Sjuņdzi

No ''Vēsture''
Pārlēkt uz: navigācija, meklēt

Sjuņdzi (ķīn. 荀子, piņj. Xún Zǐ, ~313.-~236.g.p.m.ē.), īstajā vārdā Sjuņ Kuan (荀况, piņj. Xún Kuang) - filosofs.

Dzimis Sjuņs Kuans ap 313.g.p.m.ē. Džao valstī (趙), Ziemeļķīnā, aristokrātu ģimenē. Daudz ceļojis. Sava asā prāta un labās retorikas dēļ jau agri iesaukts par "skolotāju" (Dzi). Regulāri apmeklējis slaveno akadēmiju Cji valsts (齊) galvaspilsētā Liņdzi. Gadsimtu mijā dzīvojis Cjiņ valstī (秦). 255.-238. gados p.m.ē. kalpoja kā Ču valstī (楚): 248. gadā kā skolu inspektors, vēlāk iecelts par Laņlinas (兰陵 - Lanling, mūsdienu 枣庄 - Zaozhuang) apriņķa pārvaldnieku. 238. g.p.m.ē. pēc valsts apvērsuma Ču valstī, Sundzi atvaļinājās un kopā ar mācekļiem rakstījaa traktātu, kas vēlāk ieguva autora vārdu – “Sundzi”. Līdz mūsu dienām saglabājušās visas traktāta 32. nodaļas. Miris ap 236. g.p.m.ē. Laņlinā.

Savā mācībā sintezēja divas iepriekšējas filozofiskās tradīcijas: materiālistisko un konfūciānisko, izveidojot visai monolītu mācību (apkopotu traktātā "Sjuņdzi") par pasaules uzbūvi. "Debesis" kā jēdziens viņam nozīmēja nevis mistisku augstāko spēku, bet dabas likumu kopuma apzīmējums; noliedza kāda konkrēta pasaules radītāja pastāvēšanu. Dievības un gari esot cilvēku izdomas auglis. Visu parādību un lietu rašanās un maiņa norisinās cikliski, savstarpēji mijiedarbojoties diviem pirmspēkiem: pozitīvajām jan un negatīvajam . Izziņas pamatā ir maņas un sajūtas, un tikai apdomājot jutekliskās pieredzes rezultātus, cilvēks var iegūt vispusīgu un objektīvu priekšstatu. Uzskatīja, ka jēdzieni ir objektīvo parādību un lietu atspoguļojums. Par cilvēku runājot, uzskatīja, ka tas ir iedzimti ļauns - viss labais cilvēkā rodas pareizas audzināšanas procesā. Savos uzskatos visai radikāls, akceptēja nežēlību taisnīguma labad.

Literatūra

  • Sjuņ Dzi. // Filozofijas vārdnīca. / red. Rozentāls M., Judins P. - Latvijas valsts izdevniecība, Rīga, 1964., 378. lpp.

  • Mei Y.P. Hsün-tzŭ on Terminology. // Philosophy East and West, Vol. 1, No. 2 (Jul., 1951), pp. 51-66
  • Cua A.S. Dimensions of Li (Propriety) Reflections on an Aspect of Hsun Tzu's Ethics. // Philosophy East and West, vol. 29. - Honolulu, 1979, № 4, P. 373-394
  • Cua Antonio S. The Ethical Significance of Shame: Insights of Aristotle and Xunzi. // Philosophy East and West 53, 2003, 147-202
  • Hutton Eric. Moral Reasoning In Aristotle And Xunzi. // Journal of Chinese Philosophy 29:3, 2002, 355-384
  • Stalknaker Aaron. Overcoming Our Evil: Human Nature and Spiritual Exercises in Xunzi and Augustine (Moral Traditions). - Georgetown University Press, 2009. - 356 p. ISBN 1589015037
  • Yanxia Zhao. Father And Son in Confucianism And Christianity: A Comparative Study of Xunzi And Paul. - Sussex Academic Press, 2007, – 245 p. ISBN 1845191617
  • Xunzi: Basic Writings. / Watson Burton ed. - Columbia University Press, 2003

  • Феоктистов В. Философские трактаты Сюнь-Цзы. Исследования, перевод, размышления китаеведа. - Наталис: Москва, 2005, 432 c.
  • Маранджян К.Г. О влиянии учения Сюнь-цзы на японского мыслителя Огю Сорай. // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока, часть 1. - Москва, 1982. С. 113-117.
  • Рубин В.А. Концепция человека у Сюнь-цзы. // Третья научная конференция "Общество и государство в Китае". Вып.1. - Москва, 1972. С.52-60.
  • Спирин В.С. Геометрический образ правильного поведения (ли) в "Сюнь-цзы". // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XIII. - Москва, 1979
  • Семененко И.И. К понятию гармонии в философии Сюньцзы. // Четырнадцатая научная конференция "Общество и государство в Китае" Ч.1. - Москва, 1983. С. 91-96.

Resursi internetā par šo tēmu