumu nepārzināja, nācās mainīt savu darbu virzienu un specializēties šī reģiona vēsturē, uzsākot avotu studijas Rīgas pilsētas bibliotēkā un vēlāk arī Latvijas valsts arhīvā. Viņa neitrālā pozīcija un plašā erudīcija ļāva strādāt ar avotiem, kas līdz šim tika atzīti par nenozīmīgiem. Latvijas historiogrāfijai viņš atklāja XVIII gs. Vidzemes apgaismotāju mācītāju J.G.Eizenu, lielākajai daļai vēsturnieku nezināmos juridiskos tekstus, piemēram, Vienošanās līgumus par bēgļu izdošanu, D.Hilhena (1599.), E.E.Mengdena (1643.) un Budberga-Šrādera (1738.) Vidzemes zemes tiesību projektus, Sigismunda Augusta privilēģijas (1561.), Vidzemes zemes tiesības (1671.), Bruņinieku tiesības, dzimtbūšana[3] u.c., rūpīgi studējot šos tekstus un cenšoties atrast to isto saturu un sasaistīt ar pārējiem vietējiem un Eiropas attiecīgā laikmeta un tēmas avotiem. Izveidoja pats savu vēstures pētīšanas metodi: izskaidrot pagātni ar tagadni, aplūkojot pēckara Eiropā atdzimušo mazo nāciju, t.i. zemiecības vēsturisko nozīmi. Vipers bija viens no pirmajiem LU mācību spēkiem, kurš iestājās par modernu un universitātes prasībām atbilstošu mācību grāmatu latviešu valodā izdošanu.

Bibliogrāfija:

  • Церковь и государство в Женеве XVI века в эпоху кальвинизма. (1894.)
  • Лекции по истории Греции, 2 изд., М., 1906
  • Общественные учения и исторические теории XVIII и XIX вв… (3 изд., 1913.)
  • Очерки истории Римской империи (1908.)
  • Древний Восток и Эгейская культура (1913.)
  • История Греции в классическую эпоху (1916.)
  • Vēsture un tagadne (Rīga, 1925.)
  • Vispārējā vēsture (Valters un Rapa: Rīga, 1925.)
  • Jauno laiku vēsture. I daļa: Atradumu, reformācijas laikmets (Rīga, 1930.)
  • Inteliģences vēsturiskā loma (Rīga, 1931.)
  • Moraliskas katastrofas un moraliskas slimības Eiropas sabiedriskā dzīvē (Rīga, 1933.)
  • Jaunas problēmas vēstures ilozofijā (Rīga, 1936.)
  • Jauno laiku vēsture. II daļa (A.Gulbis: Rīga, 1937.)
  • Jauno laiku vēsture. III daļa (Rīga, 1938.)
  • Par latviešu tautas vēstures pētīšanu sakarā ar vispārējo Eiropas vēsturi (Rīga, 1938.)
  • J.G.Eizena reliģiskie uzskati (Rīga, 1938.)
  • Jauno laiku vēsture. IV daļa: Lielkapitālisma un militārisma laikmets 1851-1918. (A.Gulbis : Rīga, 1939.)
  • Vēstures lielās problēmas (1939.; Zvaigzne: Rīga, 1990. - 136 lpp. ISBN 5-405-00599-1)
  • Иван Грозный (1944.)
  • Возникновение христианской литературы (1946.)
  • Цельс - обличитель христианства (1950.)
  • Рим и раннее христианство (1954.)
  • История средних веков. Курс лекций (Киев, 1996)
  • История Нового времени. Учебное пособие (Киев, 1997)

Atsauces un paskaidrojumi

  1. Disertācija Церковь и государство въ Женеве XVI века въ эпоху кальвинизма tika izdota Maskavā 1894. gadā (686 lpp.) un kā temata plašuma, tā izmantoto avotu ziņā bija ievērojams pētījums, guva plašu atzinību gan Krievijas impērijā, gan Rietumeiropā.
  2. Sākumā Latvijas universitātē Vipers lasīja lekcijas krievu valodā, bet sākot ar 1931. gadu - latviešu valodā.
  3. Vipera pētījumi dzimtbūšanas jautājumā, kas nesaskanēja ar klasisko pieeju, izsauca visai nopietnu un aktīvu kritiku. Jau 1927. gada ziemā prof. L.Arbuzovs rakstīja: "šis zinātnes lauks godājamam autoram līdz šim vēl stāv tik tālu". - Arbuzovs L. Vidzemes zemnieku tiesību jautājums zviedru laikos un XVIII g.s. pirmā pusē. // IMM, 1927., II, 510.-514. lpp.

Literatūra par šo tēmu

  • Stepermanis M. Prof. Dr. hist. Roberts Vipers dzīvē un darbos. //Veltījums profesoram Robertam Viperam. - A.Gulbis: Rīga, 1939., 7.-25. lpp.

  • Академик Р.Ю.Виппер. 1859-1954. [Некролог]. // Вестник древней истории. 1955, № 2
  • Р.Ю.Виппер. [Некролог]. // Вопросы истории. 1955, №
  • Голубцова Н. Академик Р.Ю.Виппер. // Наука и религия. 1969, № 7

Resursi internetā par šo tēmu