Atšķirības starp "Nomadi" versijām
m |
m |
||
2. rindiņa: | 2. rindiņa: | ||
* '''Haotiskais nomadisms''' raksturīgāks [[Akmens laikmets|akmens laikmetam]], kad mainoties klimatiskajiem apstākļiem (piemēram, atkāpjoties ledājiem pēc [[Ledus laikmets|ledus laikmeta]]), parādījās jaunas neapdzīvotas teritorijas. Samazinoties iegūstamajam pārtikas daudzumam, jeb mainoties klimatiskajiem apstākļiem (mitrums, temperatūra, augu valsts), cilts pārvietojas uz dzīvei labvēlīgāku apvidu, nebūdama saimnieciski piesaistīta pie vienas teritorijas. Īpašos klimatiskajos apstākļos (piemēram, tuksnešos un pustuksnešos), nomadi klejo no oāzes uz oāzi, taču nepamet sev pierasto reģionu (nedodoties no tuksneša uz mežastepi vai mežiem, vai nepametot džungļus un nedodoties savannā). | * '''Haotiskais nomadisms''' raksturīgāks [[Akmens laikmets|akmens laikmetam]], kad mainoties klimatiskajiem apstākļiem (piemēram, atkāpjoties ledājiem pēc [[Ledus laikmets|ledus laikmeta]]), parādījās jaunas neapdzīvotas teritorijas. Samazinoties iegūstamajam pārtikas daudzumam, jeb mainoties klimatiskajiem apstākļiem (mitrums, temperatūra, augu valsts), cilts pārvietojas uz dzīvei labvēlīgāku apvidu, nebūdama saimnieciski piesaistīta pie vienas teritorijas. Īpašos klimatiskajos apstākļos (piemēram, tuksnešos un pustuksnešos), nomadi klejo no oāzes uz oāzi, taču nepamet sev pierasto reģionu (nedodoties no tuksneša uz mežastepi vai mežiem, vai nepametot džungļus un nedodoties savannā). | ||
* '''Ritmiskais jeb sezonālais nomadisms''' raksturīgs piemēram, lopkopjiem Eirāzijas stepēs. Sākoties vasarai, dodas uz ziemeļu ganībām, bet ziemā visa apmetne dodas uz dienvidu ganībām. Katras cilts klejošanas maršruts no putna lidojuma veido elipsi virzienā no dienvidiem uz ziemeļiem, ar četrām pamatapmetnēm (katram gadalaikam sava). Katras cilts vasaras un ziemas ganības bija precīzi noteiktas un visiem zināmas. Ja lopi bija [[Ails|aila]] kopīpašums, tad ganības izmantoja kopīgi. Klejotāju grupas īpašumtiesības uz ganībām izpaudās tādējādi, ka ne tikai šis kolektīvs uzskatīja tās par savām, bet šīs tiesības atzina arī citas klejotāju apvienības ([[Ģints|ģintis]], [[Klans|klani]], [[Cilts|ciltis]]). | * '''Ritmiskais jeb sezonālais nomadisms''' raksturīgs piemēram, lopkopjiem Eirāzijas stepēs. Sākoties vasarai, dodas uz ziemeļu ganībām, bet ziemā visa apmetne dodas uz dienvidu ganībām. Katras cilts klejošanas maršruts no putna lidojuma veido elipsi virzienā no dienvidiem uz ziemeļiem, ar četrām pamatapmetnēm (katram gadalaikam sava). Katras cilts vasaras un ziemas ganības bija precīzi noteiktas un visiem zināmas. Ja lopi bija [[Ails|aila]] kopīpašums, tad ganības izmantoja kopīgi. Klejotāju grupas īpašumtiesības uz ganībām izpaudās tādējādi, ka ne tikai šis kolektīvs uzskatīja tās par savām, bet šīs tiesības atzina arī citas klejotāju apvienības ([[Ģints|ģintis]], [[Klans|klani]], [[Cilts|ciltis]]). | ||
+ | |||
+ | Skat. arī: [[beduīni]] | ||
==== Literatūra par šo tēmu ==== | ==== Literatūra par šo tēmu ==== |
Versija, kas saglabāta 2014. gada 9. maijs, plkst. 15.30
Nomadi (no sengr. νομάδες, nomádes; angl. nomads, nomadic people, vāc. Nomade, fr. le nomades, kr. номады, кочевники), arī klejotāji - nevietsēdīgās cilvēku kultūras, kuru dzīvesveidam raksturīga haotiska vai ritmiska pārvietošanās, bieži mainot dzīvesvietu. Nomadisms raksturīgs vācēju, mednieku vācēju un stepju lopkopju kultūrām. Raksturīgs minimāls iedzīvotāju skaita pieaugums: mednieku vācēju izmantotā barība bija (ir) tāda, ka bērns to pilnībā varēja izmantot tikai, sākot no 3 gadu vecuma, kad izauguši zobi. Līdz tam bērns bija jābaro ar mātes pienu un jānēsā līdzi klejojumos (bet divus un vairāk bērnus reizē barot ar krūti un nēsāt līdzi ir visai apgrūtinoši). VIr sastopams uzskats, ka akmens laikmeta nomadiem nākamā grūtniecība neiestājās, kamēr vien māte baroja bērnu ar krūti (adekvāti kā mūsdienu cilvēkveidīgajiem pērtiķiem). Bez tam, mednieki vācēji nebija ieinteresēti mākslīgi veicināt bērnu skaita pieaugumu, jo kopienas locekļu daudzums būtiski neietekmēja dzīves līmeņa paaugstināšanos - cilvēku skaita pieaugums aritmētiskā progresijā sākās līdz ar pāreju uzvietsēdīgu dzīvesveidu un zemkopību: jo vairāk darbaroku, jo plašāki lauki, jo lielāka raža (turklāt vietsēdīgais dzīvesveids un graudaugu pārtika ļāva vienlaikus audzināt lielāku skaitu bērnu).
