Atšķirības starp "Vipers Roberts" versijām

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt
m
m (Resursi internetā par šo tēmu)
 
(10 starpversijas, ko mainījis viens dalībnieks, nav parādītas)
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 
[[Attēls:WipperRobert.jpg‎|right|thumb|200px|]]
 
[[Attēls:WipperRobert.jpg‎|right|thumb|200px|]]
'''Roberts Vipers''' (''Robert Wipper'', ''Роберт Юрьевич Виппер'', 1859.-1954.) - vēsturnieks, Latvijas universitātes profesors (1924.–1941.), PSRS ZA akadēmiķis (1943.-1954.).
+
'''Roberts Vipers''' (''Robert Wipper'', ''Роберт Юрьевич Виппер'', 1859.-1954.) - vēsturnieks, kritiskā pozitīvisma virziena pārstāvis, Latvijas universitātes profesors (1924.–1941.), PSRS ZA akadēmiķis (1943.-1954.).
  
Dzimis 1859. gada 2.(14.) jūlijā Maskavā, [[Krievijas impērija|Krievijas impērijā]]. Tēvs Jurijs Vipers - ģeogrāfijas, fizikas un matemātikas skolotājs. 1876. gadā absolvējis klasisko ģimnāziju un uzsācis studijas Maskavas universitātes Vēstures un filoloģijas fakultātē (''историко-филологический факультет Московского университета''), kuru absolvēja 1880. gadā, 21 gada vecumā. Kļuva par vēstures skolotāju. Ar tēva atbalstu 1885.-1886. gadus pavada Eiropā, apmeklējot Berlīni, Minheni, Vīni un Parīzi, kur klausījās ievērojamāko vēsturnieku lekcijas un apmeklēja šo pilsētu lielākās bibliotēkas, vācot materiālus par XVI gs. [[Reformācija]]s vēsturi. Atgriezies, 1887. gadā nokārtoja maģistra eksāmenus vispārējā vēsturē un 1891. gadā tika ievēlēts par privātdocentu Maskavas universitātē. Sāka strādāt pie disertācijas, kuras darba vadītājs bija prof. V.J.Gerjē. 1892. gadā devās uz Ženēvu, kur strādāja pie savas disertācijas "Baznīca un valsts Ženēvā XVI gs. kalvinisma laikmetā". Disertāciju aizstāvēja 1894. gada maijā<ref>Disertācija ''Церковь и государство въ Женеве XVI века въ эпоху кальвинизма'' tika izdota Maskavā 1894. gadā (686 lpp.) un kā temata plašuma, tā izmantoto avotu ziņā bija ievērojams pētījums, guva plašu atzinību gan Krievijas impērijā, gan Rietumeiropā.</ref> - darbs bija tik augstā līmenī, ka prof. Gerjē ierosināja jaunajam maģistrantam vēstures doktora grādu piešķirt uzreiz, neprasot maģistra grāda iegūšanu. Pēc disertācijas aizstāvēšanas uzsāka akadēmisko darbību. No 1894. līdz 1897. gadam vēstures profesors Novorosijskas universitātē (''Императорский Новороссийский университет'') Odesā (''Одесса''), no 1899. līdz 1897. gadam vēstures profesors Maskavā, bet no 1924. gada ārštata vēstures profesors Latvijas universitātē (līdz 1940.). Precējies (sieva Anastasija, dēls [[Vipers Boriss|Boriss]]).  Latvijā ieradās 1924. gada vasarā un, ievēlēts par jaunāko laiku vispārējās vēstures profesoru, 13. oktobrī nolasīja ievadlekciju "Vēsture un tagadne".<ref>Sākumā Latvijas universitātē Vipers lasīja lekcijas krievu valodā, bet sākot ar 1931. gadu - latviešu valodā.</ref> Dzīvoja Rīgā, vasaras pavadīja ar ģimeni vasarnīcā Asaros. Kad 1936. gadā izveidoja [[Latvijas vēstures institūts|Latvijas vēstures institūtu]], Viperu uzreiz ievēlēja par institūta biedru. 1941. gadā atgriezās Maskavā, kur viņš uzsāka darbu kā profesors Filozofijas, literatūras un vēstures institūtā (''Московский институт философии, литературы и истории''), taču uzreiz pārgāja darbā Maskavas Valsts universitātē, kur bija mācību spēks līdz 1950. gadam, izņemot kara laiku, kad evakuācijā pasniedza Vidusāzijas valsts universitātē (''Средне-азиатский государственный университет'') Taškentā (''Ташкент''). No 1943. gada PSRS Zinātņu akadēmijas Vēstures institūta (''Институт истории АН СССР'') līdzstrādnieks. Miris 1954. 30. decembrī Maskavā.
