Atšķirības starp "Fila" versijām
m |
m |
||
7. rindiņa: | 7. rindiņa: | ||
Jau [[Homērs]] min šādu dalījumu, kur Nestors dod padomu Agamemnonam sadalīt karaspēku ciltīs un dzimtās (''κατὰ φῦλα, κατὰ φρήτρας''), lai katru uzmundrinātu kaimiņa vai radinieka klātbūtne. Šo radniecības un kopādzīvošanas saikni pastiprināja reliģiskā kopība, upurēšana un svētki, kuros piedalījās visi cilts vai dzimtas locekļi vecāko vadībā. | Jau [[Homērs]] min šādu dalījumu, kur Nestors dod padomu Agamemnonam sadalīt karaspēku ciltīs un dzimtās (''κατὰ φῦλα, κατὰ φρήτρας''), lai katru uzmundrinātu kaimiņa vai radinieka klātbūtne. Šo radniecības un kopādzīvošanas saikni pastiprināja reliģiskā kopība, upurēšana un svētki, kuros piedalījās visi cilts vai dzimtas locekļi vecāko vadībā. | ||
− | Pirmās atikiešu filas, par kuru pastāvēšanu ziņas ir jau kopš Kekropa laika: kekropus (''Cecropis, Κεκροπίς''), autohtonus (''Autochton, Αὐτόχθων''), akteji (''Actaea, Ἀκταία'') un paraliji (''Paralia, Παραλία''). Nākošā [[Basilejs|basileja]] Kranaja laikā filu nosaukumi tika mainīti uz: kranaji (''Cranais, Κραναΐς''), atisi (''Atthis, Ἀτθίς''), mesogeji (''Mesogaea, Μεσόγαια'') un diakrisi (''Diacris, Διακρίς''). Vēlākā laikā sastopam jaunu filu klāstu: diasus (''Dias, Διάς''), atēniešus (''Athenais, Ἀθηναΐς''), poseidoniešus (''Posidonias, Ποσειδωνιάς'') un hefestiešus (''Hephaestias, Ἡφαιστιάς''). Dažas no pēdējām, acīmredzot, bija piesaistītas ģeogrāfiski, attiecīgajā novadā dominējošās dievības kultam, un visai ticams, ja ne gluži patstāvīgi, tad vismaz ar citiem administratīvi vāji saistīti sociāli veidojumi. Taču tās visas no aprites izspieda un | + | Pirmās atikiešu filas, par kuru pastāvēšanu ziņas ir jau kopš Kekropa laika: kekropus (''Cecropis, Κεκροπίς''), autohtonus (''Autochton, Αὐτόχθων''), akteji (''Actaea, Ἀκταία'') un paraliji (''Paralia, Παραλία''). Nākošā [[Basilejs|basileja]] Kranaja laikā filu nosaukumi tika mainīti uz: kranaji (''Cranais, Κραναΐς''), atisi (''Atthis, Ἀτθίς''), mesogeji (''Mesogaea, Μεσόγαια'') un diakrisi (''Diacris, Διακρίς''). Vēlākā laikā sastopam jaunu filu klāstu: diasus (''Dias, Διάς''), atēniešus (''Athenais, Ἀθηναΐς''), poseidoniešus (''Posidonias, Ποσειδωνιάς'') un hefestiešus (''Hephaestias, Ἡφαιστιάς''). Dažas no pēdējām, acīmredzot, bija piesaistītas ģeogrāfiski, attiecīgajā novadā dominējošās dievības kultam, un visai ticams, ja ne gluži patstāvīgi, tad vismaz ar citiem administratīvi vāji saistīti sociāli veidojumi. Taču tās visas no aprites izspieda un asimilēja 4 pamatfilas, kas veidoja [[Jonieši|Joniešu]] kopumu, tiem iekarojot Atiku: |
* teleonti (jeb geleonti); | * teleonti (jeb geleonti); | ||
* hopleti; | * hopleti; | ||
18. rindiņa: | 18. rindiņa: | ||
* '''dimanu fila''' (''Δυμανάται vai Δυμᾶνες'') - no varoņa Dima vārda (abi bijuši ievērojami vadoņi, kas krituši karagājienā, kurā dorieši iekarojuši Pelloponēsas pussalu). | * '''dimanu fila''' (''Δυμανάται vai Δυμᾶνες'') - no varoņa Dima vārda (abi bijuši ievērojami vadoņi, kas krituši karagājienā, kurā dorieši iekarojuši Pelloponēsas pussalu). | ||