- Haotiskais nomadisms raksturīgāks akmens laikmetam, kad mainoties klimatiskajiem apstākļiem (piemēram, atkāpjoties ledājiem pēc ledus laikmeta), parādījās jaunas neapdzīvotas teritorijas. Samazinoties iegūstamajam pārtikas daudzumam, jeb mainoties klimatiskajiem apstākļiem (mitrums, temperatūra, augu valsts), cilts pārvietojas uz dzīvei labvēlīgāku apvidu, nebūdama saimnieciski piesaistīta pie vienas teritorijas. Īpašos klimatiskajos apstākļos (piemēram, tuksnešos un pustuksnešos), nomadi klejo no oāzes uz oāzi, taču nepamet sev pierasto reģionu (nedodoties no tuksneša uz mežastepi vai mežiem, vai nepametot džungļus un nedodoties savannā).
- Ritmiskais jeb sezonālais nomadisms raksturīgs piemēram, lopkopjiem Eirāzijas stepēs. Sākoties vasarai, dodas uz ziemeļu ganībām, bet ziemā visa apmetne dodas uz dienvidu ganībām. Katras cilts klejošanas maršruts no putna lidojuma veido elipsi virzienā no dienvidiem uz ziemeļiem, ar četrām pamatapmetnēm (katram gadalaikam sava). Katras cilts vasaras un ziemas ganības bija precīzi noteiktas un visiem zināmas. Ja lopi bija aila kopīpašums, tad ganības izmantoja kopīgi. Klejotāju grupas īpašumtiesības uz ganībām izpaudās tādējādi, ka ne tikai šis kolektīvs uzskatīja tās par savām, bet šīs tiesības atzina arī citas klejotāju apvienības (ģintis, klani, ciltis).
Skat. arī: beduīni
Literatūra par šo tēmu
- Līkijs R., Levins R. Sākotne. – Rīga, 1983.
- Klišāns V. Stepju klejotāji un viņu loma viduslaiku Eiropas etniskajā, politiskajā un kultūras vēsturē. // Viduslaiku vēsture. - Mācību apgāds, Rīga, 1996.
- Sadr, Karim. The Development of Nomadism in Ancient Northeast Africa. - University of Pennsylvania Press, 1991, ISBN 0-8122-3066-3
- Cowan, Gregory. Nomadology in architecture: ephemerality, movement and collaboration. - University of Adelaide, 2002
- Beall Cynthia and Goldstein Melvyn. Past becoming future gor Mongolian nomads. // National Geographic Magazine, May 1993
- Gundula Englisch. Jobnomaden. Wie wir arbeiten, leben und lieben werden. - Campus: Frankfurt, 2001
- Andreas Gruschke. Nomade, bleib bei deinen Zelten. Nomadische Lebenswelten im heutigen Tibet. // Das neue China, 32. Jg., Nr. 2 (Juni 2005), S. 17–21
- Mohsen Farsani. Lamentations chez les nomades bakhtiari d'Iran. - Paris, 2003
- Андрианов Б.В. Неоседлое население мира. - Наука: Москва, 1985.
- Гаудио А. Цивилизации Сахары. - Наука: Москва, 1977.
- Крадин Н.Н. Кочевые общества. - Дальнаука: Владивосток, 1992.
- Крадин Н.Н. Кочевники Евразии. - Дайк-Пресс: Алматы, 2007.
- Марков Г.Е. Кочевники Азии. - Изд-во Московского университета: Москва, 1976.
Resursi internetā par šo tēmu
- Beall Cynthia and Goldstein Melvyn. The Remote World of Tibet's Nomads. // National Geographic, June 1989
- Dr. Michael Haerdter. Remarks on modernity, mobility, nomadism and the arts.
- Kradin, Nikolay N. Nomadism, Evolution, and World-Systems: Pastoral Societies in Theories of Historical Development. // Journal of World-System Research, 2002, 368-388
- Kradin, Nikolay N. Cultural Complexity of Pastoral Nomads. World Cultures 2006, 15: 171-189 (.doc)
- Differenz und Integration: Sonderforschungsbereich an den Universitäten Halle-Wittenberg und Leipzig, der sich mit den Beziehungen zwischen Nomaden und Sesshaften in Geschichte und Gegenwart befasst.
- Frühe Reiternomaden der eurasischen Steppen: Bibliographische Notizen mit Ausblick auf die früh- und hochmittelalterliche Zeit und Angaben zur Geschichte der Forschung. Zusammengestellt für Studienzwecke von Markus Mode.