+
Dzimis 1859. gada 2.(14.) jūlijā Maskavā, [[Krievijas impērija|Krievijas impērijā]]. Tēvs Jurijs Vipers<ref>Viperu dzimta Maskavā ienākusi no Igaunijas.</ref>  - ģeogrāfijas, fizikas un matemātikas skolotājs. 1876. gadā absolvējis klasisko ģimnāziju un uzsācis studijas Maskavas universitātes Vēstures un filoloģijas fakultātē (''историко-филологический факультет Московского университета''), kuru absolvēja 1880. gadā, 21 gada vecumā. Kļuva par vēstures skolotāju. Ar tēva atbalstu 1885.-1886. gadus pavada Eiropā, apmeklējot Berlīni, Minheni, Vīni un Parīzi, kur klausījās ievērojamāko vēsturnieku lekcijas un apmeklēja šo pilsētu lielākās bibliotēkas, vācot materiālus par XVI gs. [[Reformācija]]s vēsturi. Atgriezies, 1887. gadā nokārtoja maģistra eksāmenus vispārējā vēsturē un 1891. gadā tika ievēlēts par privātdocentu Maskavas universitātē. Sāka strādāt pie disertācijas, kuras darba vadītājs bija prof. V.J.Gerjē. 1892. gadā devās uz Ženēvu, kur strādāja pie savas disertācijas "Baznīca un valsts Ženēvā XVI gs. kalvinisma laikmetā". Disertāciju aizstāvēja 1894. gada maijā<ref>Disertācija ''Церковь и государство въ Женеве XVI века въ эпоху кальвинизма'' tika izdota Maskavā 1894. gadā (686 lpp.) un kā temata plašuma, tā izmantoto avotu ziņā bija ievērojams pētījums, guva plašu atzinību gan Krievijas impērijā, gan Rietumeiropā.</ref> - darbs bija tik augstā līmenī, ka prof. Gerjē ierosināja jaunajam maģistrantam vēstures doktora grādu piešķirt uzreiz, neprasot maģistra grāda iegūšanu. Pēc disertācijas aizstāvēšanas uzsāka akadēmisko darbību. No 1894. līdz 1897. gadam vēstures profesors Novorosijskas universitātē (''Императорский Новороссийский университет'') Odesā (''Одесса''), no 1899. līdz 1897. gadam vēstures profesors Maskavā, bet no 1924. gada ārštata vēstures profesors Latvijas universitātē (līdz 1940.). Precējies (sieva Anastasija, dēls [[Vipers Boriss|Boriss]]).  Latvijā ieradās 1924. gada vasarā un, ievēlēts par jaunāko laiku vispārējās vēstures profesoru, 13. oktobrī nolasīja ievadlekciju "Vēsture un tagadne".<ref>Sākumā Latvijas universitātē Vipers lasīja lekcijas krievu valodā, bet sākot ar 1931. gadu - latviešu valodā.</ref> Dzīvoja Rīgā, vasaras pavadīja ar ģimeni vasarnīcā Asaros. Kad 1936. gadā izveidoja [[Latvijas vēstures institūts|Latvijas vēstures institūtu]], Viperu uzreiz ievēlēja par institūta biedru. 1941. gadā atgriezās Maskavā, kur viņš uzsāka darbu kā profesors Filozofijas, literatūras un vēstures institūtā (''Московский институт философии, литературы и истории''), taču uzreiz pārgāja darbā Maskavas Valsts universitātē, kur bija mācību spēks līdz 1950. gadam, izņemot kara laiku, kad evakuācijā pasniedza Vidusāzijas valsts universitātē (''Средне-азиатский государственный университет'') Taškentā (''Ташкент''). No 1943. gada PSRS Zinātņu akadēmijas Vēstures institūta (''Институт истории АН СССР'') līdzstrādnieks. Miris 1954. 30. decembrī Maskavā.
  