− | Ar laiku šīm trim pamatfilām pievienojās papildu filas, vai nu doriešiem apvienojoties ar sabiedrotajiem, vai vietējo cilti uzņemot pilsoņu vidū kā līdzvērtīgus. Piemēram, [[Hērodots]] raksta, ka kadmieši Egeīdi - visai daudzskaitlīga fila Spartā, - cēlušies no Egeja, Fera mazdēla. Argosā, Egīnā un Eipidaurā bez šīm trim doriešu filām pastāvēja girnafu fila. Sikionā Klisfens, sagrābis varu, lika izmainīt doriešū filu nosaukumus, lai tos pazemotu, bet ceturtajai filai, pie kuras pats piederēja, deva nosaukumu "arhelāji" (sešdesmit gadus pēc viņa nāves tika atjaunoti vecie doriešu filu nosaukumi, bet ceturto filu pārdēvēja par egialejiem (''Αἰγιαλέες'' - no Egialeja, varona Adrasta dēla, vārda). Korintā bijušas jau 8 filas, Tegejā - 4, Elīdā - 26 filas, kas liek domāt,m ka ar laiku filas sāka pārtapt no etniskām apvienībām par ģeogrāfiski administratīvām vienībām. | + | Ar laiku šīm trim pamatfilām pievienojās papildu filas, vai nu doriešiem apvienojoties ar sabiedrotajiem, vai vietējo cilti uzņemot pilsoņu vidū kā līdzvērtīgus. Piemēram, [[Hērodots]] raksta, ka kadmieši Egeīdi - visai daudzskaitlīga fila Spartā, - cēlušies no Egeja, Fera mazdēla. Argosā, Egīnā un Eipidaurā bez šīm trim doriešu filām pastāvēja girnafu fila. Sikionā Klisfens, sagrābis varu, lika izmainīt doriešū filu nosaukumus, lai tos pazemotu, bet ceturtajai filai, pie kuras pats piederēja, deva nosaukumu "arhelāji" (sešdesmit gadus pēc viņa nāves tika atjaunoti vecie doriešu filu nosaukumi, bet ceturto filu pārdēvēja par egialejiem (''Αἰγιαλέες'' - no Egialeja, varona Adrasta dēla, vārda). Korintā bijušas jau 8 filas, Tegejā - 4, Elīdā - 26 filas, kas liek domāt,m ka ar laiku filas sāka pārtapt no etniskām apvienībām par ģeogrāfiski administratīvām vienībām. Dažkārt pastāvējusi tikai viena fila - piemēram, gilleji Kidonijā, dimani Halikarnasā, - kas liek domāt, ka šīs pilsētas attīstījušās no tikai vienas filas locekļu izveidotām kolonijām. |
− | + | Dalījums filās nenošķīra [[Aristokrātija|aristokrātiju]] no cilts pamatmasas, izņemot gadījumus, kad konkrēto filu veidoja vai nu zemes iekarotāji, vai iekarotie, vai arī filu veidoja imigranti, kas apmetušies konkrētajā teritorijā. Vienas cilts ietvaros filu dalījuma pēc [[Kārta|kārtām]] nebija, ja visu filu locekļi piederēja pie vienas [[tauta]]s. Cilvēku, kurš nepiederēja ne pie vienas filas vai klana, uztvēra kā klaidoni un noziedznieku. | |
− | + | XIII gs.p.m.ē. [[Tēseja reformas]] katru [[Fila|filu]] sadalīja 3 fratrijās (''φρατρίαι'' - kopiena, analogs latīņu [[Kūrija|kūrijai]]), bet katru fratriju - 30 dzimtās (''γένη''; vienas šādas dzimtas locekļus dēvēja par ''γεννῆται'' vai ''ὁμογαλάκτες''). Katru γένος dēvēja kādā patronimālā vārdā, kas parasti tika atvasināts no kāda varona vai mītiskā senča īpašvārda. (Tās patiesībā bija visai mākslīgs veidojums, kur asinsradniecība nesaistīja visus locekļus.) | |
− | |||
== Resursi internetā par šo tēmu == | == Resursi internetā par šo tēmu == |
Versija, kas saglabāta 2008. gada 26. augusts, plkst. 12.47
Fila (gr. φῦλον, φυλή) - 1. sengrieķu cilts (zināmā mērā analogs latīņu tribai), ko veido klani (ἀφρήτωρ), 2. doriešu polisu valdošās kārtas iekšējā sociālā dalījuma struktūrvienība.
Filas sīkāk iedalījās fratrijās (φρατρίαι vai πάτραι, γένη, τρίττυες u.c.). Ļoti grūti pateikt, kur un vai filu sīkāks iedalījums bijis balstīts uz ģeneoloģiskiem, vai teritoriāliem kritērijiem. Spartā katra fila sastāvēja no 10 obām (ὠϐαί) - kas, līdzīgi kā κώμαι apzīmēja rajonu vai kvartālu. Katru obu veidoja līdz 30 ģimenes.