Izcils lektors, daudzu populāru mācību grāmatu autors. Interesējies par visiem vēstures aspektiem, šauri nespecializējoties uz ko vienu. Maskavas universitātē lasīja lekciju gursus gan vēstures filosofijā, gan Seno Austrumu, Egejas kultūra, Senās Grieķijas vēsture, Senās Romas vēsture, agro viduslaiku vēsture (ieskaitot arābus un Bizantiju), vēlo viduslaiku vēsture, Romas teokrātija un tās sabrukums, pilsētu dzīves attīstība, sektantu kustības, XVIII-XIX gs. sabiedriskās idejas un to attīstība, u.c. Īpašu viņa vērību guva Tukidīds, kurš viņaprāt bijis visu laiku ģeniālākais vēsturnieks. No jauno laiku vēsturniekiem aizrāvies ar [[Sorels Albērs|A.Sorela]] (''Sorel'') un [[Laviss Ernsts|E.Lavisa]] (''Lavisse'') darbiem. Par savu pamataicinājumu uzskatīja tieši pedagoga darbu. Agrāk par lielāko daļu kolēģu pamanīja pārvērtības un paradigmu maiņu, kas izpaužas viņa darbos "Vēstures zinātnes krīze", "Eiropas kultūras bojāeja" u.c. Meklēja cēloņus Eiropas politiskās un sociālās dzīves pārvērtībām, industrializācijas pagurumam, jauno agrāro valstu tapšanai. Viperam ierodoties Rīgā, Latvijas un latviešū vēstures pētīšana no nacionālā aspekta bija tikai aizmetnī, latviešiem nebija neviena nopietna vēsturieka, visu vēstures literatūru veidoja vācbaltiešu vēsturnieku darbi, taču interese koncentrējās tieši uz šo jautājumu, nevis par pasaules vēsturi kopumā. Viperam, kurš šo jautājumu nepārzināja, nācās mainīt savu darbu virzienu un specializēties šī reģiona vēsturē, uzsākot avotu studijas Rīgas pilsētas bibliotēkā un vēlāk arī Latvijas valsts arhīvā. Viņa neitrālā pozīcija un plašā erudīcija ļāva strādāt ar avotiem, kas līdz šim tika atzīti par nenozīmīgiem. Latvijas historiogrāfijai viņš atklāja XVIII gs. Vidzemes [[Apgaismība|apgaismotāju]] mācītāju J.G.Eizenu, lielākajai daļai vēsturnieku nezināmos juridiskos tekstus, piemēram, Vienošanās līgumus par bēgļu izdošanu, D.Hilhena (1599.), E.E.Mengdena (1643.) un Budberga-Šrādera (1738.) Vidzemes zemes tiesību projektus, [[Sigismunda Augusta privilēģijas]] (1561.), [[Vidzemes zemes tiesības]] (1671.), [[Bruņinieku tiesības]], [[dzimtbūšana]]<ref>Vipera pētījumi dzimtbūšanas jautājumā, kas nesaskanēja ar klasisko pieeju, izsauca visai nopietnu un aktīvu kritiku. Jau 1927. gada ziemā prof. L.Arbuzovs rakstīja: "šis zinātnes lauks godājamam autoram līdz šim vēl stāv tik tālu". - Arbuzovs L. Vidzemes zemnieku tiesību jautājums zviedru laikos un XVIII g.s. pirmā pusē. // IMM, 1927., II, 510.-514. lpp.</ref> u.c., rūpīgi studējot šos tekstus un cenšoties atrast to īsto saturu un sasaistīt ar pārējiem vietējiem un Eiropas attiecīgā laikmeta un tēmas avotiem. Izveidoja pats savu [[Vēstures pētīšanas metodes|vēstures pētīšanas metodi]]: izskaidrot pagātni ar tagadni, aplūkojot pēckara Eiropā atdzimušo mazo nāciju, t.i. [[zemiecība]]s vēsturisko nozīmi. Vipers bija viens no pirmajiem LU mācību spēkiem, kurš iestājās par modernu un universitātes prasībām atbilstošu mācību grāmatu latviešu valodā izdošanu.
+