Komentāri
Jau Homērs min šādu dalījumu, kur Nestors dod padomu Agamemnonam sadalīt karaspēku ciltīs un dzimtās (κατὰ φῦλα, κατὰ φρήτρας), lai katru uzmundrinātu kaimiņa vai radinieka klātbūtne. Šo radniecības un kopādzīvošanas saikni pastiprināja reliģiskā kopība, upurēšana un svētki, kuros piedalījās visi cilts vai dzimtas locekļi vecāko vadībā.
Pirmās atikiešu filas, par kuru pastāvēšanu ziņas ir jau kopš Kekropa laika: kekropus (Cecropis, Κεκροπίς), autohtonus (Autochton, Αὐτόχθων), akteji (Actaea, Ἀκταία) un paraliji (Paralia, Παραλία). Nākošā basileja Kranaja laikā filu nosaukumi tika mainīti uz: kranaji (Cranais, Κραναΐς), atisi (Atthis, Ἀτθίς), mesogeji (Mesogaea, Μεσόγαια) un diakrisi (Diacris, Διακρίς). Vēlākā laikā sastopam jaunu filu klāstu: diasus (Dias, Διάς), atēniešus (Athenais, Ἀθηναΐς), poseidoniešus (Posidonias, Ποσειδωνιάς) un hefestiešus (Hephaestias, Ἡφαιστιάς). Dažas no pēdējām, acīmredzot, bija piesaistītas ģeogrāfiski, attiecīgajā novadā dominējošās dievības kultam, un visai ticams, ja ne gluži patstāvīgi, tad vismaz ar citiem administratīvi vāji saistīti sociāli veidojumi. Taču tās visas no aprites izspieda un asimilēja 4 pamatfilas, kas veidoja Joniešu kopumu, tiem iekarojot Atiku:
- teleonti (jeb geleonti);
- hopleti;
- argadeji;
- egikoreji.
Doriešu kopumu sākotnēji veidoja 3 filas, tāpēc Homērs tos dēvē Δωριέες τριχάϊκες:
- gilleju fila (Ὑλλεῖς) - no Herakla dēla Gilla vārda;
- pamfilu fila (Πάμφυλοι) - no varona Pamfila vārda;
- dimanu fila (Δυμανάται vai Δυμᾶνες) - no varoņa Dima vārda (abi bijuši ievērojami vadoņi, kas krituši karagājienā, kurā dorieši iekarojuši Pelloponēsas pussalu).
Ar laiku šīm trim pamatfilām pievienojās papildu filas, vai nu doriešiem apvienojoties ar sabiedrotajiem, vai vietējo cilti uzņemot pilsoņu vidū kā līdzvērtīgus. Piemēram, Hērodots raksta, ka kadmieši Egeīdi - visai daudzskaitlīga fila Spartā, - cēlušies no Egeja, Fera mazdēla. Argosā, Egīnā un Eipidaurā bez šīm trim doriešu filām pastāvēja girnafu fila. Sikionā Klisfens, sagrābis varu, lika izmainīt doriešū filu nosaukumus, lai tos pazemotu, bet ceturtajai filai, pie kuras pats piederēja, deva nosaukumu "arhelāji" (sešdesmit gadus pēc viņa nāves tika atjaunoti vecie doriešu filu nosaukumi, bet ceturto filu pārdēvēja par egialejiem (Αἰγιαλέες - no Egialeja, varona Adrasta dēla, vārda). Korintā bijušas jau 8 filas, Tegejā - 4, Elīdā - 26 filas, kas liek domāt,m ka ar laiku filas sāka pārtapt no etniskām apvienībām par ģeogrāfiski administratīvām vienībām. Dažkārt pastāvējusi tikai viena fila - piemēram, gilleji Kidonijā, dimani Halikarnasā, - kas liek domāt, ka šīs pilsētas attīstījušās no tikai vienas filas locekļu izveidotām kolonijām.
Dalījums filās nenošķīra aristokrātiju no cilts pamatmasas, izņemot gadījumus, kad konkrēto filu veidoja vai nu zemes iekarotāji, vai iekarotie, vai arī filu veidoja imigranti, kas apmetušies konkrētajā teritorijā. Vienas cilts ietvaros filu dalījuma pēc kārtām nebija, ja visu filu locekļi piederēja pie vienas tautas. Cilvēku, kurš nepiederēja ne pie vienas filas vai klana, uztvēra kā klaidoni un noziedznieku.
XIII gs.p.m.ē. Tēseja reformas katru filu sadalīja 3 fratrijās (φρατρίαι - kopiena, analogs latīņu kūrijai), bet katru fratriju - 30 dzimtās (γένη; vienas šādas dzimtas locekļus dēvēja par γεννῆται vai ὁμογαλάκτες). Katru γένος dēvēja kādā patronimālā vārdā, kas parasti tika atvasināts no kāda varona vai mītiskā senča īpašvārda. (Tās patiesībā bija visai mākslīgs veidojums, kur asinsradniecība nesaistīja visus locekļus.)