Izcils lektors, daudzu populāru mācību grāmatu autors. Interesējies par visiem vēstures aspektiem, šauri nespecializējoties uz ko vienu. Maskavas universitātē lasīja lekciju gursus gan vēstures filosofijā, gan Seno Austrumu, Egejas kultūra, Senās Grieķijas vēsture, Senās Romas vēsture, agro viduslaiku vēsture (ieskaitot arābus un Bizantiju), vēlo viduslaiku vēsture, Romas teokrātija un tās sabrukums, pilsētu dzīves attīstība, sektantu kustības, XVIII-XIX gs. sabiedriskās idejas un to attīstība, u.c. Īpašu viņa vērību guva Tukidīds, kurš viņaprāt bijis visu laiku ģeniālākais vēsturnieks. No jauno laiku vēsturniekiem aizrāvies ar [[Sorels Albērs|A.Sorela]] (''Sorel'') un [[Laviss Ernsts|E.Lavisa]] (''Lavisse'') darbiem. Par savu pamataicinājumu uzskatīja tieši pedagoga darbu. Agrāk par lielāko daļu kolēģu pamanīja pārvērtības un paradigmu maiņu, kas izpaužas viņa darbos "Vēstures zinātnes krīze", "Eiropas kultūras bojāeja" u.c. Meklēja cēloņus Eiropas politiskās un sociālās dzīves pārvērtībām, industrializācijas pagurumam, jauno agrāro valstu tapšanai. Viperam ierodoties Rīgā, Latvijas un latviešu vēstures pētīšana no nacionālā aspekta bija tikai aizmetnī, latviešiem nebija neviena nopietna vēsturieka, visu vēstures literatūru veidoja vācbaltiešu vēsturnieku darbi, taču interese koncentrējās tieši uz šo jautājumu, nevis par pasaules vēsturi kopumā. Viperam, kurš šo jautājumu nepārzināja, nācās mainīt savu darbu virzienu un specializēties šī reģiona vēsturē, uzsākot avotu studijas Rīgas pilsētas bibliotēkā un vēlāk arī Latvijas valsts arhīvā. Viņa neitrālā pozīcija un plašā erudīcija ļāva strādāt ar avotiem, kas līdz šim tika atzīti par nenozīmīgiem. Latvijas historiogrāfijai viņš atklāja XVIII gs. Vidzemes [[Apgaismība|apgaismotāju]] mācītāju J.G.Eizenu, lielākajai daļai vēsturnieku nezināmos juridiskos tekstus, piemēram, Vienošanās līgumus par bēgļu izdošanu, D.Hilhena (1599.), E.E.Mengdena (1643.) un Budberga-Šrādera (1738.) Vidzemes zemes tiesību projektus, [[Sigismunda Augusta privilēģijas]] (1561.), [[Vidzemes zemes tiesības]] (1671.), [[Bruņinieku tiesības]], [[dzimtbūšana]]<ref>Vipera pētījumi dzimtbūšanas jautājumā, kas nesaskanēja ar klasisko pieeju, izsauca visai nopietnu un aktīvu kritiku. Jau 1927. gada ziemā prof. L.Arbuzovs rakstīja: "šis zinātnes lauks godājamam autoram līdz šim vēl stāv tik tālu". - Arbuzovs L. Vidzemes zemnieku tiesību jautājums zviedru laikos un XVIII g.s. pirmā pusē. // IMM, 1927., II, 510.-514. lpp.</ref> u.c., rūpīgi studējot šos tekstus un cenšoties atrast to īsto saturu un sasaistīt ar pārējiem vietējiem un Eiropas attiecīgā laikmeta un tēmas avotiem. Izveidoja pats savu [[Vēstures pētīšanas metodes|vēstures pētīšanas metodi]]: izskaidrot pagātni ar tagadni, aplūkojot pēckara Eiropā atdzimušo mazo nāciju, t.i. [[zemniecība]]s vēsturisko nozīmi. Vipers bija viens no pirmajiem LU mācību spēkiem, kurš iestājās par modernu un universitātes prasībām atbilstošu mācību grāmatu latviešu valodā izdošanu.
  
 
'''Bibliogrāfija:'''
 
'''Bibliogrāfija:'''
 
* Церковь и государство в Женеве XVI века в эпоху кальвинизма. (1894.)
 
* Церковь и государство в Женеве XVI века в эпоху кальвинизма. (1894.)
* Лекции по истории Греции, 2 изд., М., 1906
+
* Учебник древней истории (1899.)
* Общественные учения и исторические теории XVIII и XIX вв… (3 изд., 1913.)
+
* Лекции по истории Греции (2 изд., 1906.)
 +
* Общественные учения и исторические теории XVIII и XIX вв. в связи с общественным движением на Западе (3 изд., 1913.)
 
* Очерки истории Римской империи (1908.)
 
* Очерки истории Римской империи (1908.)
 
* Древний Восток и Эгейская культура (1913.)
 
* Древний Восток и Эгейская культура (1913.)
 
* История Греции в классическую эпоху (1916.)
 
* История Греции в классическую эпоху (1916.)
 
* Кризис исторической науки (1921)
 
* Кризис исторической науки (1921)
 +
* Иван Грозный (1922.)
 
* Круговорот истории (1923)
 
* Круговорот истории (1923)
 
* Vēsture un tagadne (Rīga, 1925.)
 
* Vēsture un tagadne (Rīga, 1925.)
 
* Vispārējā vēsture (1925.)
 
* Vispārējā vēsture (1925.)
 +
* Nākošās zemnieku valsts politika un filosofija. (1925.)
 
* Jauno laiku vēsture. I daļa: Atradumu, reformācijas laikmets (1930.)
 
* Jauno laiku vēsture. I daļa: Atradumu, reformācijas laikmets (1930.)
 
* Inteliģences vēsturiskā loma (1931.)
 
* Inteliģences vēsturiskā loma (1931.)
27. rindiņa: 30. rindiņa:
 
* Jauno laiku vēsture. IV daļa: Lielkapitālisma un militārisma laikmets 1851-1918. (1939.)
 
* Jauno laiku vēsture. IV daļa: Lielkapitālisma un militārisma laikmets 1851-1918. (1939.)
 
* Vēstures lielās problēmas (1939.)
 
* Vēstures lielās problēmas (1939.)
* Иван Грозный (1944.)
 
 
* Возникновение христианской литературы (1946.)
 
* Возникновение христианской литературы (1946.)
 
* Цельс - обличитель христианства (1950.)
 
* Цельс - обличитель христианства (1950.)
38. rindiņa: 40. rindiņa:
 
== Literatūra par šo tēmu ==
 
== Literatūra par šo tēmu ==
  
* Stepermanis M. Prof. Dr. hist. Roberts Vipers dzīvē un darbos. //Veltījums profesoram Robertam Viperam. - A.Gulbis: Rīga, 1939., 7.-25. lpp.
+
* Stepermanis M. Prof. Dr. hist. Roberts Vipers dzīvē un darbos. // Veltījums profesoram Robertam Viperam. - A.Gulbis: Rīga, 1939., 7.-25. lpp.
 +
* Alksne I. Profesora Dr. hist. Roberta Vipera raksti (bibliogrāfija). // Veltījums profesoram Robertam Viperam. - A.Gulbis: Rīga, 1939., 29.-36. lpp.
 
----
 
----
 
* Академик Р.Ю.Виппер. 1859-1954. [Некролог]. // Вестник древней истории. 1955, № 2
 
* Академик Р.Ю.Виппер. 1859-1954. [Некролог]. // Вестник древней истории. 1955, № 2
45. rindiņa: 48. rindiņa:
 
* Сафронов Б.Г. Историческое мировоззрение Р.Ю.Виппера и его время. - Москва, 1976
 
* Сафронов Б.Г. Историческое мировоззрение Р.Ю.Виппера и его время. - Москва, 1976
 
* Повилайтис В.И. Роберт Виппер о философских основаниях истории и исторической науки (по работам 1920-х годов). // Вестник Российского государственного университета им. И.Канта. 2008, № 6, 52-58 c.
 
* Повилайтис В.И. Роберт Виппер о философских основаниях истории и исторической науки (по работам 1920-х годов). // Вестник Российского государственного университета им. И.Канта. 2008, № 6, 52-58 c.
 +
* Данилова А.П. Роберт Юрьевич Виппер как историк античности. // Вестник древней истории. 1984. № 1.
  
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
 
== Resursi internetā par šo tēmu ==
  
 +
* [http://www.russkije.lv/lv/lib/read/robert-vipper.html Roberts Vipers - īsa biogrāfija // russkije.lv]
 +
* [http://www.russkije.lv/lv/pub/read/vipper-vestures-lielas-problemas/ Vipers R. Vēstures lielās problēmas (fragments)]
 +
* [http://www.russkije.lv/lv/pub/read/vipper-eizena-uzskati/ Vipers R. J.G. Eižena reliģiskie uzskati // Latvijas vēstures institūta žurnāls, Nr. 2 (6), 189.-210. lp.]
 +
----
 
* [http://bse.sci-lib.com/article005246.html Значение слова "Виппер Роберт Юрьевич" в Большой Советской Энциклопедии]
 
* [http://bse.sci-lib.com/article005246.html Значение слова "Виппер Роберт Юрьевич" в Большой Советской Энциклопедии]
 
* [http://publ.lib.ru/ARCHIVES/V/VIPPER_Robert_Yur'evich/_Vipper_R._Yu..html Роберт Юрьевич Виппер - publ.lib.ru]
 
* [http://publ.lib.ru/ARCHIVES/V/VIPPER_Robert_Yur'evich/_Vipper_R._Yu..html Роберт Юрьевич Виппер - publ.lib.ru]
58. rindiņa: 66. rindiņa:
 
* [http://www.ecsocman.edu.ru/rubezh/msg/156633.html Виппер Р.Ю. Состояния и события, массы и личности, интересы и идеи // Рубеж (альманах социальных исследований). 1994.  № 5. С. 69-87. ]
 
* [http://www.ecsocman.edu.ru/rubezh/msg/156633.html Виппер Р.Ю. Состояния и события, массы и личности, интересы и идеи // Рубеж (альманах социальных исследований). 1994.  № 5. С. 69-87. ]
 
* [http://bibliotekar.ru/istoria-drevnego-mira/index.htm Виппер Р.Ю. История древнего мира.]
 
* [http://bibliotekar.ru/istoria-drevnego-mira/index.htm Виппер Р.Ю. История древнего мира.]
+
* [http://www.russkije.lv/ru/pub/read/r-vipper-historian/ Ковальчук Светлана. Историк и его история: Роберт Юрьевич Виппер. // Русский мир и Латвия. Альманах. Рига, Seminarium Hortus Humanitatis. Альманах. 2011, № XXV, С. 200 – 210.]
 +
* [http://www.russkije.lv/lv/pub/read/vipper-s-vostoka-svet/ Виппер Р.Ю. С Востока свет - lejuplādēt grāmatu PDF formātā (7.20Mb)]
 +
 
 
[[Kategorija:V]]
 
[[Kategorija:V]]
 +
[[Kategorija:Vēsturnieki]]

Pašreizējā versija, 2012. gada 7. novembris, plkst. 16.48

WipperRobert.jpg

Roberts Vipers (Robert Wipper, Роберт Юрьевич Виппер, 1859.-1954.) - vēsturnieks, kritiskā pozitīvisma virziena pārstāvis, Latvijas universitātes profesors (1924.–1941.), PSRS ZA akadēmiķis (1943.-1954.).

Dzimis 1859. gada 2.(14.) jūlijā Maskavā, Krievijas impērijā. Tēvs Jurijs Vipers[1] - ģeogrāfijas, fizikas un matemātikas skolotājs. 1876. gadā absolvējis klasisko ģimnāziju un uzsācis studijas Maskavas universitātes Vēstures un filoloģijas fakultātē (историко-филологический факультет Московского университета), kuru absolvēja 1880. gadā, 21 gada vecumā. Kļuva par vēstures skolotāju. Ar tēva atbalstu 1885.-1886. gadus pavada Eiropā, apmeklējot Berlīni, Minheni, Vīni un Parīzi, kur klausījās ievērojamāko vēsturnieku lekcijas un apmeklēja šo pilsētu lielākās bibliotēkas, vācot materiālus par XVI gs. Reformācijas vēsturi. Atgriezies, 1887. gadā nokārtoja maģistra eksāmenus vispārējā vēsturē un 1891. gadā tika ievēlēts par privātdocentu Maskavas universitātē. Sāka strādāt pie disertācijas, kuras darba vadītājs bija prof. V.J.Gerjē. 1892. gadā devās uz Ženēvu, kur strādāja pie savas disertācijas "Baznīca un valsts Ženēvā XVI gs. kalvinisma laikmetā". Disertāciju aizstāvēja 1894. gada maijā[2] - darbs bija tik augstā līmenī, ka prof. Gerjē ierosināja jaunajam maģistrantam vēstures doktora grādu piešķirt uzreiz, neprasot maģistra grāda iegūšanu. Pēc disertācijas aizstāvēšanas uzsāka akadēmisko darbību. No 1894. līdz 1897. gadam vēstures profesors Novorosijskas universitātē (Императорский Новороссийский университет) Odesā (Одесса), no 1899. līdz 1897. gadam vēstures profesors Maskavā, bet no 1924. gada ārštata vēstures profesors Latvijas universitātē (līdz 1940.). Precējies (sieva Anastasija, dēls Boriss). Latvijā ieradās 1924. gada vasarā un, ievēlēts par jaunāko laiku vispārējās vēstures profesoru, 13. oktobrī nolasīja ievadlekciju "Vēsture un tagadne".[3] Dzīvoja Rīgā, vasaras pavadīja ar ģimeni vasarnīcā Asaros. Kad 1936. gadā izveidoja Latvijas vēstures institūtu, Viperu uzreiz ievēlēja par institūta biedru. 1941. gadā atgriezās Maskavā, kur viņš uzsāka darbu kā profesors Filozofijas, literatūras un vēstures institūtā (Московский институт философии, литературы и истории), taču uzreiz pārgāja darbā Maskavas Valsts universitātē, kur bija mācību spēks līdz 1950. gadam, izņemot kara laiku, kad evakuācijā pasniedza Vidusāzijas valsts universitātē (Средне-азиатский государственный университет) Taškentā (Ташкент). No 1943. gada PSRS Zinātņu akadēmijas Vēstures institūta (Институт истории АН СССР) līdzstrādnieks. Miris 1954. 30. decembrī Maskavā.

Izcils lektors, daudzu populāru mācību grāmatu autors. Interesējies par visiem vēstures aspektiem, šauri nespecializējoties uz ko vienu. Maskavas universitātē lasīja lekciju gursus gan vēstures filosofijā, gan Seno Austrumu, Egejas kultūra, Senās Grieķijas vēsture, Senās Romas vēsture, agro viduslaiku vēsture (ieskaitot arābus un Bizantiju), vēlo viduslaiku vēsture, Romas teokrātija un tās sabrukums, pilsētu dzīves attīstība, sektantu kustības, XVIII-XIX gs. sabiedriskās idejas un to attīstība, u.c. Īpašu viņa vērību guva Tukidīds, kurš viņaprāt bijis visu laiku ģeniālākais vēsturnieks. No jauno laiku vēsturniekiem aizrāvies ar A.Sorela (Sorel) un E.Lavisa (Lavisse) darbiem. Par savu pamataicinājumu uzskatīja tieši pedagoga darbu. Agrāk par lielāko daļu kolēģu pamanīja pārvērtības un paradigmu maiņu, kas izpaužas viņa darbos "Vēstures zinātnes krīze", "Eiropas kultūras bojāeja" u.c. Meklēja cēloņus Eiropas politiskās un sociālās dzīves pārvērtībām, industrializācijas pagurumam, jauno agrāro valstu tapšanai. Viperam ierodoties Rīgā, Latvijas un latviešu vēstures pētīšana no nacionālā aspekta bija tikai aizmetnī, latviešiem nebija neviena nopietna vēsturieka, visu vēstures literatūru veidoja vācbaltiešu vēsturnieku darbi, taču interese koncentrējās tieši uz šo jautājumu, nevis par pasaules vēsturi kopumā. Viperam, kurš šo jautājumu nepārzināja, nācās mainīt savu darbu virzienu un specializēties šī reģiona vēsturē, uzsākot avotu studijas Rīgas pilsētas bibliotēkā un vēlāk arī Latvijas valsts arhīvā. Viņa neitrālā pozīcija un plašā erudīcija ļāva strādāt ar avotiem, kas līdz šim tika atzīti par nenozīmīgiem. Latvijas historiogrāfijai viņš atklāja XVIII gs. Vidzemes apgaismotāju mācītāju J.G.Eizenu, lielākajai daļai vēsturnieku nezināmos juridiskos tekstus, piemēram, Vienošanās līgumus par bēgļu izdošanu, D.Hilhena (1599.), E.E.Mengdena (1643.) un Budberga-Šrādera (1738.) Vidzemes zemes tiesību projektus, Sigismunda Augusta privilēģijas (1561.), Vidzemes zemes tiesības (1671.), Bruņinieku tiesības, dzimtbūšana[4] u.c., rūpīgi studējot šos tekstus un cenšoties atrast to īsto saturu un sasaistīt ar pārējiem vietējiem un Eiropas attiecīgā laikmeta un tēmas avotiem. Izveidoja pats savu vēstures pētīšanas metodi: izskaidrot pagātni ar tagadni, aplūkojot pēckara Eiropā atdzimušo mazo nāciju, t.i. zemniecības vēsturisko nozīmi. Vipers bija viens no pirmajiem LU mācību spēkiem, kurš iestājās par modernu un universitātes prasībām atbilstošu mācību grāmatu latviešu valodā izdošanu.

Bibliogrāfija:

  • Церковь и государство в Женеве XVI века в эпоху кальвинизма. (1894.)
  • Учебник древней истории (1899.)
  • Лекции по истории Греции (2 изд., 1906.)
  • Общественные учения и исторические теории XVIII и XIX вв. в связи с общественным движением на Западе (3 изд., 1913.)
  • Очерки истории Римской империи (1908.)
  • Древний Восток и Эгейская культура (1913.)
  • История Греции в классическую эпоху (1916.)
  • Кризис исторической науки (1921)
  • Иван Грозный (1922.)
  • Круговорот истории (1923)
  • Vēsture un tagadne (Rīga, 1925.)
  • Vispārējā vēsture (1925.)
  • Nākošās zemnieku valsts politika un filosofija. (1925.)
  • Jauno laiku vēsture. I daļa: Atradumu, reformācijas laikmets (1930.)
  • Inteliģences vēsturiskā loma (1931.)
  • Moraliskas katastrofas un moraliskas slimības Eiropas sabiedriskā dzīvē (1933.)
  • Jaunas problēmas vēstures ilozofijā (1936.)
  • Jauno laiku vēsture. II daļa (1937.)
  • Jauno laiku vēsture. III daļa (1938.)
  • Par latviešu tautas vēstures pētīšanu sakarā ar vispārējo Eiropas vēsturi (1938.)
  • J.G.Eizena reliģiskie uzskati (1938.)
  • Jauno laiku vēsture. IV daļa: Lielkapitālisma un militārisma laikmets 1851-1918. (1939.)
  • Vēstures lielās problēmas (1939.)
  • Возникновение христианской литературы (1946.)
  • Цельс - обличитель христианства (1950.)
  • Рим и раннее христианство (1954.)

Atsauces un paskaidrojumi

  1. Viperu dzimta Maskavā ienākusi no Igaunijas.
  2. Disertācija Церковь и государство въ Женеве XVI века въ эпоху кальвинизма tika izdota Maskavā 1894. gadā (686 lpp.) un kā temata plašuma, tā izmantoto avotu ziņā bija ievērojams pētījums, guva plašu atzinību gan Krievijas impērijā, gan Rietumeiropā.
  3. Sākumā Latvijas universitātē Vipers lasīja lekcijas krievu valodā, bet sākot ar 1931. gadu - latviešu valodā.
  4. Vipera pētījumi dzimtbūšanas jautājumā, kas nesaskanēja ar klasisko pieeju, izsauca visai nopietnu un aktīvu kritiku. Jau 1927. gada ziemā prof. L.Arbuzovs rakstīja: "šis zinātnes lauks godājamam autoram līdz šim vēl stāv tik tālu". - Arbuzovs L. Vidzemes zemnieku tiesību jautājums zviedru laikos un XVIII g.s. pirmā pusē. // IMM, 1927., II, 510.-514. lpp.

Literatūra par šo tēmu

  • Stepermanis M. Prof. Dr. hist. Roberts Vipers dzīvē un darbos. // Veltījums profesoram Robertam Viperam. - A.Gulbis: Rīga, 1939., 7.-25. lpp.
  • Alksne I. Profesora Dr. hist. Roberta Vipera raksti (bibliogrāfija). // Veltījums profesoram Robertam Viperam. - A.Gulbis: Rīga, 1939., 29.-36. lpp.

  • Академик Р.Ю.Виппер. 1859-1954. [Некролог]. // Вестник древней истории. 1955, № 2
  • Р.Ю.Виппер. [Некролог]. // Вопросы истории. 1955, №
  • Голубцова Н. Академик Р.Ю.Виппер. // Наука и религия. 1969, № 7
  • Сафронов Б.Г. Историческое мировоззрение Р.Ю.Виппера и его время. - Москва, 1976
  • Повилайтис В.И. Роберт Виппер о философских основаниях истории и исторической науки (по работам 1920-х годов). // Вестник Российского государственного университета им. И.Канта. 2008, № 6, 52-58 c.
  • Данилова А.П. Роберт Юрьевич Виппер как историк античности. // Вестник древней истории. 1984. № 1.

Resursi internetā par šo tēmu